STEPHEN JONES: ‘AL MIJN HOEDEN ZIJN BIOGRAFISCH’
Zijn hondenkophoeden voor Thom Browne. Zijn maskers voor Dior. De Playboy Bunny Hat voor Kate Moss. Ze zijn samen met nog ruim 160 andere hoeden te zien in Parijs op de tentoonstelling Stephen Jones, chapeaux d’artiste, plus talloze schetsten, foto’s en 40 full fashion looks. Geschreven door Frans Ankoné
Stephen Jones (1957) knutselt in de seventies zijn eerste hoedje in elkaar: een pillbox van karton en blauwe crêpe versierd met een zilver gespoten plastic bloem. Begin jaren tachtig breekt hij door met hoeden voor de androgyne zanger Boy George van popsensatie Culture Club en met hoeden voor de shows van Claude Montana, Jean Paul Gaultier en Thierry Mugler.
LEES DOOR ONDER FOTO
In die tijd interviewde ik als moderedacteur de toen 26-jarige Stephen. Sindsdien heeft zijn carrière een nog hogere vlucht genomen. De Brit is verantwoordelijk voor alle modeshowhoeden van Marc Jacobs, Christian Dior (couture en prêt-à-porter), maar hij werkt ook voor Thom Browne, Comme des Garçons en Louis Vuitton. ‘Hij is het puntje op de i van elke collectie die hij aanraakt’, zegt John Galliano in de tijd dat hij voor Dior werkt. Naast de opdrachten voor modeontwerpers, royalty en sterren als Lady Gaga, Rihanna en Mick Jagger ontwerpt Stephen Jones drie hoedenlijnen: Model Millinery, Miss Jones en Jones Boy.
Al ruim dertig jaar werkt Jones voor het modehuis Christian Dior. Een paar keer per maand pakt hij vanuit Londen de trein en is rond elf uur aan het werk in het atelier van Dior in Parijs. ‘Het eerste wat ik dan altijd doe is kijken wat het atelier de afgelopen week heeft gedaan, voor zowel de couturecollectie als de prêt-à-porter’, zegt de hoedenontwerper.
Jones beoefent al ruim vier decennia de kunst van het hoeden maken. En dat allemaal omdat hij tijdens zijn architectuurstudie aan de Londense kunstacademie Central Saint Martins ontdekt dat hij daar beter in is dan in het ontwerpen van gebouwen.
LEES DOOR ONDER DE FOTO
Een paar jaar geleden selecteerde Stephen Jones op mijn verzoek de meest dierbare hoed uit zijn gigantische oeuvre. ‘Ik houd van ze allemaal, maar ik kies de hoge hoed. Die is ook mijn handelsmerk. Ik houd van die hoed vanwege de eenvoud. Overigens zijn al mijn hoeden biografisch, en bij deze hoed herinner ik me dat ik naar het ziekenhuis moest!’
Wie zijn ideale klant is om hoeden voor te ontwerpen? ‘Ze is helaas overleden, maar dat was de Italiaanse moderedacteur Anna Piaggi! Nu zou ik zeggen burlesque-danseres Dita Von Teese. Zij snapt de kracht van kostumeren. En als ze alles uittrekt dan blijft de hoed op’, lacht Jones.
Stephen Jones, chapeaux d’artiste. T/m 16 maart 2025. Palais Galliera Musēe de la Mode de Paris. www.palaisgalliera.paris.fr
Foto homepage: Hoed opdracht Central Saint Martins Model: Jane Leonard 1979 ©Peter Ashworth