GUCCI WESTMAN VAN WESTMAN ATELIER

Westman Atelier maakt een eerste stap richting skincare. Na jaren van onderzoek en ontwikkeling lanceert Westman Atelier de Skin Activator. We hebben het nog niet getest, maar gaan er van uit dan het product net zo innovatief is als alle Westman Atelier producten. Benieuwd naar Westman Atelier, lees hier het interview met de oprichter van het merk, make-up artist Gucci Westman.

CULT OF GUCCI 

Gucci Westman, oprichter van Westman Atelier, volgde een wonderlijk carrière-pad. Tot ongeveer haar twintigste had de Amerikaanse geen idee wat ze wilde. Misschien professioneel ruiter worden? Vertaler? Want talen vond ze interessant. Aan het beroep make-upartist dacht Gucci Westman geen seconde, haar ouders verboden haar zelfs make-up te dragen.

Het make-upkwartje viel tijdens een visagie-opleiding in Parijs, waar een opmerking van een mannelijke docent haar niet alleen woest maakte, maar ook ontzettend motiveerde. Hij beweerde dat alle vrouwelijke studenten moesten beseffen dat alleen homoseksuele mannen succesvol kunnen zijn in de beautyindustrie. “Ik ontplofte!”, zegt de nog altijd verontwaardigde Gucci Westman tijdens ons Zoom-interview. “Ik  ben nooit vergeten wat die man zei en wilde bewijzen dat het niet klopte. It got me going.”

Achter haar fonkelt een wijd zilverenblauw water. “Kijk,” wijst ze terwijl ze haar camera omhoog houdt, “de zon komt hier net op.” Hier, dat zijn The Hamptons op Long Island, een jaloersmakend groepje dorpjes aan de oceaan bij New York waar de allerrijksten in hun tweede huis verblijven, gevlucht voor het coronavirus. 

Westman benadrukt dat ze niet kan wachten om naar Amsterdam te reizen, om haar fans te ontmoeten bij Skins Cosmetics waar haar beautymerk Westman Atelier de winkel uitvliegt. In plaats van alle geannuleerde promotiereizen tikte ze al heel wat Zoom-uren weg. Vlak voor ons interview had ze voor het eerst sinds lange tijd weer een shoot met filmster/vriendin Julianne Moore. “Het was zo gek om iedereen te zien met een mondmasker op.”

De Dalai Lama zegende ons hele gezin
— GUCCI WESTMAN

ASHRAM Als kind woonde Westman tot haar vierde met haar ouders en broers en zussen in een Californische ashram, een leefgemeenschap en plek voor yoga, meditatie en andere oefeningen om spiritueel te groeien. Haar nieuwe, ingewikkelde naam werd afgekort tot Gucci. Een vormende periode. Haar ouders waren vegetarisch, intensief bezig met mindfulness en aanhangers van het hindoeïsme en boeddhisme. Trots: “De Dalai Lama zegende ons hele gezin.”

Westmans leven nam een wending toen de familie naar Zweden verhuisde, waar ze zich als tienjarige realiseerde dat ze een ander soort ouders had dan haar leeftijdgenootjes. “In Californië was onze levensstijl vrij normaal en geaccepteerd. In Zweden voelde het weird en wilde ik het liefst ‘normale’ ouders hebben. Een van haar weinige rebelse daden was dat ze van haar zakgeld ongezond snoep kocht, maar al snel realiseerde Westman zich dat een gezonde lifestyle wel degelijk bij haar paste.

GUCCI WESTMAN BACKSTAGE

GRACE CODDINGTON Toen Gucci Westman op haar achttiende nog geen idee had wat ze precies wilde, reisde ze naar Zwitserland om haar talenliefde in praktijk te brengen. Ze ging op kamers bij een modejournalist die haar enthousiasmeerde voor mode en beauty. Westman mocht zelfs mee naar shows in Parijs. Daar ontdekte ze eindelijk welke kant ze op moest. Make-up! “Ik vraag me weleens af, stel ik was daar niet terechtgekomen, zou ik dan nu doen wat ik doe?” Een antwoord blijft uit. Nee, ze heeft geen idee, en dat is maar goed ook.

Terug naar die allesbeslissende make-upopleiding in Parijs die 18 maanden duurde, maar na 4 maanden had Westman het gevoel dat ze het vak wel in haar vingers had. Ze verhuisde van Parijs naar Los Angeles waar ze kennismaakte met regisseur Spike Jonze die haar in 1999 inhuurde als visagist voor Being John Malkovich; de film werd een hit.

