TREND: SIMPE SAMPE SOMPE…
Deze zomer lopen we op klompen! Wat is toch de aantrekkingskracht van zogenaamd ‘lelijk’ schoeisel als Crocs, Birkenstocks, Uggs en Scholls?
De basis van die aantrekkingskracht ligt in comfort. Logisch dat met name Birkenstock sandalen en de klompen van Scholl altijd al graag werden en nog steeds worden gedragen door mensen die de hele dag op de been zijn, denk aan verplegend personeel. De kleur was dan wit, hygiënisch. Maar, voor het modevolk jarenlang een no go-tint (witte sokken!).
Het modevolk kotste niet alleen van de witte non-kleur, maar ze demoniseerden ook altijd alles wat praktisch is als on-elegant. Bij het ‘lelijke’ schoeisel kwam hier ruim tien jaar geleden abrupt een eind aan.
Dat brengt ons bij een positieve eigenschap van het modevolk, ze hebben oog voor opvallend design, omarmen dat en maken het vervolgens salonfähig. Zo’n omslagmoment vond plaats nadat Phoebe Philo voor Céline een tamelijk lelijke Birkenstock-achtige sandaal had ontworpen, gevoerd met bont. Deze zogenaamde furkenstocks konden rekenen op weinig complimenten, maar hé het was wel een Céline-ontwerp!
Birkenstock werd wakker, ging samenwerkingen aan met onder ander Celine en ze gaan nog steeds samenwerkingen aan met designers. Met als opdracht ontwerp iets origineels en eigenzinnigs, met een nonchalante uitstraling.
Op deze manier wonnen de afgelopen jaren Birkenstocks aan terrein, met in de slipstream andere als voorheen ‘lelijk’ bestempeld footware. Uggs, Teva’s, Crocs en Dr. Martens. En talloze dupes.
Ironisch genoeg omarmt de mode-industrie steeds vaker het idee dat comfort en individualiteit even belangrijk zijn als esthetiek. Het betekende de doodsteek voor de, sexy hoge hak. Al mag het woord sexy tegenwoordig niet meer worden gebruikt, want een vorm van hokjesdenken.
Recent is de samenwerking van het Japanse Y’s die aan de haal ging met de klomp (sabot) van het Amerikaanse Scholl. ‘De sabot-schoen van Y's en Scholl belichaamt zowel comfort als stijl door elementen van klassiek herenschoeisel op te nemen. Elk onderdeel is nauwgezet vervaardigd in een volledig zwart ontwerp”, enzovoort…, ronkt het persbericht nog een tijdje door. Maar dan de prijs: voor dit designerklopje betaal je €614.
Verkrijgbaar online via Y's & Scholl