POP-UP: RUGRATZ ARCHIVE

VINTÀÀÀGE

Door: Lisa Bekker


Kleding verkopen via Vinted is vreselijk actueel en closet sales en kleding swaps vliegen ons om de oren. De jongens van Rugratz verkochten aanvankelijk hun kleding via Vinted, maar het openen van een pop-up kregen ze maar niet uit het hoofd.

Opkomende artiesten uit de undergroundscene die achter de DJ tafel staan. Eigen merken van je vrienden promoten en glasscherven van een biertje op de grond. Tags die gezet zijn met een dikke rode vilt stift op papieren tasjes en betalen doe je met een QR code. Geen DIY stuff maar echt wat van jezelf en je vrienden maken dat is pas: Do It Yourself. Dit en talloze archive pieces zag ik onlangs in Amsterdam, aan de Rozengracht in de Rugratz pop-up store.

Maar wat maakt een kledingstuk een geschikt archive piece? En welke samenwerkingen zijn belangrijk of doen er echt toe? Ik sprak creative business student Jop van Haaff (22), één van de vijf oprichters van de “Rugratzarchive”, over hun eerste pop-up store.

Ranium Studio’s Skull Beanie: €15. Maison Margiela Leather Belt: €135. Tornado Mart SnakeSkin Jeans: €185,-

Wanneer en waarom zijn jullie begonnen met Rugratz archive?

Ongeveer een jaartje geleden zijn we met z’n vijven begonnen. Het Rugratz team bestaat uit Tim Haarman, Yori Spruit, Nick de Meij, Francesco Roset. We zijn alle vijf grote fashion liefhebbers en verkochten voor Rugratz individueel ook al kleding. Hierdoor ontdekten we dat er wel een goede markt voor onze kleding was. Uiteindelijk besloten we dus om samen te gaan werken en ontstond Rugratz We begonnen met inkoop van kleding, om het vervolgens door te verkopen. Rugratz is er pas een jaartje, maar gecureerde kleding verkopen waren we al langer van plan.

Kan je iets vertellen over de naam Rugratz?

Onze naam komt van de cartoon “Rugrats”, een cartoon uit de 90’s die de avonturen en het ontdekken van de wereld door de ogen van kleine rebelse kinderen laat zien. Misschien herkennen we onszelf ergens in de originele Rugrats. Een tikkeltje rebels zijn we wel.

Je verkoopt archive pieces, kledingstukken van jezelf die je eerst op vinted verkocht.

Wanneer voldoet een kledingstuk aan het label archive piece?

Hoewel ons account @rugratzarchive heet, focussen we ons niet alleen op archive kleding. We verkopen een mix van vintage, pre-owned designer-, en archive kleding.

“Zolang wij het zelf hard vinden, zullen we het verkopen”


Voor ons voldoet een kledingstuk aan het label archive piece wanneer het uit een oudere collectie komt van bepaalde high-end designers, het zijn vaak kledingstukken met een geschiedenis. Dat maakt de kledingstukken vrij zeldzaam.Het vergt daarnaast veel tijd en kennis van ons om bij de juiste kleding te komen.

Op deze pop-up stond je niet alleen. Er waren 2 andere stands van vrienden en zelfs wat zelfgemaakte items. Waarom is het belangrijk voor je om samen te werken met je vrienden? En waarin onderscheiden ze zich, maar passen ze toch passen binnen jouw straatje?

Naar onze mening heeft k9archive een van de beste curaties aan kleding in Nederland, we kwamen daarom al snel tot te conclusie dat we met ze wilden samenwerken.

Naast k9archive stond ook Akif op de pop-up met zijn eigen kledingmerk G-GEAR, we zijn al langer fan van zowel zijn kleding als visuals, dus ook deze samenwerking was een logische stap voor ons.

“We willen met Rugratz samenwerkingen aangaan die organisch voelen”


Met samenwerkingen als deze verzamelen we ieders doelgroep op dezelfde plek. Doordat onze samenwerkingen organisch zijn overlappen onze doelgroepen vaak. En dat werkt in ieders voordeel.

Vivienne Westwood T-shirt: €85,-Vivienne Westwood Love Belt: €380,-

Ik zag dat dit de eerste pop up is? Ben je van plan om vaker een pop-up te organiseren?

Dit was inderdaad onze eerste pop-up en we zijn super tevreden met hoe het is gegaan. We zijn nu van plan regelmatig pop-up’s te organiseren, de samenwerking met k9archive en Akif zal ook vaker terugkomen. Naast onze eigen pop-up’s zal je ons ook vaker terugzien op andere evenementen. Houd vooral onze instagram @rugratzarchive in de gaten, er wordt snel weer iets aangekondigd!

Door: Lisa Bekker

Prijzen zijn vanaf 15 euro en gaan tot €380 of meer.

Het vijftal

Vorige
Vorige

SMOOTHLY BEAUTY SUPPLEMENTEN

Volgende
Volgende

DIOR MEN’S MAKE-UP S/S 2023