GRAND DESSERT IN DEN HAAG: EEN VISUEEL TOETJES SPEKTAKEL

Royal desserts. Zaalimpressie (Studio Roodenburch

MIRROR MIRROR nam een kijkje voorafgaand aan de opening van Grand Dessert – De geschiedenis van het toetje – een geheide kaskraker van gastcurator Janny van der Heijden. ‘En nee’, zegt ze, ‘je vindt  geen recepten op deze tentoonstelling, maar leert onder andere wel waar de specerijen voor speculaas vandaan komen.’

Werkt het Haagse Kunstmuseum normaal zo’n drie jaar aan een expositie, Grand Dessert is in slechts een dik half jaar samengesteld. Misschien ging het dit keer net iets sneller dankzij de passie van Janny van der Heijden en haar uitgebreide eigen verzameling.

De geliefde culinair publiciste en presentatrice van Heel Holland Bakt selecteerde samen met museumcurator Suzanne Lambooy honderden objecten.

‘Ik ben een hamster’, zegt Van de Heijden tijdens de rondleiding over de expositie. ‘Vanaf mijn twaalfde verzamel ik al kookspulletjes. Dat viel mijn vader op, hij zei: je lijkt wel een hamster.’ Voor Grand Dessert haalde Van der Heijden haar kasten gevuld met antieke serviezen – onder andere gekocht op veilingen – helemaal leeg. Overigens, zo benadrukt ze, houdt ze ook van moderne serviezen. Hoeveel ze bezit? ‘Het valt niet meer te tellen.’

LEES DOOR ONDER FOTO

Dessertservies, purper met veelkleurige botanische bloemen, gemerkt Man. De Talmours à Paris, Parijs 1841-1850, porselein, fruitschaal hoogte 23 cm (collectie Kasteel Twickel)

‘Een dessert is van oorsprong niet altijd zoet’, vertelt Janny van der Heijden. ‘Het was vroeger ook hartig en werd gegeten tussen de gangen van de maaltijd door. Wist je dat het woord dessert afkomstig is van het Franse woord desservir? Het afruimen van de tafel.

Er valt veel te leren op deze expositie die oogt als een visueel spektakel. ‘Natuurlijk is het één groot spektakel’, zegt Van der Heijden. ‘Omdat dat is wat een dessert moet zijn. Tegenwoordig is het dessert het laatste wat je eet tijdens een diner, dus moet het indrukmaken!’

Tip van Janny: ‘Stop dus al je liefde in het dessert!’

Belangrijk op Grand Dessert, benadrukt Van der Heijden, is het tonen van verbinding tussen kunstgeschiedenis en eten. Een hoogtepunt zijn de bloemen van suiker en het bijbehorende verhaal van de Surinaamse Natasja Sadi die ook de bloemen heeft gemaakt.

LEES DOOR ONDER DE FOTO

Stilleven van suikerbloemen door Natasja Sadi (foto: Natasja Sadi)

Op Grand Dessert duik je aan de hand van kookboeken, bakvormen, serviezen, schilderijen en nog veel meer in de overheerlijke, zoete wereld van het nagerecht. Je wordt verrast door de speelse afwisseling van kunsthistorische voorwerpen en creatieve uitingen van hedendaagse makers.

Om je nog verder mee te voeren in de verleidelijke wereld van toetjes is een bijzonder element toegevoegd: geur. Proeven doe je namelijk vooral met je neus, dus aroma’s spelen een grote rol als je smult van een dessert. Ruik de kruidige geur van spekkoek, ontdek welke geurelementen samenkomen in baklava of het Perzische ijs Bastani sonnati. Dat deel van de expositie is een samenwerking met Dr. Caro Verbeek, kunsthistoricus, geurwetenschapper en conservator van Kunstmuseum Den Haag.      

Grand Dessert. De geschiedenis van het toetje. Kunstmuseum Den Haag t/m 6 april 2025

Zaalimpressie (c) Studio Roodenburch

Vorige
Vorige

THE ART OF FOOD DRINK & DINING

Volgende
Volgende

FEESTELIJKE HOLIDAY MARKET: GEMS OF ARNHEM