Gucci Westmans carrière nam meteen daarna een hoge vlucht toen ze geboekt werd door sterfotografen Bruce Weber en Arthur Elgort. Voor een shoot met de beroemde Annie Leibovitz werkte ze met Grace Coddington. Omdat de sterstylist tijdens de productie aanvankelijk geen woord met haar wisselde, twijfelde Westman aan haar eigen kunnen. Uiteindelijk erkende de sterstylist haar talent.

Als veelgevraagd visagist maakte ze een nieuwe generatie actrices op, zoals Cameron Diaz en Jennifer Aniston. Ook werkte ze voor talloze tijdschriften en later achter de schermen van modeshows. “Ik herinner me dat Dick Page (de bekende make-upartist, red.) me voorstelde aan Tom Ford, destijds Gucci’s artistiek directeur. Dick introduceerde mij als Westman, hij dacht laat ik maar niet haar voornaam zeggen! Grappig toch.”

Leerzaam noemt ze haar jaren als artistiek directeur bij eerst Lancôme, vijf jaar, en later nog acht jaar bij Revlon. “Ik kreeg veel vrijheid en bezocht laboratoria. Ik hield toen al van productontwikkeling, het uitvogelen van formules en de nauwe samenwerking met chemici. Alleen zo ontstaat magie. Ik wist dat als ik ooit een eigen beautylijn kon realiseren, ik per se met een chemicus wilde samenwerken. Dat is effectiever dan iets uitleggen via mail of via een tussenpersoon. Dan ontbreekt het aan precisie en gaat het speciale sausje dat je wilt creëren verloren.”

CLEAN BEAUTY Na zes jaar voorbereiding was het zover. Gucci Westman lanceerde in 2018 Westman Atelier omdat ze een gat zag op het gebied van natuurlijke (clean) luxury beauty met werkzame ingrediënten. Westman Atelier is niet 100% organic. “Soms is een synthetisch ingrediënt de verantwoorde keuze voor het beste resultaat. Daarover ben ik transparant.” 

Of ze Westman Atelier beschouwt als een voorloper in het segment luxe clean beauty? “Luister, ik maak zeker deel uit van een klein groepje dat denkt aan de planeet en aan mensen, in plaats van aan dollars. Trends wil ik ook niet volgen. Je loopt anders het risico dat je compromissen gaat sluiten.” Nou ja, op die ene keer na dan, ze baalt er nog van. In 2018 toen ze Westman Atelier lanceerde in Barney’s en het Amerikaanse warenhuis niet wilde dat ze hervulbare producten ging verkopen, want daar zou de klant nog niet aan toe zijn. Westman capituleerde. De lancering van Westman Atelier had er overigens niet onder te lijden. Ging ze viral? Bescheiden: “Laat ik het zo zeggen, ik had al een reputatie en hoefde de pers niet te bellen met het nieuws dat ik mijn eigen lijn had. Al was er natuurlijk wel sprake van bepaalde verwachtingen over mij als make-upartist die al decennia meegaat.”

ATELIER WESTMAN

MAKEUP & FRIENDS Gelukkig, de Amerikaanse maakte indruk met haar eigen merk. Toegegeven, de producten zijn vrij prijzig met een mascara voor €65, de Highlight Stick voor €80 en de Blender Brush voor €134. Maar alles is behalve innovatief ook prachtig en luxe vormgegeven. Vanuit The Hamptons zwaait Gucci Westman met een doosje Lip Suede (€91), een luxueus lippalet met vier tinten. De gebruikelijke synthetische was verving ze door een die op planten gebaseerd is. Ze veegt met haar vinger over een kleur in het ronde paletdoosje en stipt die nonchalant op haar lippen. Ondertussen kletst ze gezellig door. Zo doet ze dat ook tijdens haar vermakelijke Makeup & Friends video’s op YouTube, waarin ze haar beroemde vriendinnen opmaakt, zoals Gwyneth Paltrow, Demi Moore en Maggie Gyllenhaal. Of als ze al paardrijdend de nieuwste mascara op haar wimpers aanbrengt. “Dat was echt lastig! Ja, ik deed het in één take. Ik heb meer te doen.”

Een deel van Westmans succes schuilt in haar spontane persoonlijkheid. Over haar eigen huidprobleem is ze open. “Ik heb last van couperose. Het leek mij verfrissend om hierover eerlijk te zijn omdat ik weet hoe frustrerend het is om huidproblemen te hebben. Als ik zelf iets nieuws ontdek wil ik dat altijd delen, iets wordt real als je deelt, al wil ik niet overkomen als een betweter.”

LANGZAME GROEI Wetsmans serieuze instelling sluit aan bij de wijze waarop ze Westman Atelier runt. Stap voor stap. Zakelijk en creatief wordt ze bijgestaan door haar man David Neville, voormalig CEO van het modemerk Rag & Bone. “Hij is super creatief en betrokken bij de verpakkingen en distributie, die erg selectief is in het aantal verkooppunten. David houdt van langzaamaan groeien. O ja, die hervulbare verpakkingen gaan er zeker komen.”

