DE GEURKAARS ALS NIEUWE LUXE

De geurkaars is de nieuwe tas. Het is luxe: heerlijke betaalbare luxe.

DIPTYQUE Ik ben dol op Diptyque-geurkaarsen. Mijn favoriet is de verrukkelijke Baies (vanaf €26). Producten met dezelfde geur zijn nu verkrijgbaar onder de naam L’Ombre dans L’Eau met een fluwelige body balm, shower oil en een Eau de Toilette (resp. €60, €42, €115 75ml).

Nieuw zijn drie feestelijke Constellation geurkaarsen, het is een fonkelende serie met een frisse groene Frosted Forest kaars, de kruidige Fiery Orange en de mystieke, warme Incense Tears (Skins Cosmetics - vanaf €39 190 ml, ook te koop als cadeau-set). Tip: is een Dyptique-kaars opgebrand maak het lege potjes schoon, en gebruik het als drinkglas!

CIRE TRUDON De duurste geurkaarsen (€399 - Bijenkorf) zijn van Cire Trudon, ze hebben ook de meest fantasievolle formules. Neem Carmélite dat ruikt naar mossige kloostermuren. Het Franse Cire (in NL: was) fabriceerde al in de 17e eeuw kaarsen voor koning Lodewijk de Vijftiende. Tegenwoordig produceert Cire Trudon kaarsen voor een breed scala aan merken in zowel het hoogsegment als het laagsegment.

FORNASETTI Wat betreft verpakking zijn alle geurproducten van Fornasetti een lust voor het oog. Het Italiaanse bedrijf is opgericht in de jaren vijftig door schilder, graveur, beeldhouwer en ontwerper Piero Fornasetti (1931-1988) die kennelijk last had van het lege vlak-fobie. Hij tekende alles vol met grafische motieven en erotische tekeningetjes - van stoelen, borden, dassen, meubels tot zakdoeken. Later stortte hij zich op decors en winkelinrichtingen soms samen met de bekende architect Gio Ponti.

Na zijn overlijden blies zijn zoon Barnaba Fornasetti het bedrijf nieuw leven in met heruitgaven van objecten, meubels en servies. Slimme zet was de ontwikkeling van Fornasetti Profumi, een geurlijn met ambachtelijk vervaardigde kaarsen, geuroliën en geparfumeerde kristallen en wierook – in luxe verpakking met typerende Fornasetti decoraties. Werkelijk elk ontwerp is in elk interieur een eyecatcher. Sommige geurkaarsen zijn voorzien van een charmant dekseltje, voor het doven van de kaars.

 

BOUGIES Trekken bij Fornasetti in eerste instantie de oogverblindende decoraties de aandacht, bij Bougies - een geurenlijn geïnspireerd op de geheimen van het illustere La Comédie-Française - stelde neus Olivia Giacobetti (o.a: Hermès, Lubin, Diptyque) het concept centraal.

Giacobetti maakte een reis door het theater (sinds 1680), en snuffelde in de coulissen, de archieven, de kostuumateliers, de kleedkamers en foyer. Tijdens haar olfactorische speurtocht ving ze de typerende geuren die hangen in het theater in vijf verschillende geurkaarsen. Ideetje misschien voor Carré, waar het altijd erg dierlijk ruikt. Heel anders zijn de Bougies: het houtachtige Le Fauteuil de Molière, Coulisses Blanchisserie ruikt zeep-achtig fris, het stoere Réserves doet denken aan een leder en hout, net als de geur van Atelier.

Bougies is verkrijgbaar in drie formaten. La Bougie €39 met 30 branduren. La Ruche €69 met 15 branduren, La Grande Bougie €150 heeft 3 lonten en is verpakt in zwart glas en beloofd 150 branduren, en is alleen verkrijgbaar in de geur Fauteuil de Molière. Te koop: Boutique de la Comédie-Française, 2 rue de Richelieu 75001 Parijs. www.boutique-comedie-francaise.fr

Vorige
Vorige

GIVENCHY’S PARTY POEDER

Volgende
Volgende

COOLA: FRIENDLY ORGANIC PRODUCTS