MODEGESCHIEDENIS TIJDENS MILAN’S MEN’S FASHION WEEK

In Milaan is vanaf 12 januari de kick-off van Milan’s Men’s Fashion Week. Het event met ruim zeventig presentaties, duurt een kleine week, tot 16 januari. Wat we kunnen verwachten? Onder andere een lesje modegeschiedenis.

Alle ogen zullen zijn gericht op het menswear debuut van Gucci’s Sabato De Sarno. De ontvangst van de womenswear-collectie van Gucci’s nieuwe creative director werd afgelopen september door de schrijvende pers gematigd ontvangen, hun recensies blaatten vooral over de ‘opdracht’ van de Italiaan; het opvijzelen van verkoopcijfers. De social media-kritieken logen er niet om en waren ronduit vernietigend. Zó rampzalig was het nou ook weer niet.

Er is nog een debuut, dat van het populaire premium sportswearlabel Stone Island. De show zal plaats vinden in het industriële La Cattedrale in Milaan. Onthuld wordt een nieuw ‘manifesto’ met focus op de geschiedenis en waarden van het outwearmerk dat eigendom is van Moncler. De man die de nieuwe koers bepaald is Robert Triefus, voormalig Gucci leidinggevende, dit voorjaar aangesteld als Stone Islands chief executive officer. Net als het ‘nieuwe’ Gucci, gaat Stone Island in transitie.

Cultuur happen kan tussendoor in het nieuwe Armani Museum of het schitterende Fondazione Prada, in het het oogverblindende Galleria Vittorio Emanuele II vestigde Prada diens eigen Pasticceria Marchesi 1824 voor een heerlijk ontbijt.

Prada’s eigen Pasticceria Marchesi 1824 uitgevoerd in Prada groen.

De invloedrijke mannenmode designer Todd Snyder tekende een contract met het nieuwe Woolrich Black Label by Todd Snyder. Ook hier is de opdracht voor de Amerikaan om de focus te leggen om de rijke legacy van Woolrich, opgericht in 1830.

Meer geschiedenis: Kiton lanceert Tailoring School. A Journey Into Education. Het high-end mannenmodemerk doet dit in samenwerking met  de Triennale Milano Museum met als doel het vieren van ambachtschap en het opleiding van een nieuwe generatie kleermakers. 

Nog een fris debuut, van Mordecai, eerder dit jaar gelanceerd door Ludovico Bruno, voormalige Moncler-designer.

Verder wemelt het van de shows, sommige worden gestreamd waaronder  Prada, Dolce & Gabbana, MSGM, Emporio Armani, K Way en Zegna. Verder showen JW Anderson, Versace, Fendi, Neil Barrett, Philipp Plein,  Billionaire, Dsquared2 en het meer onbekende Institution, Brunello Cucinelli, Boglioli, LaTorre, Mordecai, Noskra, Rubeus Milano, ViaPiave33 en Frederico Cina. Wie? Ook MIRROR MIRROR kent de laatste merken niet.

JW Anderson A/W 2023-2024

Vorige
Vorige

WAAROM IEDEREEN BOX BRAIDS KAN DRAGEN

Volgende
Volgende

SAMEN VOOR VLUCHTELINGEN: DE MOVEMENT MARKET X MIRROR MIRROR