SPRAAKMAKENDE CONvERsATION PIECES VAN SHEILA WESTERA
Sheila Westera gelooft sterk in het belang van sieraden die de persoonlijkheid van de drager weerspiegelen. Haar passie voor het creëren van unieke stukken leidde tot de introductie van opmerkelijke nieuwe cocktailringen, vervaardigd uit gewalst 14-karaats goud.
Je creëert collecties met ringen onder de naam Conversation Pieces. In hoeverre dekt deze term de lading? Opvallend vaak werden en worden mijn vrienden, en ik, op straat aangesproken door mensen die een ring beter wilden bekijken. En ze vroegen ook waar de ring gekocht was. Hierdoor kreeg ik meer klanten, die tot mijn verbazing emails en berichtjes stuurden om te zeggen hoe vaak ze werden aangehouden op straat of op feestjes. Zo ontstond de naam Conversation Pieces. Tijdens mijn studie kunstgeschiedenis sprak de term Conversation Pieces - zoals in de schilderkunst, of als tafeldecoratie – mij al aan.
Je ontwikkelde een eigen techniek om stenen te verwerken. Hoe ontstond dat idee? Ergens doet de techniek mij denken aan de oude filigraan-techniek, maar in jou geval is de functie het verwerken van stenen. Ja, mijn werk doet misschien enigszins denken aan filigraan, alhoewel de techniek heel anders is. Ik denk dat mijn werk veel moderner oogt. De Filigraan techniek oogt veel ‘drukker’ met veel krullen en bogen enzovoort.
De cocktailringen hebben ook wel iets weg van vogelnestjes? Ik heb dat eerder gehoord, maar dat was nooit de bedoeling. Ik haal wel inspiratie uit de natuur, maar nooit om deze direct te interpreteren. Als ik een ring creëer, voor de Conversation Pieces Collection, dan is mijn eerste bron van inspiratie de steen. Vervolgens voel ik al snel welke van mijn vier zelf ontwikkelde technieken - Embrace, Possessions, Conscious, of Crucial - past bij de steen. Die steen kan dan gepolijst, gefaceteerd of ruw zijn.
Vervolgens denk ik in welk materiaal ik het sieraad wil creëren. Hierbij volg ik de natuurlijke contouren van een steen. Doel is de steen zo ‘veilig’ mogelijk te zetten.
De Embrace is een wikkeltechniek, hierdoor doet het misschien denken aan een vogelnest. Voor mij is deze stijl het meest compact of solide, met juist een meer minimalistische vibe, en minder organisch zoals in mijn andere werk.
Werk je liever met goud of met zilver? Ik werk in alle materialen, voornamelijk in 14K gold filled, maar ik hou ook van zilver en zwart zilver, of een combinatie. Op mijn website en Instagram-account zie je dat.
De materiaalkeuze is altijd doorslaggevend voor een bepaald gevoel en uitstraling. Als ik bijvoorbeeld met zwart zilver werk, krijgt mijn werk meer edge, en in glanzend zilver een frissere uitstraling.
Je werkt en woont in de bergen van Zwitserland, daarvoor in Londen. Hebben de woon/leef omstandigheden invloed op je ontwerpen? Niet echt. Als ik Conversation Pieces creëer, vraag ik me af wat ik zou willen dragen naar een spannend feest, naar het theater, of een galerie opening of iets dergelijks.
De natuur brengt mij wel rust, en bezinning. De natuurlijke kleuren uit de natuur zijn betoverend. In de stad bezoek ik musea, volg ik lezingen, ontmoet ik meer mensen, en ga naar feestjes. Maar ik zeg wel eens, zet mij ergens neer waar niets te doen is, en mijn ongebreidelde fantasie slaat op hol. Dit is al zo sinds mijn kindertijd.
Geloof je zelf ook in de kracht van stenen? En heb je een favoriet? Mijn favoriet is opaal – maar ik heb geen idee van de kracht ervan. Opaal is echt prachtig vanwege zijn schitterende iriserend effect en glans. Het is een sensitieve steen die je voorzichtig moet behandelen. Dit soort interessante stenen zijn extra aantrekkelijk voor mij, net zoals Dioptaas. Stenen spreken mij aan vanwege de uniekheid, broosheid - lastig te verwerken - of kleur. In ruwe stenen zie ik de connectie met de aarde en de energie. Helaas worden veel stenen chemisch behandeld of gekleurd, en ik denk dat hier geen enkele kracht vanuit kan gaan.
