GATTO: KLEDING MET EEN NEW AGE ATTITUDE

De Oostenrijkse Olivia Lottersberger en Nederlandse Floyd Roije studeerden in 2023 af aan ArtEZ Arnhem. Vervolgens begonnen ze samen het merk GATTO. Het stel – in leven en werk - maakt kledingstukken met grafische prints en met als slogan Sex can save your heart and life. Waar deze pakkende slogan vandaan komt? Dat en meer lees je hier.

Olivia & Floyd, waarom zijn jullie samen gaan werken? We hebben elkaar ontmoet op ArtEZ Arnhem en kregen tijdens ons eerste jaar een relatie. Sindsdien gingen we steeds vaker samen werken. We inspireren elkaar. Na ons afstuderen in 2023, hebben we besloten een merk te beginnen: GATTO.

Jullie modemerk heeft voor mij een punk-attitude met een urban twist. Hoe zouden jullie GATTO zelf omschrijven? Als een combinatie van onze persoonlijke stijlen en onze garderobe. Wij halen veel inspiratie uit verschillende subculturen zoals punk, maar ook skin heads, mods, teddy boys en de gabbercultuur. We combineren dit met onze passie voor Hollandse en Oostenrijkse folklore-kleding, aangevuld met onze visuele en grafische visie resulteert dit in unieke kleding met een new age attitude. Hergebruik en het ‘namaken’ van vintage kledingstukken is ook een groot onderdeel van ons verhaal.

Ik zie ook invloeden van wat Vivienne Westwood eerder voor de Sex Pistols heeft gedaan.Mee eens? Dat is zeker een grote inspiratiebron voor ons. Wij zijn altijd grote fans geweest van Vivienne Westwood. En we houden ook van de do it yourself mentaliteit die punkers vroeger hadden.

Lees door onder de tekst

Sex can save your heart and life. Dat is jullie slogan die ook letterlijk terugkomt, geprint op jullie ontwerpen. Hoe kwamen jullie hierop? Tijdens onze zoektocht naar een slogan hebben we gekeken naar titels van erotische boeken. Een van de boeken, een oud therapeutische boek geschreven door Eugene Scheimann, had deze titel en wij vonden dat het paste bij GATTO.

Hoe onderscheidt Gatto zich van andere merken? De vibe van de mensen die onze kleding dragen is essentieel. De manier waarop we kleden zegt zoveel over iemands persoonlijkheid. We doen niet aan fashion trends. Onze kleding is van hoge kwaliteit, het zijn iconische ontwerpen -  archetypen - gecombineerd met folkloristische details en onze unieke print designs. Hiermee creëren we een unieke signatuur.

Wat is jullie toekomstvisie? Is er iets waar we naar uit kunnen kijken? We willen een groot netwerk opbouwen, in eerste instantie in Europa, en dan snel kijken wat we buiten Europa kunnen doen. Onze droom is om GATTO naar Japan te brengen. Elke donderdag droppen we tenminste vier kledingstukken op @gatto__official. Ondertussen zijn we bezig met het ontwerpen van onze eerste collectie die we waarschijnlijk lanceren in September, tot die tijd hebben we samenwerkingen met fotografen en winkels in Amsterdam en Wenen.

Gatto is te koop bij Dream UNIT in Amsterdam en EPD Market in Wenen en via @gatto__official

Vorige
Vorige

TAKE A BOW

Volgende
Volgende

THE BIBA STORY, 1964-1975