JIMMYPAUL: SCHATTIG, MET EEN SCHERP RANDJE
Het Amsterdamse merk JimmyPaul is bekend van vele samenwerking met wereldberoemde merken. Maar Amsterdam blijft belangrijk. Onlangs presenteerde JimmyPaul in de X bank zijn nieuwe collectie Take 04, geïnspireerd op zijn liefde voor B-horror-, en cult films.
Horror, Cult films! Vertel Jimmy, wat bracht je op dit idee? In 2020 ben ik begonnen met het verzamelen van bijzondere stoffen en materialen om tijdens lockdown collecties te blijven creëren. Deze collecties zijn een extensie en aanvulling op de JimmyPaul ‘modebibliotheek; met unieke one-of-a-kind items en kledingstukken.
Deze nieuwe JimmyPaul collectie heet Take 04 is geïnspireerd op mijn liefde voor B-horror en -cult films. Ik koos mijn favoriete films en fantaseerde hoe de kostuums voor die films er uit zouden zien als ik ze zou ontwerpen. Denk aan films zoals Night Of The Living Dead, Tank Girl, The Wiz, Ginger Snaps en Killer Klowns From Outer Space. Het idee is dat er meer JimmyPaul Studio collecties volgen die op deze manier tot stand komen.
Je maakte jaren geleden naam door ludieke samenwerkingen met grote merken waaronder Hello Kitty, Sesamstraat en Bratz en nu Winx Club. Waarom zijn deze samenwerkingen belangrijk voor je? Ik vind het fantastisch om met grote internationale merken te werken die gelinkt zijn aan popcultuur; iets waar ik constante inspiratie van krijg. Het is wel telkens een uitdaging om bij elke nieuwe samenwerking binnen de richtlijnen van het andere merk, het ‘JimmyPaul’ handschrift te mixen, waardoor iets spannends ontstaat.
Wat levert dit JimmyPaul op? Dat we een heel ander publiek bereiken dan het high fashion publiek. Bijvoorbeeld het fandom van het merk waar wij dan mee samenwerken. Daarbij opent het ook nieuwe deuren. Mijn ontwerpen komen op plekken te hangen waar het misschien voor een klein merk als JimmyPaul een uitdaging is om binnen te komen.
Begin dit jaar hadden wij bijvoorbeeld een samenwerking met Troetelbeertjes. Deze JimmyPaul X Les Bisounours collectie (de Franse variant van Troetelbeertjes) hingen vervolgens een maand lang in Galleries Lafayette Haussmann in Parijs. Als kroon op deze samenwerking werd een hele etalage volledig gewijd aan een JimmyPaul X Carebears jurk. Dat was voor mij persoonlijk wel een hoogtepunt.
Zijn er merken waar je graag zou mee willen samenwerken? Ik zou heel graag met een Amsterdams merk willen werken. Maar Nijntje lijkt mij ook te gek!
Iedereen wordt bij van JimmyPaul collecties. Het is altijd kleurrijk, creatief en uplifting. Wat is je drijfveer achter al deze vrolijkheid? Eerlijk waar, ik weet dit echt niet. Ik heb mij van jongs af aan altijd al omringt met kleurrijk speelgoed, kleding en creatieve spellen. In mijn jeugd vluchtte ik naar een kleurrijke fantasiewereld, die tekende ik, en ik speelde het na met Barbies en verkleedde mij naar zelfbedachte karakters. Ik kan soms pessimistisch en zwartgallig zijn en om ervoor te zorgen dat ik niet zwelg in negativiteit omring ik mijzelf met kleur en positieve dingen.
Kenmerkend in je collecties is fluffy materiaal. Lady Gaga droeg ooit een JimmyPaul fluffy negligé. Waarom werk je graag met dit materiaal? Als iets fluffy is, is het bijna altijd instant cute, en dat is een van de belangrijkste kenmerken van JimmyPaul: schattig, maar altijd met een scherp randje.
Werken met alle soorten fluffy materialen is vanzelfsprekend in een JimmyPaul collectie. Fluffy materialen balanceren voor mij ook op de grens van mode en kostuum. En chique of ordinair? Die tegenstrijdigheid is tof.
JimmyPaul showt van Londen tot Los Angeles. Hoe zit het met Amsterdam? Heb je klanten hier?
Dit is nu de 2de keer dat we een presentatie in de X BANK hebben in Amsterdam. Sinds een aantal seizoenen wordt JimmyPaul kleding en de JimmyPaul fluffy bucket hats verkocht bij X Bank in Amsterdam. Hier hebben we voor de 2de keer een presentatie. Voor het JimmyPaul merk is het een fantastische Nederlandse partner die Dutch design stimuleert en presenteert. Ook stond afgelopen week onze JimmyPaul X Carebears jurk in de etalage van de Bijenkorf in Den Haag van de Dutch Fashion week.
Naast onze presentaties in het buitenland willen we ook het merk op Nederlandse bodem blijven presenteren. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam dus elke klant of presentatie in mijn geboortestad voelt toch altijd een beetje speciaal.