Al jaren ben ik nieuwsgierig naar het effect van stenen op de mens. Vroeger ging ik vaak naar een etherische winkel, om de werking te laten uitleggen. Helaas zag ik veel bewerkte stenen, en ging daarom enorm twijfelen aan de kennis van zo’n winkel. Ook deed ik wetenschappelijk onderzoek. Het blijft een lastig onderwerp omdat er zo weinig bewijzen zijn.
Mijn favoriete steen? Dat wordt steeds lastiger omdat mijn kennis zich ontwikkelt. En er is zoveel moois te vinden dat de aarde voortbrengt. Mijn favoriete stenen zijn wel vaak opaque in een prachtige kleur en het blauwe Lapis lazuli, of Malachiet (tijgeroog). Mijn smaak zou beïnvloed kunnen zijn door mijn oma die in de zeventig jaren veel van dit soort kleurrijke sieraden droeg. Tegenwoordig heb ik ook weer interesse in sprankelende stenen, zoals de beryl-soorten, saffier en diep-rode robijn, spinel of een prachtige amethyst. De lijst is lang!
Je hebt kunstgeschiedenis en architectuur gestudeerd. Wanneer kreeg je interesse in sieraden? Mijn stiefmoeder werkte in de sieraden branche, voornamelijk als manager bij de Koninklijke Begeer van Kempen en Vos. Zo raakte ik gaandeweg meer geïnteresseerd in mineralogie, smeedkunst en juwelen over het algemeen. Later besloot ik daarom ook een juweliersopleiding te volgen.
Tijdens mijn studieperiode werkte ik bij verschillende high-end juweliers. Deze ervaringen leerden me veel over diamanten en high-end sieraden. Na het bezoeken van talloze internationale juweliersbeurzen en het lezen van extra vakliteratuur, dat mij enorm boeide, trok de kunst en architectuur mij toch meer.
Originaliteit en innovatie heeft mij altijd aangesproken. En naast het prachtige werk van een meester-goudsmid, en het liefst wanneer deze ook nog eens inventief en origineel is, boeiden de algehele ontwerpstijlen mij niet zo veel.
Maar de contemporaine sieraden sector, zoals die bij galerie Louise Smith of Galerie Ra in Amsterdam, waar kunstenaars werden gezien als innovatief, en vanwege het concept sprak mij echt aan, meer dan iets maken om publiek te pleasen.
Je woonde in Londen en woont en werkt nu Zwitserland, hoe kwam je daar terecht? Rond het Millennium verhuisde ik naar Londen waar ik een hernieuwde interesse kreeg in milieukwesties, de schoonheid van de natuur, en hoe men daar tegen aankeek. Al tijdens mijn vakanties in de Zwitserse Alpen werd ik geconfronteerd met een prachtige, ongerepte natuur maar ook met de impact van menselijke activiteiten, zoals het achterlaten van afval. Ik begon met het verzamelen van afval en ging dat verdelen in glas en plastic en organisch materiaal, wat leidde tot het creëren van (ondraagbare) statement neck pieces, vooral gemaakt van scherp glas, dat ik bijeen hield met draad en koord.
In Londen ontstond de wens om semi-precious en edelstenen uit eigen verzameling te dragen, want er waren genoeg leuke feestjes. Maar als kritische drager en observator van sieraden en kunst, stelde ik hoge eisen aan een stijl, die ik maar niet vond.
Op een gegeven moment ben ik koper- en zilverdraadtechnieken gaan ontwikkelen, en zocht een methode om stenen goed vast te zetten. Met als doel een eigen stijl of signatuur te vinden die puur en organisch aanvoelde, en originaliteit was daarbij het belangrijkste.
Toen mijn vrienden in Londen maar ook in Nederland mijn eerste ringen zagen, duurde het nog even voordat ik opdrachten wilde aannemen… Mijn eerste reactie was plagiaat! Tja, van mijn eigen werk. Later volgden er meer klanten, en ontwikkelde mijn stijl zich, waardoor ik meer metalen en stijlen ging uitproberen.
In mijn andere meer kunstzinnige werk de Arty Scenes Collectie - zie website - komen mijn sieraden met een boodschap. Hierbij laat ik mijn maatschappij kritische kant zien, maar ook mijn respect voor onze planeet. De Conversation Pieces Collection gaat meer over mijn wereldse en glamoureuze kant.