MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

IS DIT DAN DE NIEUWE COLETTE?

Het is immens en rood. Tijdens de Paris Week opende een vier-etages tellende Comme des Garçons vlaggenschip, met rood als signature kleur. Volgens CdG-founder Rei Kawakubo is rood ‘het nieuwe zwart’ sinds ze in 1988 – na veel collecties met zwart - een scharlakenrode collectie presenteerde.

Aan de Rue de Faubourg Saint-Honoré is een spaceship geland. Bij wijze van spreken dan. Met als entree vuurrode, open zoevende deuren. Eenmaal binnen is geen muur recht en wordt de ruimte gedomineerd door organische amoebe-achtige vormen.

Het is een winkel als een ontdekkingsreis, waar mensen kunnen experimenteren, ruimtes ontdekken. Dat is het doel van CdG-founder Rei Kawakubo en haar man Adrian Joffe. De ruimtes, met vloeren van beton, zijn even belangrijk als de merch.

Kawakubo is er ook van overtuigd dat mensen niet echt bevrediging halen uit online-shoppen. ‘I think the pleasure of shopping is finding things yourself. I wanted to make the spaces as interesting and new as all the clothes that I make.

Verkocht worden alle CdG-lijnen waaronder Comme des Garçons Black nieuw zijn Comme des Garçons Girls en kasjmierstukken uit de populaire Play-lijn, die tot nu toe alleen in Japan werden verkocht.  De Parijse boutique is ook de enige waar CdG-meubilair wordt verkocht, met een prijskaart van circa €3000 voor een metalen stoel.

Het nieuwe vlaggenschip van 7500 vierkante meter vervangt de voormalige Comme des Garcons store aan dezelfde Rue de Faubourg Saint-Honoré, sinds 22 jaar verstopt aan een cour achter een façade.

Goed nieuws is dat Joffe en Kawakubo ook een Parijse versie van hun multi-brand store Dover Street Market in 2024 gaan openen in de Marais - in de rue Franc Bourgeois - hier organiseerde Joffe al exposities en andere culture uitingen. Ja dít is de waardige opvolger van het zo gemiste Colette.

 

Comme des Garcons, 65 Rue de Faubourg Saint-Honoré. Parijs