WAARMEE BREIDT DRIES VAN NOTEN UIT?
Je kunt zijn parfums en lipsticks kopen online, of in een van zijn eigen tien modewinkels wereldwijd. Afgelopen week opende Dries Van Noten in Parijs zijn eerste en elfde exclusieve boutique met uitsluitend parfums, lipsticks en accessoires.
Een jaar geleden lanceerde Dries Van Noten een serie parfums (100ml €275, bestseller: Soie Malaquais ) en een lipstick collectie in ruim 30 tinten (huls €69 refill €35 p.stuk. Totaalprijs €104). Qua stijl en sluiten de producten naadloos aan bij Van Notens modecollecties: kleurrijk (dessins), arty en uniek. Bohemia deluxe, las ik eens.
Het nieuwe beauty-retailconcept is gehuisvest op kruipafstand van Dries Van Notens mannen-en vrouwenwinkel aan de Quai Malaquais. Het is een gedurfde locatie want niet in een gebied met modewinkels maar in de Parijse antiek/galerie buurt. Met om de hoek Rue Bonaparte en vlak bij de Beaux Arts kunstacademie.
De boutique is petite, heeft iets van een luxe salon, en is verdeeld in zones met verschillende productcategorieën. Van parfums, lipsticks, lederwaren, sjaals, sieraden maar ook een enkele kam en luxe lipstickapplicator.
Opvallend en tamelijk ongewoon voor in een (beauty) winkel is het grote vierkante 17e eeuws wandkleed, met een Nederlands tintje, want eeuwen geleden ontworpen door architect, kunstenaar Hans Vredeman de Vries. Inrichting en meubilair ademen vakmanschap en luxe. Een donkere zone oogt als een miniatuur museum met ontwerpen van Christian Lactroix waar Van Noten in 2020 mee samenwerkte.
Van Noten omschrijft zijn aanwinst als een bijoux, een juweel dus. Een peu hoogdrempelige is de winkel wel. De beauty collectie is nu nog erg bescheiden maar zal volgend jaar worden uitgebreid met andere producten plus nog een parfum. Het plan is om vanaf volgend jaar meerdere winkels te openen.