AFFORDABLE LUXURY: ATELIER VESPER
Atelier Vesper staat met Eau de Parfums voor eerlijke prijzen die bijdragen aan een betere wereld met vijf onderscheidende Eau de Parfums die emoties, herinneringen en ervaringen vangen, geïnspireerd op het leven. Een interview met Atelier Vesper oprichter Erik van Dalen.
Wat is je achtergrond, en wat spreekt je zo aan in de parfumerie?
Eric van Dalen: Als ondernemer in de consumentenelektronica heb ik altijd veel gereisd. Mijn interesse in Eau de Parfum is begonnen tijdens het wachten op de vliegvelden, omdat ik veel tijd doorbracht in de parfumerieën. Hierdoor werd het voor mij ook een gewoonte om in elke wereldstad de meest toonaangevende parfum stores te bezoeken op zoek naar een unieke geur die je echt raakt en dat speciale gevoel van happiness brengt. Gaande weg ben ik mijn steeds meer gaan verdiepen in de connectie tussen geur, emotie en herinnering.
Jullie parfums zijn gemaakt met de beste neuzen, in Grasse, kun je een naam noemen? Wat is een overweging om iemand te vragen, zijn of haar stijl?
Onze geuren zijn inderdaad ontwikkeld in Grasse bij het gerenommeerde productiehuis Mane. Een familiebedrijf dat bestaat sinds 1871.
Ik heb de creatieve richting bepaald op basis van herinneringen die ik heb aan bijzondere momenten en locaties. We hebben in de geur ontwikkeling gekozen voor ingrediënten die ons weer terugbrengen naar die momenten. De neus waarmee we werken wil graag anoniem blijven. Dit is ook de reden waarom ik graag met hem wilde werken. Hij is een onafhankelijke creatieve geest die werkt voor veel grote merken, maar daarbij niet de bekende paden bewandeld. Zijn geuren kunnen als echte niche bestempeld worden met een duidelijke handtekening. Zo heeft iedere geur ook altijd iets aparts, alsof ze een litteken hebben.
In het persbericht lees ik: Atelier Vesper disrupts de industrie. Dat zijn grote woorden. Kun je het toelichten?
Het is ons doel om het anders aan te pakken. Anders dan de grote traditionele merken. Disrupten - ontregelen - is wellicht te zwaar benoemd, maar we zagen dat de industrie nog heel traditioneel en ouderwets is. Hier zagen we een unieke kans. De industrie spendeert veel geld aan marketing. Daardoor krijgt de klant uiteindelijk geen waar voor hun geld. Dit marketingbudget gebruiken wij om meer aan de klant te geven en om een deel af te dragen aan onze foundation die daarmee weer partner organisaties steunt.
Over de eerlijke prijs en hoge kwaliteit. Kwaliteits ingrediënten/raw materials zijn toch duur?
Dat klopt onze ingrediënten zijn van de allerhoogste kwaliteit en we doen geen concessies wat betreft ingrediënten. Gezien onze lage organisatiekosten en direct to consumer focus zijn we in staat dit voor een eerlijke en toegankelijke prijs in de markt te zetten zonder onnodige extra schakels.
Je missie is de hoogste kwaliteit Eau de Parfum voor een eerlijke prijs, geef je hiermee aan dat andere merken te veel vragen?
Ik ben niet op de hoogte van de kostenstructuren en andere ontwikkelingskosten die andere merken hebben. Maar het is onze missie om de allerbeste kwaliteit te leveren voor eerlijke prijzen. Dus als je onze prijs vergelijkt met de marktstandaard dan zijn we affordable luxury.
Esencia - fris met een zacht leerachtige ondertoon, Aestas - zacht bloemig, schoon en behaaglijk, Badawï - kruidig, smoky, Édhen - als weelderig witte bloemen, Elea - fris, houtachtig, omhullend en dromerig.
Atelier Vesper Eau de Parfum is verkrijgbaar via de website ateliervesper.com. Een flacon van 50ml kost € 111,-, hiervan wordt 2% gedoneerd aan Trees for All.