MODETALENT VAN HET JAAR RUBEN JURRIËN

Dit zijn de toekomstplannen van Ruben Jurriën: een rebel in progress die mode voor iedereen toegankelijk wil maken. Door Eugenia Melissen Ferrer

Ruben Jurriën (22), dit jaar afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), won met zijn afstudeercollectie Pak van mijn hart Lichting 2022.

Tijdens de jaarlijkse Lichting-show, ook wel bekend als het debutantenbal voor Nederlandse mode, presenteerden tien alumni van Nederlandse modeacademies hun werk aan een panel van modeprofessionals. Jurriën werd verkozen tot het meest veelbelovende modetalent van Nederland en ontving de Lichting Award ter waarde van 10.000 euro.

Met zijn speelse ontwerpen wil Jurriën losbreken van alle regels die in de maatschappij gelden. Het resultaat is een ‘flamboyant maar functioneel’ aanbod, met onder andere een krijtstreeppak waarbij de krijtstreep in werkelijkheid een hartjespatroon is. Als ‘grote jongen’ voelde Jurriën zich soms buitengesloten door de mode-industrie. Daarom maakt hij nu one-size-fits-all stukken en broeken die verstelbaar zijn van XXS tot XXXL. “Het is niet makkelijk om kleding te ontwerpen die goed aanpasbaar is”, zo vertelt Jurriën. “Soms voelt het alsof ik hogere wiskunde aan het doen ben als ik een patroon teken, maar het is het dubbel en dwars waard.” Welke reacties heeft Jurriën tot nu toe op zijn werk gekregen en wat heeft hij nog meer voor ons in petto? Mirror Mirror vroeg het hem.

Welke reacties heb je tot nu toe op je werk gekregen?

“Veel positieve. Dat een internationale jury zegt dat ze in jou geloven geeft zoveel zelfverzekerdheid en drive. Het is hartverwarmend. Op Instagram zei iemand een keer dat hij zich eindelijk weer gezien voelde. Daar doe ik het voor. Veel mensen hebben aangegeven dat ze een item uit de collectie willen dragen. Boaz, een van de zangers van Goldband, droeg een van mijn ontwerpen op het Belgische Rock Werchter Festival. Tijdens het ontwerpproces vraag ik me altijd af of de wereld het net zo leuk vindt als ikzelf. Het is een ‘pak van mijn hart’ om te merken dat dit zo is.”

Kun je iets meer uitleggen over het concept waar je mee werkt?

“Ik ben nu al zo’n 4 jaar gefascineerd door de ongeschreven regels rondom kleding in onze maatschappij. Denk aan de verwachtingen van hoe een man of vrouw zich hoort te gedragen en te kleden. En hoe die ons kunnen beklemmen. We zijn bang om op te vallen, dus gaan we mee met de menigte en daarin verliezen we eigenlijk wie we echt zelf zijn. In mijn werk probeer ik van kleding een speelelement te maken, dat je helpt te ontdekken wie je bent, en je tegen de verwachtingen van de maatschappij in helpt te gaan. Zo kun je uiteindelijk zonder zorgen jezelf zijn. Van binnen en van buiten.”

Hoe kwam je op het idee om het ‘uniform’ van de serieuze, zakelijke man een speelse twist te geven?

“Het begon met een persoonlijke fascinatie voor het ‘mannenpak’. Als je zo’n pak draagt, neem je ruimte in en voel je je gezien en beschermd. Dat is iets heel krachtigs, maar het wordt vaak ook misbruikt. Dat grijze pak wordt vaak als camouflage gebruikt voor valse gedachten en acties. Ik wilde het pak gebruiken om mezelf te kunnen zijn, vanwege de kracht die het met zich meebrengt, maar absoluut niet om me aan te sluiten bij de associaties die een pak kunnen oproepen. Ik maak dus een pak vanuit mijn hart. Ik probeer ‘signifiers’ van stereotiepe mannelijkheid uit hun context te halen en op een vernieuwende manier te introduceren, waardoor de soms donkere betekenis een vrolijk of liefdevol karakter krijgt. Zo krijgt het pak dus weer vrij spel. Dat spel is iets wat ik zeker tot uiting wil brengen in volgende collecties.”

Ben je altijd al een rebel geweest die zich afzet tegen de geldende normen in de maatschappij?

“Ik ben een rebel in progress. Ik ben in mijn werk altijd geïnspireerd geweest door de normen van de maatschappij, maar durf daar niet altijd tegenin te gaan. Maar hoe ouder ik word hoe meer ik denk: fuck it. Ik wil me niet meer vormen naar wat men van mij verwacht, maar handelen vanuit mijn gevoel. In mijn kleding probeer ik dat groeiproces te visualiseren. Dat iemand die zijn eerste stap buiten de standaard zet, en iemand die al helemaal zichzelf is en anderen daarmee inspireert, allebei in mijn ontwerpen kunnen vinden wat ze zoeken.”

