BEAUTY MET IMPACT

Skip-care, waterfree & van white naar bright. Drie beautytrends die het leven eenvoudiger en beter maken. Vandaag Skip-care. Door Sylvia Platjouw

Trends komen en gaan. Worden ze via sociale media aangekondigd, dan poppen ze op en verdwijnen ze vaak weer snel omdat ze ‘leuk’ in beeld zijn gebracht maar IRL weinig bijdragen. Er zijn ook beautytrends met meer staying power. Omdat ze bijvoorbeeld ontstaan uit maatschappelijke veranderingen, uit urgentie zoals klimaatverandering, of vanuit een frisse kijk op hoe we iets al jaren doen. Vandaag: Waterfree.

Parabenen, plastics en dierlijke ingrediënten zijn al een tijdje outcasts in cosmetica. Hier kan water aan worden toegevoegd. Water wordt steeds schaarser en, net als in de mode-industrie, wordt voor het fabriceren van cosmetica veel water gebruikt. Volgens het Beauty and Personal Care trendrapport 2025 van onderzoeksbureau Mintel zal tegen die tijd een derde van de cosmeticaconsumenten op zoek zijn naar manieren om het waterverbruik in de badkamer te verminderen. Als de beautyindustrie nog meer zijn best wil doen om duurzamer te worden, is bezuinigen op water de volgende logische stap. Dat kan in de fabriek maar ook door beautyproducten zonder water te formuleren. De gemiddelde shampoo of conditioner bestaat tot wel 95 procent uit water, een crème of serum uit 60 tot 85 procent.

De nieuwe merken die watervrije cosmetica lanceren, zien water vaak als niet functioneel of als een onnodige verdunner en goedkope opvuller. Watervrije producten kunnen daarom niet alleen beter voor het milieu zijn, maar ook goed voor je huid: ze zijn geconcentreerder en krachtiger. Bovendien zijn ze vriendelijker voor huid en haar omdat ze nauwelijks of geen conserveermiddelen bevatten. Omdat bacteriën alleen gedijen in de aanwezigheid van water, hoeven aan watervrije cosmetica geen irriterende conserveermiddelen zoals parabenen en fenoxyethanol toegevoegd te worden. Voor iedereen een pluspunt, vooral voor de gevoelige (hoofd)huid.

Kailey Bradt is oprichter van het water- en sulfaatvrije haarverzorgingsmerk Susteau. Susteau bestaat uit vier producten in poedervorm die je voor gebruik zelf met een beetje water mengt. Ze verwacht dat watervrije beautyproducten serieus impact op de cosmetica-industrie gaan hebben. ‘Ik zag de ‘clean beauty’-trend opkomen maar niets rond duurzaamheid. Water bleef bovenaan in de ingrediëntenlijsten staan. Met Susteau produceren we minder volume en minder afval, maar het zijn vooral ook producten die meer voor je doen. Watervrije producten gaan langer mee maar leveren wel dezelfde prestaties. Omdat het een innovatief en afwijkend product is, heb ik wel geprobeerd om de gebruikservaring zoveel mogelijk hetzelfde te houden. De fles lijkt op een gewone vloeibare shampoo: je klapt de bovenkant open en knijpt er een poeder uit in plaats van een vloeistof. Wanneer de shampoo schuimt, is het een echt rijk, romig schuim. Mensen beschrijven het als fluweelachtig of zijdeachtig en dat is een deel van de ervaring waarom ze het kopen. Als ze weer eens een gewone vloeibare shampoo gebruiken, missen ze het schuim.’

Susteau. Moondust Hair Wash €29. Sustain.com

Dust & Glow. Powder-Based Shampoo €44. Dustandglow.com

Vorige
Vorige

 MARIA NILA HAAR BOOSTERS

Volgende
Volgende

  D’ORSAY: DANDY OR NOT. G.A.