MIRROR MIRROR MAGAZINE

View Original

HIERVOOR WORDEN ABSURDE PRIJZEN BETAALD!

Het Franse modemerk Saint Laurent verkoopt online tweedehands rockband T-shirts voor duizenden euro’s. Nirvana domineert de markt.

Vooral T-shirts van Nirvana zijn gewild. Zo betaalde een fan een fortuin voor het beroemde Smiley T-shirt (€700). Het In Utero T-Shirt leverde nóg meer op: €2510 en het Nirvana Incesticide T-shirt uit 1992 werd verkocht voor het absurde bedrag van €3.849. Saint Lauren doet uitstekende zaken!

SO PUNK Het is het bewijst dat shirts die ooit voor een habbekrats te koop waren, tegenwoordig veel waard kunnen zijn. Nirvana domineert al jaren de markt. In 2014 wisselde een T-shirt, gedragen door Curt Cobain voor €22.579 van eigenaar.

Ergernis levert het ook op. Sonic Youth’s Kim Gordon - destijds een van Cobain’s vrienden - postte op Insta over de peperdure T-shirts de ironische caption “Sick! So punk!” Ook Nirvana fans lieten op twitter van zich horen. Een van de commentaren: ‘The opposite of what [frontman] Kurt [Cobain] would have wanted. He thought $20 was too much for a concert ticket’.

HANDEL De handel in tweedehands band T-shirts groeit volgens Deeps Samra, oprichter van Catalogue London, een website met vintage T-shirts en merchandise: ‘De prijzen blijven stijgen.’ Hij verkocht ooit een Björk T-shirts voor 1000 pond en een van Aphex Twin voor 2500. Collega handelaar Matt Sloane, eigenaar van een winkel in memorabilia ontdekte dat de prijs van een album stijgt, de prijs van het bijbehorende T-shirt volgt.  Beide handelaren vinden dat de prijzen van de shirts die Saint Laurent verkoopt behoorlijk ‘opgeblazen’ zijn.  Snappen doen ze het wel, de koper betaald ook voor de Saint Laurent shopping- ervaring.  

WAARDE Band T-shirts worden al jaren verzameld, maar het is pas sinds recent dat prijzen de pan uit rijzen.  Fotograaf David Titlow bracht in 2016 een boek uit, Teetotal, waarin hij zijn collectie presenteerde. ‘Eind jaren 90 kon je overal in New York geweldige vintage T-shirts kopen. Nu is het gewoon onmogelijk omdat mensen de waarde ervan eten’.

Maria Kublin