Als make-upartist werk je achter de schermen. Sinds Westman Atelier sta je in het middelpunt van de belangstelling. Hoe bevalt deze nieuwe rol? “Eerlijk, ik probeer echt mezelf te zijn, authentiek. Ik had nooit kunnen denken dat ik op een dag zelf video’s zou maken en presentaties zou geven. Maar als oprichter van Westman Atelier, waar ik heilig in geloof, ken ik het merk als geen ander.

“Maar het runnen van een merk is totaal anders dan wat ik doe als make-upartist voor een shoot met een team. Van tevoren weet ik nooit precies wat ik aantref of wat de mensen willen. Willen ze input, een mening? Qua persoonlijkheid moet ik me op vele manieren kunnen aanpassen. Als make-upartist leer je snel hoe je een situatie moet lezen. Je moet sensitief zijn en aanvoelen hoe je de mensen moet benaderen.”

Hoe pas je je kracht als make-upartist toe voor Westman Atelier? “Mijn kracht is mijn jarenlange ervaring. Ik zou nooit iets uitbrengen wat niet werkt. Ik ben geen marketingpersoon, maar een real artist, een make-upartist. En mijn standaarden liggen hoog. Toen ik Westman Atelier begon, wilde ik een organic lijn opzetten, maar ik realiseerde me al snel dat dit niet zou werken. Want bij make-up ontkom je niet aan wetenschappelijk onderzoek. Je kunt alle ingrediënten ter wereld krijgen,  maar als er geen krachtige synergie tussen de ingrediënten onderling is, wat je alleen kunt bereiken met behulp van wetenschap, dan kom je niet tot een innovatief en goed werkend product.”

Transparantie is in dit sociale media-tijdperk een pré. “Ik verwelkom deze nieuwe tijd. Mensen zijn veeleisender dan ooit en willen openhartigheid. Toen ik deze ‘reis’ startte was ik scherp gefocust op ingrediënten, ik wilde de best mogelijke vinden. Alles voor de performance van het product. Dat op zich was een uitdaging, bijvoorbeeld om geen siliconen te gebruiken en daar een vervanger voor te vinden. En altijd in de hoogst mogelijke concentratie.  Ik wil mensen niet teleurstellen. Het is zo lonend om van mensen te horen dat hun huid er op vooruit is gegaan. Er is vertrouwen. Dat vult mijn hart.”

Het valt op dat je foundations niet verpakt zijn in tubes maar in sticks, en je lipproduct zit niet in een tube maar in een palet. Waarom wilde je dit anders doen? “Goeie vraag. Tijdens mijn research merkte ik dat verpakkingen emoties oproepen. Plezier uitlokken. Zelf heb ik dat met parfums. Wat betreft verpakkingen ben ik dus meer geïnspireerd door parfums dan make-up.

“Overigens, de foundations mogen dan nu verpakt zijn als stick, dit betekent niet dat ik nooit een vloeibare foundation zal toevoegen aan mijn collectie. Ik wilde met sticks beginnen om te laten zien: zo werk ik. Ik leerde het trouwens zelf met sticks van Make-up Forever tijdens die onvergetelijke make-upopleiding.

“De oprichtster van dat merk, Dany Sanz, was geweldig. Merken opgezet door een make-upartist zijn altijd vooruitstrevend, vooral merken van vrouwen. Begrijp me goed, ik hou van veel mannelijke make-upartists, ben nauw bevriend met Tom Pecheux en hou van het werk van Topolino, Serge Lutens en Dick Page. Briljante make-up! Maar hun boodschap is anders dan de visie van een vrouw. Die kan zich echt inleven in andere vrouwen. Een voorbeeld over hoe ik make-up benader: ik hou van creatief zijn maar ik geef de voorkeur aan het benadrukken van iemands persoonlijkheid en features in plaats van die persoon te transformeren. Dat is nooit mijn doel geweest. Ik hou ook niet van het compleet bedekken van huid.”

Experimenteerde je zelf met make-up als tiener? “Ik mocht van mijn ouders geen make-up dragen, dus deed ik het stiekem en maakte ik me in de bus naar school mooier met een sun kissed huid, daar heb ik altijd van gehouden. Mijn ogen komen dan mooi groen uit en ik oog gezonder. Ik transformeerde mezelf niet, dat past niet bij mij. Ik hou heus van experimenteren hoor, heb ik ook gedaan, dan word je creatief, vooral toen bepaalde producten nog niet bestonden.  Maar wat er nu op Instagram al een tijd aan de gang is met countouren, highlighten, zware foundation en dan die lippen… aargh. Al die meiden zien er hetzelfde uit, er is geen sprake van expressie. Bah, het is typische Amerikaans.

