FLORA MIRANDA: ‘BEDRIJVEN ZIJN MIJN MUZES’
ROUTER DATA ART FASHION is een data mode- en kunst tentoonstelling met 6 mode-installaties van IT Pieces / Flora Miranda. ‘Het bezoeken van deze expositie kan de deur openen naar nieuwe manieren van denken en creatief zijn’, zegt Flora Miranda.
Wat een router is? Dat is een apparaat dat ons verbindt met internet. Flora Miranda vertaalde data-gegevens naar onder andere T-shirts met borduursel, bedrukte shirts van tencel, 3D-prints, bedrukte zijden sjaals, bedrukte truien van gerecyclede PET-flessen, tunieken met jacquardgeweven, 3D gebreide jassen en meer.
De installaties worden in Antwerpen geëxposeerd op vauthentieke locaties in de binnenstad. De Oostenrijkse Flora Miranda Seierl studeerde in 2014 af aan de modeacademie in Antwerpen.
De expositie heet Router, het apparaat dat ons verbindt met het internet. In hoeverre speelt "verbinding" een rol in de getoonde ontwerpen? Voor deze projecten fungeren bedrijven als mijn muze, vergelijkbaar met hoe Yves Saint Laurent het model Betty Catroux als muze zag. Mijn inspiratie put ik uit hun verhalen en hun data. Voor mij is de bedrijfswereld iets exotisch, onbekend en fascinerends. Het thema "verbinding" blijkt in deze grote teams enorm belangrijk. Ze draaien immers om de verbinding tussen mensen.
Je werkt al jaren veel samen aan projecten met verschillende bedrijven. Je stukken staan in musea. Maar je showde ook eens tijdens Paris Fashion Week in 2018. In hoeverre is het belangrijk voor je om een plek te vervoeren in de meer traditionele mode-industrie?
Inderdaad, ik begon in 2018 met het creëren van collecties en heb elk seizoen tot januari 2020 mijn werk in Parijs gepresenteerd. Sindsdien heb ik weliswaar collecties gemaakt, maar deze niet meer fysiek in Parijs getoond. De couture week in Parijs was altijd belangrijk voor me omdat mijn uitgangspunt is om kunst en technologie naar de modewereld te brengen. En niet andersom. De locatie waar iets wordt getoond, speelt een cruciale rol bij het bieden van context voor mijn werk.
Is, in jouw ogen, de mode-industrie ouderwets? De mode-industrie was een goed geoliede machine die voortdurend werd geoptimaliseerd voor efficiëntie. Echter, binnen deze grote machinerie was er alleen ruimte voor de specifieke orkestratie van seizoenen, productieroutines, persritmes, vooral geschikt voor merken met een bepaalde omvang, budget en werkwijze.
DIGITALE EN DUURZAME WERKWIJZEN Deze gevestigde methoden kunnen de grote hedendaagse thema’s, zoals digitalisatie en duurzaamheid, niet adequaat aanpakken. Over het algemeen bevinden we ons al enige tijd in een belangrijke verschuiving binnen de mode-industrie. Er breken nieuwe wegen open en kennis over digitale en duurzame werkwijzen is vandaag cruciaal. Als we met IT Pieces het thema data, generatief design en circulaire productie kunnen verenigen dan wordt de nieuwe modewereld grijpbaar.
Waar komt je fascinatie voor nieuwe technologieën en wetenschap vandaan? Mijn fascinatie voor technologie en wetenschap heb ik via esthetiek en kunst gevonden. Ik ben opgegroeid in een omgeving waar kunst en nieuwe muziek een centrale rol speelden. Hier zag ik dat schilders en muzikanten gedurende de geschiedenis tot op de dag van vandaag door de lens van nieuwe technologieën keken en zelfs hun eigen instrumenten en tools creëerden.
CAMERA OBSCURA Denk aan voorbeelden zoals de camera obscura in het 18de eeuw, de geprepareerde piano van John Cage, en het hedendaagse werk van Ryoji Ikeda. Daarnaast ben ik geïnteresseerd in de menselijke identiteit en hoe technologie ons beïnvloedt op de manier waarop we met elkaar interageren, onszelf presenteren en de wereld ervaren.
Boeide dit je ook al in 2014, toen je afstudeerde in Antwerpen? Ja. Sinds mijn eerste studieopdrachten. Als ik terugkijk, zie ik dat mijn inspiratieboeken vol staan met een mix van kunst en wetenschappelijk werk over cybernetica en dergelijke onderwerpen. Mijn bachelor collectie, genaamd www.sex.coll, richtte zich specifiek op de veranderingen in onze seksualiteit als gevolg van het internet.
Wanneer en wat bracht je op het idee om data te vertalen naar mode? Het idee om data te vertalen naar mode kwam bij me op in 2014. Tijdens mijn afstudeercollectie met de titel Sidereal_Ethereal_Immatereal concentreerde ik me op het concept van kwantumfysica en teleportatie. Hierbij realiseerde ik me dat het mogelijk is alles in de wereld, dus ook ons lichaam, te beschouwen als informatie en data. Met deze abstractie kan je gekke dingen doen zoals het instant verplaatsen van deeltjes van punt A naar punt B. Deze inzicht veranderde echt mijn wereldbeeld.
I AM DIGITAL Destijds gebruikte ik al esthetisch storytelling om mijn ideeën tot uitdrukking te brengen, maar het verlangen groeide in me om daadwerkelijk met technologie te gaan werken. Hiermee begon een nieuwe learning curve na mijn afstuderen. In mijn boek I Am Digital dat dit jaar is uitgekomen, kan men hierover uitvoeriger lezen.
Toon je op deze expositie show pieces of ook draagbare ontwerpen? Mijn werk onder de naam "Flora Miranda" staat vooral bekend om gedetailleerde, kunstzinnige couture creaties. "IT Pieces" is echter conceptueel en esthetisch verbonden met Flora Miranda, maar het heeft een ander doel. De 6 projecten die we nu gaan tentoonstellen zijn daadwerkelijk gemaakt in samenwerking met en voor klanten.
DATA GEDREVEN KLEDING Deze collaboratie heeft invloed op het eindresultaat. Een van de klanten, S(n)-Trackers, wenst bijvoorbeeld een data gedreven kledingstuk dat als kunstwerk aan de muur kan worden tentoongesteld. Een andere klant, Myrrha, maakt er iets performatiefs van met een textielkunstwerk van maar liefst 150 meter lang, dat later wordt omgevormd tot kleding voor hun onderzoeksteam. En dan hebben we nog klanten zoals Cegeka, die de ontwerpen willen bestellen voor al hun medewerkers, waardoor het ontwerp ook aan deze specifieke opdracht wordt aangepast.
Wat is IT Pieces? Data driven, generative design voor mode. Het is een manier van ontwerpen waarbij een ontwerp verandert afhankelijk van parameters of andere data input. Een visie voor steeds vloeiende ontwerpen die zich individueel kunnen aanpassen. KUNSTZINNIG VISUALISEREN Momenteel werken we met IT Pieces projectgewijs met bedrijven uit verschillende sectoren om hun data op een kunstzinnige manier te visualiseren en zo uit een ontwerpsysteem niet alleen digitale kunstwerken te krijgen, maar ook kledij die voor elke persoon individueel ontworpen is.
ONTWERPMETHODE IT Pieces is data-gestuurd, generatief ontwerp voor mode. Het is een ontwerpmethode waarbij een design verandert op basis van parameters of andere gegevensinvoer. Daardoor kunnen ontwerpen voortdurend in beweging zijn en zich individueel aanpassen aan de behoeften van een persoon. Op dit moment werken we met IT Pieces projectmatig samen met bedrijven uit diverse sectoren om hun gegevens op een kunstzinnige wijze te visualiseren. Hierdoor ontstaan niet alleen digitale kunstwerken, maar ook kledingstukken die op maat zijn ontworpen voor elke individuele persoon.
Tot slot waarom moeten mensen Router bezoeken? Met deze expositie willen we graag mensen in diverse sectoren stimuleren. Voor andere creatieven kan het een aanmoediging zijn om te experimenteren met generatief of digitaal design. Mensen met minder creatief achtergrond kunnen zien dat visuele en verhalende benaderingen nieuwe inzichten kunnen opleveren, en misschien zelfs tot ontdekkingen in hun eigen vak kunnen leiden.
CONCEPTUEEL DENKEN Op het niveau van verhalen en conceptueel denken kunnen we nieuwe patronen ontdekken in de wereld om ons heen. Het associatieve en speelse denken is, onder anderen, waar innovatie zich bevindt. Dus, Router bezoeken kan de deur openen naar nieuwe manieren van denken en creatief zijn.
Router Data Art Fashion. Vanaf 29/9 t/m 29/10. Op 6 locaties in Antwerpen: Het Steen, Stadhuis, Saffierhuis en Fiera. Check itpieces.floramiranda.com