HOE EEN ACTIVISTISCH BEAUTY MERK DE TOP BEREIKTE

We schreven op dit platform al eerder over Rare Beauty, het snelgroeiende cosmeticamerk van Selena Gomez. De aanleiding is dit keer het invloedrijke beauty-modevaklad Beauty.Inc dat Gomez onlangs de hemel in prees vanwege haar persoonlijke drijfveer; het bevorderen van de geestelijke gezondheid van haar community.

Terwijl de beauty wereld wordt overstelpt door niet alleen een nieuwe beautymerken maar ook met celebrity’s die een graantje mee willen pikken, zijn er amper échte sterren die het lukt om van hun merk een doorslaand succes te maken. Des te opmerkelijk is het onverwachte succes van Rare Beauty, opgericht van voormalig kindster Selena Gomez (die vanaf haar zevende al make-up diende te gebruiken) die later uitgroeide tot popicoon.

Gomez lanceerde Rare Beauty pas drie jaar geleden, ze noemde het naar haar derde studio-album Rare uit 2020. Inmiddels voorziet Rare Beauty een hele generatie van innovatieve Rare Beauty producten. Wat Gomez onderscheidt van andere beautymerken (samen met Fenty Beauty van Rihanna) is haar persoonlijke verhaal: het gevechten tegen angst, depressie en een bipolaire diagnose.

Lees verder onder de foto

In plaats van te profiteren van haar beroemdheid is het doel van Gomez om met Rare Beauty een gesprek op gang te brengen over geestelijke gezondheid.

Een van haar initiatieven is Wondermind, een mediaplatform voor geestelijke gezondheidszorg. Een ander idee het Rare Impact Fund waarmee mensen geholpen worden om toegang te krijgen tot gezondheidszorg, 1% van de jaarlijkse verkoop van Rare Beauty gaat naar dit fonds. En dat gaat goed. Tot nu toe kwam er al ruim 12 miljoen dollar binnen.

Kortom, de inzet van de Amerikaanse Selena Gomez wordt beloond. Dankzij haar transparantie en met activisme als drive, creëerde ze een diverse en trouwe community volgers, én mooie cijfers; voor 2023 is de schatting 300 miljoen dollar.

Gomez’ droom is het uitbouwen van haar community en om van Rare Beauty wereldwijd een bekende naam te maken, zonder dat ze per se zelf op de voorgrond wil treden.

Vooralsnog ligt Rare Beauty in Nederland nog niet in de schappen van fysieke winkels. Het merk is te koop via rarebeauty.com en de sites van Sephora en SpaceNk

 

Vorige
Vorige

PHILIP B. PAKT KLITTEN AAN

Volgende
Volgende

HUDA BEAUTY GOES GRUNGE GLAM