NIEUW: MAGAZINE: VINTÁÁÁGE + DUURZAAM + CIRCULAIR

FOTOGRAFIE COVER: PHILINE VAN DEN HUL

Vintáááge + duurzaam + circulair is gloednieuw en het eerste printmagazine over vintage ever dat je HIER alvast kan bestellen (en later betalen). Wat weet jij over vintage? Het is zoveel meer dan oude kleren en hippe winkeltjes. Tijd voor een diepgravend magazine, van de makers van MIRROR MIRROR.

TIJDGEEST Oude kleren zijn vele malen interessanter dan nieuwe. Ze hebben een geschiedenis, ze zijn duurzaam en horen bij de tijdsgeest van nu. Maar is de bewuste keuze voor vintage misschien een ontwikkeling die vluchtig blijkt, zoals zo veel modetrends?  

KENNIS DELEN  In het magazine Vintáááge + duurzaam + circulair beantwoorden experts kritische vragen en geven ze hun visie op vintage en duurzaamheid. Het doel: het delen van kennis.

EXPERTS Deze experts zijn werkzaam in onder andere het onderwijs, cultuur en de mode-industrie. Ze werken onder andere als conservator, filosoof, modehistoricus, vintage pionier, investeerder, marketeer, modeontwerper, activist en ontwikkelaar van duurzame stoffen.

DOEM Een voorbeeld: economisch journalist Susan Sjouwermans onderzoekt of angst hét beste middel is om mensen te overtuigen van de noodzaak van duurzaamheid. Het is in ieder geval zo dat duurzame merken structureel doemscenario’s (altijd gestaafd met cijfers) schetsen om de aandacht te trekken en hun missie kracht bij te zetten. Kan het anders, moet het anders?

SCHAARSTE Modehistorica Birthe Weijerkamp en conservator Kunstmuseum Den Haag Marije Blaasse belichten vanuit de modegeschiedenis de opkomst van een steeds snellere kledingproductie, de invloed van naoorlogse textielschaarste (Eerste en Tweede Wereldoorlog) en het begin van de ‘verarming’ van materialen die sneller slijten. Wat kunnen we hier van leren?

IDEALISTEN De publicatie Vintáááge + duurzaam + circulair is leerzaam en inspirerend voor iedereen. Zeker voor modestudenten die aan de bron staan, en opgeleid worden tot toekomstgerichte, kritische en creatieve professionals die verschuivingen in de maatschappij gaan vertalen naar modeproducten en diensten. Ze  hoeven níet per se idealisten te zijn, maar een zekere mate van maatschappelijk bewustzijn, empathisch vermogen en verantwoordelijkheidsgevoel is wel een must.

UNIEK En wist je dat er over vintage nog geen enkel magazine bestaat? Verder is een magazine duurzaam bij uitstek, want gedrukt op recycled papier. En ben je uitgelezen dan gaat ie bij het oud papier. Maar liever zien we dat het nummer wordt doorgegeven. Dat kan prima, want de inhoud is niet onderhevig aan trends!

STIMULEREND Hoe ziet Vintáááge + duurzaam + circulair eruit? De grafische vormgeving en fotografie van Vintáááge + duurzaamheid + circulariteit is vernieuwend, fris met grafische ingrepen die het lezen van artikelen stimuleren. Nee, dit blad gooi je net als MIRROR MIRROR echt niet weg.

WANNEER? Verschijning en lancering van het magazine staat gepland voor december. PRE-ORDER HIER & BETAAL LATER

Fotografie Philine van de Hul

 


Vorige
Vorige

AFW DIRECTEUR DANIE BLES OVER WAAR DE MODEWEEK VOOR STAAT

Volgende
Volgende

OLIVIER ROUSTEING VAN BALMAIN WAAGT ZICH AAN IETS NIEUWS