MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

'GEEN KLEDING': DE S/S '25 TRENDS DOOR JULIA MÜLLER

BALENCIAGA. BEELD: BALENCIAGA

Na een intens showprogramma vol inspiratie is het tijd om te reflecteren op de mode voor zomer 2025. Mode stylist en editor Julia Müller duidt voor MIRROR MIRROR in 4 stories haar bevindingen. Na story 1, vandaag deel 2. ‘Geen Kleding’. Met Balenciaga, Schiaparelli en Courrèges.

Julia Müller: ‘Dit seizoen bracht een golf aan opvallende trends en creatieve concepten die de catwalks transformeerden tot een artistiek en maatschappelijk podium, waarin wereldproblemen en sociale thema's werden vertaald naar artistieke ontwerpen. Als stylist zoek ik naar ontwerpen met diepgang en een duidelijke boodschap, en dit seizoen stelde zeker niet teleur. In dit artikel deel ik mijn inzichten over de meest opmerkelijke trends en de ontwerpers die de mode opnieuw hebben vormgegeven’.

2. 'GEEN KLEDING' Voor de zomer van 2025 tonen ontwerpers niet alleen creativiteit, maar ook de moed om maatschappelijke kwesties aan te kaarten en esthetische grenzen op te rekken. Of het nu gaat om escapisme, sociale statements, kunst of provocatie—deze trends bewijzen dat mode meer is dan kleding; het is een expressie van onze tijd.

De meest controversiële trend dit seizoen was wellicht het 'geen kleding'-thema. Nicolas Di Felice voor Courrèges presenteerde ontwerpen met minimale bedekking, waarbij het idee van een oneindige lus zonder begin of einde werd belichaamd.

COURRÈGES. BEELD: COURRÈGES

Balenciaga's Demna speelde met de illusie van naaktheid door huidkleurige bodystockings, en voor Schiaparelli creëerde Daniel Roseberry een iconische look waarbij de suggestie van naaktheid werd versterkt door transparantie en slimme texturen.

SCHIAPARELLI. BEELD: SCHIAPARELLI

BALENCIAGA. BEELD: BALENCIAGA

BALENCIAGA. BEELD: BALENCIAGA