NIEUW VAN WESTMAN ATELIER: Westman Atelier Skin Activator €160, Skin Activator refill €132. Via Skins.nl

“Ik denk, eerlijk gezegd, dat door wat er de laatste tijd in de wereld allemaal is gebeurd met de pandemie en al die ontslagen, we nu in een periode van reset komen. Mensen zijn minder betoverd door de ideeën van influencers met de boodschap om jezelf te transformeren met lagen make-up. Ik heb twee jonge dochters, en wat ik zie op Instagram vind ik zorgwekkend en verontrustend. Ik veroordeel echt nooit iemand die zich voor zijn of haar welzijn transformeert, maar om dat nou als boodschap de wereld rond te sturen…

“Zoals gezegd, ik voel een verandering komen. Want wie wil er tegenwoordig nog uitzien als een Barbie, met lágen en lágen make-up. Heel veel meiden zien er zo hetzelfde uit, je ziet geen enkele eigen persoonlijkheid.”

Werk je voor Atelier Westman met influencers? “Ik probeer alles te vermijden wat niet oprecht en authentiek voelt. Ik focus me op inhoud en echte relaties.”

Je doelt op je eigen YouTube-video’s Makeup & Friends met vriendinnen als Gwyneth Paltrow, Cameron Diaz, Demi Moore en Maggie Gyllenhaal, wereldsterren waar je al jarenlang mee werkt. Die video’s zijn trouwens erg goed, totaal niet nep, heel spontaan. Als vriendinnen onder elkaar. “Oh dank je, aardig. Ik dacht hoe kan ik interessante video’s bedenken? Eerder had ik voor Lancôme en Revlon al veel tutorials gemaakt, maar die waren altijd gescript, zo gaat dat bij een groot bedrijf. Ik vroeg me af waar hebben mensen echt interesse in? Ik wilde ook dat het meer voelde als iets van nu. Dat betekent openheid en onthullen wat er gebeurt als ik iemand opmaak. De vrouwen die ik opmaak ken ik al jaren, terwijl ik bezig ben praten we over van alles.”

Zoals de ontboezeming van Julianne Moore die zegt dat ze al een jaar geen kleding had gekocht. Stijgt de verkoop trouwens na een video? “Weet je, het zal best van invloed zijn, maar precies weet ik het echt niet. Het gaat mij om het plezier van het maken van content. We leven nu eenmaal in een wereld die draait om content en contact met je community. Het is opwindender en mijn adrenaline gaat omhoog als ik dit werk kan doen op een manier die uit mezelf komt. Het delen van een eigen origineel, creatief idee. Dat is mijn doel en dat is belangrijker dan cijfers.”

Welk Westman Atelier product móet ik aanschaffen? “Lastig kiezen, maar koop de mascara. Het kostte drie jaar om de perfecte mascara te ontwikkelen. Ik zette de opdracht uit bij 5 labs. Mijn voorwaarden: de mascara moet clean zijn,  pikzwart en zorgen voor lange, volumineuze wimpers. Eén lab had dat na drie jaar voor elkaar.

“Ik ben ook trots op al mijn foundations. Zelf gebruik ik twee sticks tegelijkertijd, de tinten mix ik onderling. En ik ben geobsedeerd door brushes. Die van mij worden in Japan gemaakt door de oudste brush-maker. Op dit moment werk ik onder andere aan een eyeliner.”

Persoonlijk ken ik je niet, maar wat me opvalt in dit gesprek en in de video’s is je enorme passie. Is dat voor jou de essentie van ondernemen? “Ja. Plus niet bang zijn. Vastberaden zijn, geloven in jezelf en een heldere visie.

“Oh ja, ik ben ook een grote aanhanger van creatieve visualisering, iets kenbaar maken van wat je zou willen met betrekking tot de wereld, het leven, gezondheid, relaties. Hiervoor laat ik me inspireren door een boek over creatief visualiseren dat verwijst naar The Pink Bubble-techniek die ik dagelijks beoefen. In het kort: je verbeeldt en wenst iets waarvan je wilt dat het uitkomt en ‘stopt’ dat in een roze bubbel. Je kunt het ook tekenen. Ja, ik ben een dromer, ik vind dat je altijd moet geloven dat alles mogelijk is.”

Westman Atelier wordt verkocht bij Skins Cosmetics. Skins.nl

Vorige
Vorige

RABANNE: MAKE-UPLIJN VAN PACO RABANNE

Volgende
Volgende

DIOR LE BAUME