20 JAAR SPRAAKMAKEND: VLIEGER & VANDAM

In 2002 lanceerden Vlieger & Vandam de Guardian Angel collectie. Het is nog steeds een spraakmakende collectie met tassen met het reliëf van een pistool (zie boven) en mes (zie onder). De tas met het mes werd opgenomen  in de vaste designcollectie van het MoMA in New York. Ook te gek: supersterren als Rihanna en Rita Ora hebben Vlieger en Vandam tassen. Deze high lights gaven het label een instant boost.

Een interview met Carolien Vlieger en Hein Van Dam die de beruchte Guardian Angel collectie nog steeds goed verkopen. Nieuw is Fence – eveneens een tas met een verhaal.

Met de Guardian Angel collectie zetten jullie meteen al de (mode) wereld op zijn kop. Waar waren jullie tassenontwerp met afbeeldingen van een pistool en mes destijds een reactie op? We woonden toen in Rotterdam en het viel ons op dat in de media veel aandacht werd gegeven aan gevaar op straat. Rotterdam was weer eens de gevaarlijkste stad van het land en elke week werden het roven van tassen en andere overvallen breed uitgemeten.

Het was een groot contrast met hoe wij de stad ervoeren. Namelijk als een heerlijk plek om te wonen, te werken en om uit te gaan. Echt een te gekke stad. Als tegenreactie op de aanhoudende negatieve aandacht en op het gevaar, kwamen wij op het idee van een serie tassen met reliëfs van wapens. Een schijn veiligheid tegen de schijn onveiligheid die werd gecreëerd.

LEES VERDER ONDER DE TAS

DE MES TAS VAN VLIEGER & VANDAM

Krijgen jullie nog reacties op de collectie? We produceren de tassen nog steeds en krijgen nog steeds heel veel goede reacties. Amerikanen kunnen online nog wel eens schreeuwen dat je maar beter niet in hun 'hood' met deze tas kan rondlopen, want 'dan kan het wel eens slecht aflopen'. Het feit is echter dat we al ruim 20 jaar Guardian Angel tassen verkopen en van heel veel klanten verhalen te horen krijgen hoe enthousiast iedereen reageert op de tassen. Het zijn tijdloze tassen, stuk voor stuk conversation pieces, je lokt sowieso een gesprek op straat uit.

Al die reuring had een positieve invloed op de bekendheid en verkoop van Vlieger & Vandam. Het ene hoogtepunt na het andere volgde. In 2005 is de tas met het mes tentoongesteld in de grote tentoonstelling SAFE; Design Takes on Risk in het MoMA New York. Later is de tas opgenomen in de vaste designcollectie van het MoMA, net als in het Design Museum in Helsinki. Supersterren als Rihanna en Rita Ora hebben de tassen gedragen, wat natuurlijk te gek was voor ons label.

In Nederland haalde Victoria Koblenko de krantenkoppen door met haar gun tas in te checken op een KLM vlucht. Zij kocht haar eerste Vlieger & Vandam item op een sample sale in Rotterdam en heeft later nog vele malen de tassen gedragen. Wat ook te gek was voor ons label. Zelfs haar karakter in GTST droeg de tas destijds.

Jullie hadden meteen enkele iconische bestsellers te pakken. Toch moest er op een gegeven moment worden uitgebreid met nieuwe ontwerpen. Kunnen jullie daar iets over vertellen? Vanaf 2004, het jaar dat we begonnen met de collectie, hebben we ook andere tassen ontworpen. We wilden uiteraard niet alleen maar het merk zijn van de pistolen tassen. De aantrekkingskracht van de Guardian Angel collectie heeft er echter wel voor gezorgd dat dat nog steeds onze bestseller is en zijn stempel op de collectie drukt.

Ons nieuwste ontwerp is Fence. Net als de grote modehuizen wilden we een chic ruitpatroon ontwerpen, wat toegepast zou kunnen worden op tassen en andere items. In lijn met de grootstedelijke thema’s van de Guardian Angels viel ons oog - speurend naar iets met een ruitpatroon - op het vertrouwde harmonicagaas van hekwerken rond basketbalveldjes en bouwplaatsen. Het had precies de urban iconografische kwaliteit en de dubbele betekenis om er weer een conversation piece van te maken: houdt het hek ons veilig, of sluit het ons buiten? 