Ben je van plan om zo door te gaan en onder andere met one size fits all stukken en verstelbare broeken te blijven werken?

“Absoluut. Dat is het grootste punt wat ik mis in ons huidige modebeeld. Te vaak heb ik me buitengesloten gevoeld in de mode, puur vanwege mijn lichaam. Als mode-enthousiasteling doet het vaak pijn om geïnspireerd te raken door de kleding die je ziet, en het vervolgens niet in jouw maat te kunnen vinden. Het creëert een gevoel dat iets niet voor jou is gemaakt, en dat niemand jou in deze kleding wil zien. Ik wil daar niet aan meedoen. Vind je mijn kleding tof? Draag het alsjeblieft! Je lichaam moet geen barrière zijn om mee te doen in de mode. Mode is een medium dat de wereld mooier kan maken en dat moet voor iedereen toegankelijk zijn. Soms voelt het alsof ik hogere wiskunde aan het doen ben als ik een patroon teken. Het is niet makkelijk om kleding goed aanpasbaar te maken, maar het is het dubbel en dwars waard.”

Waar haal je inspiratie uit en welke ontwerpers inspireren jou?

“Ik haal veel inspiratie uit mijn jeugd. Ik heb een hele fijne jeugd gehad, met liefdevolle ouders die me thuis helemaal mezelf lieten zijn. Vaak experimenteerde ik met kleding. Soms een jurkje, en soms het pak van mijn vader. Mijn parade van kleding werd binnenshuis wel getolereerd, maar buitenshuis niet. Niet iedereen op straat reageert even leuk als ze een jongen op straat zien in een jurk. Dat is jammer. Ik vind het zo zonde dat we kleding in een genderhokje plaatsen en dat kleding, naarmate we ouder worden, zo serieus wordt. Ik wil daarmee breken in mijn werk. Ik probeer de kleine Ruben vast te houden en hem in mijn kleding nu wel de mogelijkheid geven om ook buitenshuis zichzelf te zijn. Daarnaast zijn er een paar kunstenaars en ontwerpers die ik heel inspirerend vind, zoals: Grayson Perry, Keith Haring, Walter van Beierendonck en Martin Margiela. Een van de grootste inspiraties is de ontwerper Thom Browne. Thom is net als ik gefascineerd door het mannenpak en speelt daar op zijn eigen prachtige manier mee.”

Hoe belangrijk is duurzaamheid voor jou?

“Ik hecht veel waarde aan duurzaamheid. Maat-aanpasbaarheid heeft deels ook te maken met duurzaamheid. Je kunt namelijk niet uit mijn kleding groeien. Als je een broek bij mij koopt, gaat deze dus heel lang mee. Daarnaast vind ik het erg leuk om textiel te hergebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de rugby polo waar ik in plaats van strepen horizontaal stropdassen in heb verwerkt. Al die stropdassen zijn gedoneerd via Facebook. Zo creëer je een soort gemeenschap die veel zin heeft om het eindproduct te zien. Er is al zoveel mooi textiel wat nu ‘vergaat’. Het is zonde om dat niet te gebruiken. Zeker voor mijn nieuwe collectie ben ik van plan meer te gaan hergebruiken.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“Met een deel van mijn prijs voor het winnen van Lichting 2022, betaal ik mijn eigen show tijdens Amsterdam Fashion Week 2023. Ik werk daarom momenteel aan de nieuwe collectie, wat een verdieping gaat zijn van mijn huidige concept. Ik wil ook een aantal items in productie krijgen zodat mensen binnenkort hopelijk snel Ruben Jurriën kunnen dragen. Het is leuk om mode te adoreren, maar het is zoveel leuker om zelf deel uit te maken van de modewereld. Het lijkt me geweldig om mijn werk in magazines te krijgen, en meer artiesten te kleden. Ik wil vooral mode toegankelijker maken voor iedereen en mijn werk op straat zien.”

Over Lichting: Lichting is een initiatief van Amsterdam Fashion Week en HTNK International. Tijdens Lichting tonen tien afgestudeerden van Nederlandse modeacademies hun collecties. Het doel van Lichting is om veelbelovende ontwerpers een springplank te bieden richting een levensvatbare carrière.

Vorige
Vorige

Theater meets fashion #4

Volgende
Volgende

50 JAAR VALENTINO ROSSO