Het TikTok effect: Kirsten Jassies over de relatie tussen TikTok en mode

Het socialemediaplatform waarop alle #cores ontstaan en tiktokkers onder andere tips delen om de ‘clean girl’ look te creëren of de perfecte aardappel te bereiden, fascineert ‘Tiktoloog’ Kirsten Jassies mateloos. