FELT X ACE & TATE: UNICA VAN ACETAAT-AFVAL

Onlangs lanceerde het Amsterdamse accessoiresmerk Felt een collab met brillenmerk Ace & Tate. De 11-delige, geupcyclede accessoires zijn gemaakt van leftover acetaat. De creatieve samenwerking laat zien dat het kan: een meer milieubewuste toekomst. Een interview met Jeason, creative director van Felt.

Gefeliciteerd met de Ace & Tate samenwerking. Wie benaderde wie, en wat was het verzoek precies? Dank je wel! De kennismaking met Ace & Tate ontstond eigenlijk onverwacht, in een groeps-chat van iemand die jarig was geweest. Toen Torunn Gullaksen, het brein achter de Ace & Tate designs, ontdekte dat we in dezelfde chat zaten, zocht ze direct contact. Torunn polste of wij interesse hadden om samen iets bijzonders te creëren. Ons antwoord was kort en snel: ja!

Wat maakt deze samenwerking leuk voor jullie? De opwinding en uitdaging lagen in het in de vingers krijgen van het materiaal: acetaat. Normaal werken met met hars, dus dit was nieuw voor ons. Door deze samenwerking hebben we onze eigen creatieve grenzen verlegd en onze kennis verder ontwikkeld. En we hebben veel geëxperimenteerd: hoe reageert acetaat op hitte? Wat gebeurt er als we het mengen met epoxy? En vervolgens, hoe kunnen we het omvormen zodat het ook ‘voelt’ als een Felt-ontwerp.

Lees verder onder de foto

Het ontwerpen van een brilmontuur, was dat niet voor de hand liggend? Ja, die vraag hoorden we ook van vrienden en collega’s. Een bril ontwerpen was geen optie omdat we het maken van sieraden van acetaat-afval een grotere uitdaging vonden, veel spannender.

Ik zie jullie sieraden vaak, hoe verklaren jullie het succes? Wat tof om te horen. Dat je Felt zo vaak ziet komt door de herkenbaarheid – de sieraden zijn uniek en kleurrijk. Door Felt-sieraden toe te voegen aan een look, laat je je persoonlijke stijl spreken.

Overigens was ons oorspronkelijke Felt-concept anders dan ons huidige koers. We zijn begonnen als een merk dat zich toelegde op verfijnde, subtiele sieraden. Maar na verloop van tijd beseften we dat ons oorspronkelijke idee iets miste: een sterke eigen identiteit. In het begin stond het merk té ver af van van wat we wilden zijn.

Met welke partij zouden jullie ook nog willen samenwerking? Oh, ja. Deze vraag hebben we vaak proberen te beantwoorden. Er zijn veel merken waar we door worden geïnspireerd. Hoewel we zeker enthousiast worden van samenwerkingen met modemerken, streven we ook naar naar experimentele projecten buiten de mode. Voor Felt Objects hebben we zelfs een compleet nieuwe wandcontactdoos ontworpen. Het lijkt ons geweldig om ooit samen te werken met een interieurdeskundige om dit idee uit te voeren op grote schaal.

FELT x ACE & TATE. Oorhangers vanaf €54,95, ketting met hanger €99,95. Via Feltatelier.nl

Vorige
Vorige

MODE & BONBONS EN MEER IN ANTWERPEN

Volgende
Volgende

DE COQUETTE TREND. CUTE OF FEMINISTISCH?