INTERVIEW MET HYUN YEU OVER HUNQ

Via onze podcast De Modeshow (aflevering 8) heb je via de populaire Parfumpraat rubriek - met ‘blind’ ruiken van parfums - al kennis kunnen maken met het nieuwe parfummerk HUNQ, maar wie is Hyun Yeu, voormalig modeontwerper en de bedenker achter vijf HUNQ unisex parfums? “Find your inner hunk” in één van de 5 parfums die HUNQ lanceert:  de geuren zijn luxe,  speels en doen denken aan sexy iconische mannen.

Wat is je eerste herinnering aan geur/parfum?

Mijn moeder was bloemist. Zolang ik me kan herinneren, ik heb het grootste deel van mijn jeugd doorgebracht in een bloemenwinkel. Terugblikkend heb ik daar alles geleerd over de kleuren en vormen en natuurlijk over alle mooie geuren van bloemen. Op een bepaald moment waardeerde ik niet alleen de geur van bloemen, maar ook van de dingen eromheen: takken, mos, bladeren, noem maar op.

Parfum is een heel ander vak dan mode, of zie je overeenkomsten?

Ja en nee. Het is anders in termen van het materiaal en het karakter van de producten die we ontwikkelen en verkopen. Ik zie echter wel overeenkomsten in het feit dat het allemaal om een bepaald concept draait en de uitvoering ervan op het zelfde neer komt. Het doel van mode en parfum, is voor mij hetzelfde: ik wil zelfverzekerd zijn als ik het draag.

Klopt het dat de vijf beroepen die je als uitgangspunt hebt gekozen voor je parfums verwijzen naar de vijf olfactorische families?

Ja. Het zijn archetypes. Een voorbeeld met betrekking tot The Carpenter-parfum is een timmerman die werkt met verschillende houtsoorten. In de parfumwereld zijn al die verschillende houtsoorten geweldige ingrediënten om samen te brengen. Ik wilde de man en zijn werkomgeving rond de persoon vastleggen zoals The Gardener, The Barman en The Mechanic. Waarom? Hardwerkende mannen maar ook vrouwen zijn sexy!

In het persbericht lees ik dat de parfums niet op traditionele wijze zijn samengesteld?

Volgens de traditionele manier van parfum maken heeft de maker een duidelijke visie op welke categorie parfum ze ontwikkelen: oosters, bloemig of houtig enzovoort, er gelden per categorie bepaalde regels. Ik probeer die te vergeten en begon het proces met een visueel moodboard en stelde me voor wat voor soort geuren geschikt zijn voor elk archetype. We hebben niet nagedacht over de topnoot, middennoot en basisnoot. We hebben elementen samengesteld die nodig zijn in één fles om ons idee te creëren. Vervolgens hebben we de geuren gefinetuned.

Wie is de parfumeur?

Ik werkte nauw samen met een parfumeur, een zogenaamde “neus” in het Zuid-Franse Grasse, dat is epi-centrum van de parfumcreatie. We hebben besloten om de neus niet te onthullen.

Mis je mode?

Ja! Vooral de creativiteit. Dit HUNQ-project geeft me de mogelijkheid om creatief te zijn met parfums. Van het maken van de campagne, het ontwikkelen tot het samenwerken enzovoort. Ik volg mijn droom. Dat deed ik ook toen ik in de mode zat.

Alle HUNQ parfums 100ML €149. Via HUNQ is de HUNQ store: Huidenstraat 21C in Amsterdam en hunq.amsterdam

Vorige
Vorige

LASER FACIAL:  FOTONA4D® VOOR EEN STRAKKE HUID

Volgende
Volgende

DE BEAUTYCASE VAN PERNELL KUSMUS