INTERVIEW MET DUURZAME-MODE-ACTIVIST SARA DUBBELDAM

Ooit kocht Sara Dubbeldam wekelijks nieuwe kleding. Hoe goedkoper, hoe beter. Tot ze inzag wat voor schadelijke impact ‘haar hersenloze koopgedrag’ had. Nu runt ze When Sara Smiles, de grootste sustainable fashion-blog van Nederland. En in de rechtszaal neemt ze het op tegen misleidende claims van grote kledingketens als Primark.

Sara Dubbeldam (37) is op een missie. De blogger en journalist wil de mode-industrie duurzamer maken en consumenten bewuster van de negatieve impact van massaproductie door fast fashion. Met kritische artikelen en duurzame merkanalyses op haar platform When Sara Smiles vecht ze voor een eerlijker modewereld – zonder het ingewikkeld te maken. Haar doel: via een persoonlijke benadering zoveel mogelijk modeliefhebbers inspireren tot betere keuzes.

Als ze zichzelf moet omschrijven, dan kiest ze voor ‘duurzame-mode-activist’. ‘Activisme hoeft niet altijd te betekenen dat je jezelf vastketent aan een gebouw’, zegt Dubbeldam. ‘Ik laat op mijn eigen manier een tegengeluid horen.’

IK WIL MENSEN POSITIEF BEINVLOEDEN

Greenwashing frustreert haar mateloos. ‘Grote merken doen vaak alsof ze duurzaam zijn, terwijl dat niet zo is.’ Zulke bedrijven daagt ze samen met een advocatenkantoor voor de rechter. Haar manier werkt: in 2023 wint ze op alle punten een grote greenwashing zaak tegen Primark. ‘Zelfs in hoger beroep. Die ervaring gaf me enorm veel vertrouwen in de kracht van kleine acties.’

Sara Dubbeldam is ook influencer. Via haar platform en sociale media inspireert ze bijna 24.000 volgers om duurzamere kledingkeuzes te maken. Het label  ‘influencer’ roept gemengde gevoelens bij haar op. ‘Ik wil mensen positief beïnvloeden, dus in die zin ben ik het zeker. Maar ik weiger mee te doen aan de consumptiedrang die vaak bij het label influencer hoort.’

Toch verdient ze wel haar geld met duurzame merksamenwerkingen. ‘Daar ben ik heel open over. Maar ik wil onafhankelijker worden. Daarom geef ik steeds meer lezingen en ben ik via Substack een nieuwsbrief begonnen: OFFMODE. Sociale media zijn noodzakelijk om mijn boodschap te delen, maar ook stressvol. Ik zoek nog naar de beste manier om anderen positief te beïnvloeden, zonder afhankelijk te zijn van platforms die overconsumptie in stand houden.’

Dubbeldam was lang niet altijd de duurzame voorvechter die ze nu is. Ze komt juist uit een heel andere hoek, en dat is meteen haar belangrijkste drijfveer. ‘Ik was vroeger verslaafd aan fast fashion. Ik had er zelfs een blog over, waar ik continu nieuwe outfits deelde. Alles draaide om zo veel mogelijk kopen, voor zo weinig mogelijk geld. Ik runde een webshop met goedkope sieraden uit China. Ik wist precies hoe die wereld in elkaar zat.’

BELANG IS URGENTER DAN OOIT

In 2013 verandert alles als de kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh instort. ‘Daarbij werden labels gevonden van winkels waar ik vaak kleding kocht, zoals Primark. Een wake-upcall: het was de eerste keer dat ik me realiseerde dat ik deel was van een problematisch systeem.’

Het kostte haar uiteindelijk tweeënhalf jaar om écht te veranderen. ‘Dat proces heeft me gevormd. Ik ging nadenken: wie ben ik, wat is mijn relatie tot kleding? Toen pas lukte het om mijn gedrag om te gooien en me in duurzaamheid te verdiepen. When Sara Smiles ontstond vanuit die reis. Sinds de opkomst van merken zoals Shein voelt het belang daarvan urgenter dan ooit.’

Geschreven door Robyn van Gorsel, gepubliceerd in VINTÁÁÁGE Foto Philine van de Hul

Vorige
Vorige

REVIEW VALENTINO’S FALL 2025 CAMPAGNE: LEKKER LIKKEN & SPELEN!

Volgende
Volgende

HET SCHOKEFfECT & SUCCES VAN DURAN LANTINK