NOTE COSMÉTIQUE: INCLUSIEVE BEAUTY

Hoera voor meer diversiteit en inclusiviteit in het drogisterij-schap. Hoera voor producten voor iedereen. Zestig of meer verschillende tinten foundation is geen uitzondering meer. Ook voor de liefhebbers van clean en vegan beauty met louter natuurlijke ingrediënten groeit het aanbod. Toch valt er nog een gat te vullen.

Want stel je bent praktiserend moslima, dan is het wel zo ideaal als je make-up - niet getest op dieren en zonder dierlijke stoffen en alcohol – rekening houdt met je geloof. In tegenstelling tot het Midden-Oosten, waar het aanbod op gebied van halal make-up breed is, valt het in Nederland erg tegen. “Ik heb veel Nederlandse vriendinnen die bekeerd zijn tot het moslimgeloof en van hen weet ik dat hierin niet veel keus is”, zegt Betül Tözüm.

Portretfoto: Erkan Pinar erkpnr.com

De Turkse Tözüm groeide in Nederland op in een gezin waar halal make-up geen issue was. Wel hechtte ze als bewust consument aan producten met hoogwaardige ingrediënten, die niet getest zijn op dieren en geen huid afsluitende minerale oliën bevatten. Sinds ze zes jaar geleden in Istanbul het halal gecertificeerde Note Cosmétique ontdekte kon ze niet meer zonder het merk.

Omdat Note in Nederland niet werd verkocht, kreeg Betül Tözüm het idee om het merk in Nederland te lanceren. Inmiddels is Tözüm brandmanager van NOTE. Met investeerder Grès et Delibaşı bedacht ze om het merk als gecertificeerd halal make-upmerk te positioneren op de Nederlandse markt.

Gecertificeerde halal make-up, een term waarmee niet iedereen bekend is, ontdekte Tözüm. “Ik merkte inderdaad dat het bewustzijn hierover niet heel groot is, dat moet gecreëerd worden.”

Dat was ook het geval bij de inkopers van Kruidvat bij wie Tözüm vorig jaar Note Cosmétique introduceerde. “Na mijn presentatie was de eerste vraag ‘wat is halal make-up’? Toen ik de overeenkomsten uitlegde met vegan en clean beauty raakten ze geïnteresseerd in Note. Omdat Kruidvat een zo breed mogelijke doelgroep wil bedienen, voert het halal-aspect als unique selling point niet de boventoon, het staat ook niet vermeld op het product.”

In Kruidvat profileert Note Cosmétique zich als inclusief merk via een display met Aziatische, donkere en licht getinte modellen.

Betül Tözüm hoopt dat een grote speler als voorbeeld L’Oréal ook halal gecertificeerde make-up gaat lanceren. “Waarom niet? Je wilt toch een doelgroep meepakken die zich niet bediend voelt? Moslima zijn ook vrouwen met een recht op beauty.”

Note Cosmétique. Te koop via Kruidvat. Prijzen vanaf €5,99 voor een ultra rich color eye pencil tot € 15,90 voor een eyeshadow palette of foundation.

Vorige
Vorige

LONGREAD. MONA DI ORIO: NOUVEAU NICHE

Volgende
Volgende

NU OPEN: THE BEAUTY EDITOR