MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

MODEDRAMA ‘LA MAISON’. WORDT DIT JE NIEUWE GUILTY PLEASURE?

De afgelopen twee jaar lanceerde de een na de andere streamingdienst niet alleen biopics over modeontwerpers maar ook dramaseries over mode.

Ik zag: de redelijke dramaserie over Christóbal Balenciaga met nadrukkelijke aanwezigheid van concurrent Christian Dior. Een onderhoudende documentaire over Diane von Furstenberg. Een 15-minuten durende marketingachtig Gucci-filmpje waarin ontwerper Sabato De Sarno wordt geïntroduceerd. Ik zag nóg een dramaserie over Christian Dior met Gabrielle Chanel prominent in de hoofdrol. Een slechte biopic over Karl Lagerfeld die zich afspeelt in de jaren zeventig. En ik genoot – eindelijk – van de absoluut interessante docu over John Galliano waarin hij ook aan woord komt. De laatste te zien via streamingdienst MUBI. Lees hier de recensie

Apple TV+ kon natuurlijk niet achterblijven en streamt sinds eind 2024 de modeserie La Maison, een drama over, niet één maar twee fictieve Parijse luxe mode maisons: Ledu en Rover. Beide zijn eigendom van één familie, met familieleden die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Smullen!

Een van de hoofdrolspelers is Viktor Ledu, gespeeld door de Franse steracteur Lambert Wilson. Als de arrogante oprichter en hoofdontwerper van couturehuis Ledu, wordt hij subiet na een racistische uitspraak gecanceld. Hij moet het veld ruimen voor de jonge, en duurzame, modeontwerpster Paloma Castel, een overtuigende rol van Zita Hanrot. Zij moet na zijn afgang het modehuis redden.

Andere hoofdrollen zijn weggelegd voor Perle Foster, als de muze van de ontslagen Viktor. De gerenommeerde Franse actrice – en in real life Chanelmuze – Carole Bouquet speelt de meedogenloze CEO van Maison Rovel.  

EN IS HET WAT?

Helaas wemelt La Maison van de familieleden die elkaar constant het leven zo zuur mogelijk willen maken. Er zijn te veel personages en dat maakt, in combinatie met rommelige verhaallijntjes, de serie inspannend om te volgen.

Om dit familiedrama te vergelijken met het bejubelde Succession – een ander familiedrama vol intriges binnen een rijke familie; dat zou te véél eer zijn.

La Maison is bij vlagen onderhoudend, het geeft het reilen en zeilen in de modewereld waarheidsgetrouw neer. Een opmerkelijke én leidende rol in dit modefamiliedrama is weggelegd voor social media. Dat had ik niet eerder gezien en maakt de serie interessant. Binge-waardig is het drama niet, de laatste afleveringen moet ik nog bekijken… als het er nog van komt.