B.L.A.H.: SCHOENEN ZONDER PRAATJES

B.L.A.H. is een Nederlands no-nonsense schoenenmerk met lef en attitude. ‘We zijn betrokken maar willen ook lol hebben, de wereld is al zo serieus.’ Vandaag lanceren B.L.A.H. X Mayke een nieuwe collab.

Als schoenontwerper ziet Maria Lemos in januari 2021 kansen in de markt voor een nieuw, duurzaam schoenenmerk. Ze benadert Sander Baane als potentiële partner. Eerder werkten ze al fijn samen. Sander heeft er zin in, met als voorwaarde dat ze het serieus aanpakken. ‘Schoenen maken kan Maria als de beste, maar een goede marketingstrategie is net zo belangrijk’, zegt hij.

Sander Baane kent de modewereld als geen ander. Als zoon van een retailer met een zaak in het luxe hoog-segment wordt hij als kind al omringd door de high-end modemerken als Rick Owens, Balenciaga en Alaïa. Dat hij een carrière in de mode ambieert staat snel vast. Op zijn vijfentwintigste start hij het Amsterdamse mode-agentschap Solotwentyfive.

Na dertien leerzame agentschap-jaren lanceren Sander en Maria B.L.A.H. in februari dit jaar. Mirjam Augustine is inmiddels ook aan boord, zij is eerder werkzaam voor de Europese marketing van het succesvolle schoenenmerk TOMS. Over de intrigerende merknaam B.L.A.H. zegt ze: ‘Na een duik in de wereld van duurzame schoenen, viel het ons op dat veel merken de term duurzaamheid puur gebruiken om zichzelf in de markt te zetten. We lazen al die betekenisloze teksten en dachten: ‘blah blah blah’. Nog steeds worden we blij van onze merknaam die nieuwsgierigheid oproept.’

B.L.A.H. schoenen staan voor no blah. Dat bevalt Mayke aan de Stegge van mayke.com en de gelijknamige winkel in Oisterwijk met een interessante mix van opkomende en luxe merken (Prada, JW Anderson, Stella McCartney). De stijl van B.L.A.H. omschrijft ze als no-nonsense, met subtiele, coole schoenen die mega comfortabel dragen en zich onderscheiden van andere merken door hun tijdloosheid. ‘Jaren na aankoop kun je ze nog steeds dragen’, zegt Aan de Stegge over de duurzame schoenen. Ze merkt dat bij klanten het bewustzijn over het milieu sterk is toegenomen.

B.L.A.H.’s slogan is er eentje met een vette knipoog naar duurzaamheid: We care, but we don’t. Mirjam legt uit: ‘We care, but we don’t staat voor verschillende opvattingen. We zijn bezorgd over het milieu, maar schreeuwen dit niet luid uit. We weten dat we niet perfect zijn. We proberen afstand te nemen van bestaande normen. We doen waar we goed in zijn: het maken van geweldige schoenen met een zo licht mogelijke voetafdruk. We zijn betrokken maar willen ook lol hebben, de wereld is al zo serieus.’

Mirjam vindt overigens dat het voor consumenten best moeilijk is om transparante, objectieve informatie te vinden over schoenen en andere producten. ‘Over schoenen kun je eindeloos discussiëren: of het beter is ze te maken van biologisch afbreekbaar leer en bijproducten van de vleesindustrie. Of om veganistische materialen te gebruiken die vaak synthetisch en meer vervuilend zijn. En waar je ook vaak weinig over hoort is over de laatste stap in de schoenencyclus: wat gebeurt er met schoenen als ze worden weggegooid? Tot nu toe is het geen enkel groot merk gelukt om een circulaire schoen te ontwikkelen. En ons ook niet.’

 B.L.A.H. wil dat anders doen, zegt Mirjam. ‘Wij geloven in een wereld waar duurzaamheid serieus wordt genomen. Onze filosofie is transparantie, we proberen dingen niet beter te laten klinken dan ze zijn, we laten de consument beslissen.’

Sander Baane bekijkt elk seizoen hoe B.L.A.H. zich kan onderscheiden in de overvolle schoenenmarkt. ‘Voor de komende wintercollectie spelen we met mooie kleuren en hebben we verschillende materialen gemixt, zoals parachute-stof, sportieve mesh en fake-teddybont in combinatie met suède en leer. Bijna iedere zool in de collectie hebben we zelf ontwikkeld, zodat we ons ook daarin kunnen onderscheiden.’ 

B.L.A.H. wordt geproduceerd in Portugal. Mirjam: ‘Omdat we de hardwerkende vrouwen die daar onze schoenen maken willen eren, is elke schoenenstijl vernoemd naar een van hen. Overigens werken hier op ons kantoor ook vrouwen. Ik wacht nog steeds op mijn Mirjam-stijl, haha.’

B.L.A.H. Nieuwe Spiegelstraat 61, Amsterdam. En via mayke.com. Lees meer over B.L.A.H. op mirror-mirror.nl B.L.A.H. X Mayke Mayke,com

Julien Pechler – Fotografie - Pernell Kusmus – Make-up & Haar - Katja Moxie Models – Model

Vorige
Vorige

PETER JEROENSE OVER BALENCIAGA’S BRILJANTE CONTROLE

Volgende
Volgende

LANVIN SPRING/SUMMER 2023