Als er één luxe merk is dat in slechts enkele jaren een komeetachtige haute couture comeback heeft gemaakt dan is het Schiaparelli, opgericht in 1927 door Elsa Schiaparelli.

Anders dan de meeste ontwerpers brak Schiaparelli in 1927 niet door met een revolutionair silhouet, maar met een doodsimpel truitje. Die truien pasten in Schiaparelli’s concept: restaurant dressing. Dit hield in dat de focus van het ontwerp lag op schouders en borst, kortom wat je boven de tafel ziet. Schiaparelli breisels met trompe l’oeil motieven, waaronder een model met strik, waren een rage in 1927, het Parijse Ritz restaurant zat in no time vol vrouwen uit de hele wereld in Schiaparelli’s striktruien.

Lees door onder de foto

Legendarisch zijn Elsa’s Schiaparelli’s ontwerpen die ze maakte in samenwerking met  kunstenaars. “Dat geeft mij een blij gevoel,” zegt ze in haar autobiografie uit 1954, Shocking Life! Pablo Picasso schetst handschoenen met felrode nagels die Schiaparelli uitvoert, Jean Cocteau ontwerpt dessins, Salvador Dalí’s surrealistische schilderij Anthropomorphic Cabinet inspireert tot een mantelpak met zakken voorzien van het sluitwerk van laatjes. De Lobsterdress, een avondjurk met kreeftenprint van Dalí wordt fameus door de draagster, de Amerikaanse Wallis Simpson, de verguisde echtgenote van de Britse kroonprins Edward.

Goed, terug naar het heden. Dat Maison Schiaparelli dankzij de nieuwe artistic director Daniel Roseberry weer uitblinkt in couture is geen nieuws. Onbetaalbaar is die couture wel. Het zijn eigenlijk museumstukken die voordat ze de opslag in gaan gretig worden uitgeleend aan de sterren.

Dat Schiaparelli ook sinds enkele jaren kant-en-klaar ready-to-wear produceert is minder bekend. Hoewel ik met regelmaat in Parijs die collecties mag bekijken in Schiaparelli’s showroom aan Place Vendôme, ontdekte ik een tijd geleden enigszins verbaasd dat Schiaparelli’s ready-to-wear collecties ‘gewoon’ te koop is via schiaparelli.com.

Lees door onder de foto

Maar ja ook die ready-to-wear stukken zijn behoorlijk aan de prijs – denk aan enkele duizenden euro’s voor een jas, top of jurk. Goedkoopst zijn T-shirts vanaf €1250. Interessanter en betaalbaarder (ff sparen) zijn de accessoires meestal vanaf €1000. Een gebreid mutsje, met ingebreide strik (heritage!), kost slechts €850 – raak het niet kwijt!

Hoewel Schiaparelli in de jaren veertig furore maakte met de kleur Shocking Pink, gaat Daniel Roseberry nu aan de haal met Schiaparelli Red. Check Schiaparelli online en verwonder je over de meest surrealistische juwelen waaronder de vingers met rood gelakte en gepiercete nagels.

Wil je in het echt zíen wat je koopt. De bijzondere stukken uit Schiaparelli’s Ready-to-Wear collecties kun je voelen en passen in Parijs, in de prachtige Schiaparelli Salons, 21 Place Vendôme. Verder is het merk te koop in het warenhuis Harrods in Londen en in Amerika in New York bij Bergdorf Goodman en Neiman Marcus Los Angeles en Dallas.

Vorige
Vorige

EN ZO PLOEGT GUCCI VOORT…

Volgende
Volgende

R.I.P CLAUDE MONTANA