MIRROR MIRROR OVER GUCCI FALL/WINTER 2023
The show must go on! Dit is niet alleen een ongeschreven wet in de showbizzz maar ook in de mode-industrie (ach, eigenlijk is mode ook showbusiness, maar dat is een verhaal)
Gisteren showde Gucci een verrassend frisse wintercollectie tijdens de mannenmodeweek in Florence. ‘Hé, eindelijk minder hysterie’, flapte ik er gisteren spontaan uit op de redactie. Ik ben namelijk al een poos Gucci (dood)moe.
De outfit die de show opende voor Fall 2023 was er een zonder toeters en bellen; een simpel T-shirt als een leeg doek en een slobberige doch classy bandplooibroek. ‘Boring!!!,’ fulmineerden de sociale kanalen. Maar saai was het vervolgens beslist niet. Interessant waren de contrasten in looks, materiaal en kleur. Stoer (leer) versus soft (lobbige knits). Nylon bomberjacks versus strak gesneden kasjmier jassen. Tight zilveren pants versus zakkige gebreide onesies. Knallend rood tegenover een scala aan heerlijke pastels. Als geheel verfrissend, nooit over de top als voorheen. Al deden enkele wanky lange broekrokbroeken en een overdreven volumineuze bikerjack van pailletten denken aan het ‘oude’ Gucci onder Alessandro Michele. Dat mag.
De rode draad waren de Gucci codes. Met natuurlijk het kenmerkende Gucci-paardenbit, dat terugkwam als armband. En de oude Gucci-logoschoen werd weer opgedist. Maar ook fijn was de sharp cut blazer, een archiefstuk uit de tijden dat Tom Ford de Gucci collecties ontwierp.
Commercieel? Ja! Dat is het doel van het nieuwe Gucci zonder Alessandro Michele – die het merk tot enorme financiële hoogte bracht, maar opstapte. Dat gebeurde plotseling, vanwege meningsverschillen over de nieuw te voeren koers van het modehuis. Ik blijf de ontwikkelingen zeker volgen, deze combinatie van vertrouwde codes en gedoseerde hysterie smaakt naar meer. Gucci- gekte kwam nog terug in de accessoires. Noteer: voor komende winter: beenwarmers, harige schoudertassen en enkellaarsjes van (onbetaalbaar) struisvogelleer.