WAAROM DE BODYGUARD VAN KARL LAGERFELD GEURKAARSEN LANCEERT

Sinds het heengaan van Karl Lagerfeld missen niet alleen geliefden en fans hem, maar ook de Parijse middenstand.

Lagerfeld spendeerde jaarlijks alleen al anderhalf miljoen aan bloemen bij Lachaume. Plus een vermogen aan boeken die hij kocht bij Galignani aan de rue de Rivoli – naar eigen zeggen zorgde hij voor 11% van hun winkelomzet. Een paar deuren verderop kocht hij jaarlijks zo’n 150 kledingstukken op maat – voornamelijk overhemden.

Als vaste klant van cultwinkel Colette kocht hij zich suf aan o.a de nieuwste elektronica, iPods, cd’s, telefoons en sieraden van Chrome Hearts. Het inmiddels gesloten Colette was ook de aanjager van de hausse aan geurkaarsen, waar Lagerfeld een passie voor ontwikkelde. Ik herinner me nog goed hoe Colette, alweer een jaar of vijftien terug, eerst een paar geurkaarsen aanbood, en niet veel later ontelbare merken. Toen moest in Nederland de geurkaarsenmanie nog beginnen.

Lagerfeld hield vooral van Diptyque geurkaarsen, hij kocht maandelijkse honderden, en was daarmee een van Diptyque’s grootste afnemers. Dat vertelde onlangs Sébastien Jondeau. De knappe Fransman was twintig jaar Lagerfelds bodyguard, chauffeur en personal assistant. In 2021 schreef Jondeau het onthullend boek Ça va, cher Karl? Over zijn nauwe band met de baas die hij bijstond tot aan diens dood in 2019. Overigens stopte Lagerfelds kaarsenmanie na de komst van de liefde van zijn leven, de brandgevaarlijke Birmaanse kat Choupette.

Sinds Lagerfelds dood ontpopt Jondeau zich als ambassadeur en consultant voor het merk  Karl Lagerfeld, én als ondernemer. Onlangs lanceerde het Franse Maison ST, gespecialiseerd in huisgeuren, samen met Jondeau een trio luxe geurkaarsen (à €75 per stuk, redelijk geprijsd) geïnspireerd op de speciale momenten die hij deelde met Lagerfeld tijdens hun vakanties in het zonnige Ramatuelle bij Saint-Tropez.

Dans les Airs ruikt naar hun privéjet in combinatie met asfalt, benzine en leer. Sur la Route verwijst naar de geur van regen op de Zuid-Franse snelwegen gemixt met de odeur van de plaatselijke dennenbomen. Met Un Après-midi à Ramatuelle brengt Jondeau de geurige villatuin tot leven. De voormalige bodyguard maakte zelf de illustraties op de kaarsen en werkt nu aan een zonnebrillenlijn, waarvoor Lagerfeld vlak voor zijn dood de schetsen al had gemaakt.

Vorige
Vorige

WACHTEN WE OP EEN DOORSTART VAN CHRISTIAN LACROIX? CHRISTIAN WIE?

Volgende
Volgende

DEZE MODE EXPOSITIE OPENT 10 JANUARI & IS ZEKER EEN KASKRAKER