LEES VERDER ONDER DE FOTO

FENCE VAN VLIEGER & VANDAM

Elke Vlieger & Vandam tas is herkenbaar aan een 3D-relief, hoe kwamen jullie destijds op dit geniale en onderscheidende tassen-idee? De eerste accessoires die Carolien en ik samen ontworpen, waren hoeden in de vorm van kapsels gemaakt van van wolvilt. Van wolvilt worden ook hoeden gevormd, en wij ontdekten dat je ook reliëfs in vilt kan persen door het te stomen en over een mal te trekken. Die techniek leek ons te gek om uit te voeren bij tassen.

Deze serie haalde al de nodige publiciteit en we verkochten ze toen al vanuit onze online shop. Pas toen we werden uitgenodigd om de collectie te tonen op een design beurs begin 2004 in Frankfurt, hebben we besloten om de tassen collectie serieus aan te pakken en lieten we een serie tassen maken onder onze nieuwe naam Vlieger & Vandam.

Al jullie tassen zijn modellen super praktisch en draagbaar. Ging daar veel onderzoek aan vooraf? Bij ons gaat het vaak om een statement in de vorm van een grafisch element, of een 3D effect wat een tas interessant maakt. Het gaat niet zozeer om het opnieuw uitvinden van een tas. Sommige tassen, zoals het model dat in het MoMA staat, zijn gebaseerd op klassieke modellen en hebben zich qua draagbaarheid al bewezen.

Wat is qua model tas een Vlieger en Vandam bestseller? De Daytripper omdat het erg handig model is vanwege de schouderband. Maar in onze ogen het mooist als de tas wordt gedragen de hand gedragen als handtas.

LEES VERDER ONDER DE FOTO

DAYTRIPPER VAN VLIEGER & VANDAM

Het lijkt misschien geen hele grote tas, maar is toch erg ruim model. Echt groot genoeg om een dagje mee op pad te gaan en al je dierbare spulletjes mee te nemen. Dit model maken we al sinds 2015, en wat later ook het grote broertje, de Weekender.

Als tassenontwerpers zijn jullie in feite autodidact. Carolien studeerde ooit grafische vormgeving, en Hein jij architectuur. Terugblikkend; hoe kijken jullie terug op de keuze voor het opzetten van een tassenlabel? Om zonder enige ervaring op het tassengebied te beginnen is denk ik heel goed. We gingen met een frisse blik aan de slag.

Wij konden geen tassen maken maar hadden wel een goed idee voor een collectie en hadden ervoor gekozen om deels tweedehands tassen te gebruiken. De bovenkant met ritssluiting en handvatten sneden we van de gebruikte tas af en gebruikten we in de nieuwe tassen. De onderkant maakten we zelf.

Het mooie was dat elke tas uniek werd. Later wilden we de productie vergroten en waren we genoodzaakt de hele tas te ontwerpen en te laten produceren. Dat was een mooie zoektocht en een mooi ontwerpproces. Om de fijne kneepjes van het vak te leren en om goed met producenten en leerlooiers te kunnen praten hebben we allebei een deeltijd opleiding gevolgd. Carolien een opleiding ambachtelijk schoenmaken en ik een opleiding ambachtelijk tassenmaken.

Stel er zijn lezers die twijfelen over het opstarten van een bedrijf. Hebben jullie gouden tips die jullie verder hebben gebracht? Blijf altijd heel rustig en geduldig bij het opbouwen van het label. Als onze drijfveer was geweest om snel zaken te doen, dan waren we wellicht met investeerders in zee gegaan en hadden we andere keuzes gemaakt.

Voor ons is het creatieve proces, het ontwerpen en bezig zijn met mooie materialen en goede producenten het belangrijkst. Dus wil je een product op de markt brengen, neem de tijd om het zorgvuldig uit te werken, produceer het op een mooie manier en laat je niet op stang jagen!

Gaan jullie het 20-jarige jubileum nog vieren? We zijn druk bezig met een nieuwe lijn kleinlederwaren samen met een Italiaanse producent. Een serie portemonnees en kaartjes houders en een leuke kleine key-charm, als souvenir voor ons 20 jarig bestaan.

https://vliegervandam.com/ Vlieger & Vandam maken onderdeel uit van de groepsexpositie in de Multiple Identities in de Amsterdamse Sint Annendwarsstraat 6. Open op Donderdag – Zaterdag: 12.00 – 20.00 / Zondag: 12.00 – 18.00

Vorige
Vorige

VEDERLICHT: CHANEL S/S 2025 READY-TO-WEAR COLLECTIE

Volgende
Volgende

HOE ‘VERY DEMURE’ BEN JIJ (NIET)?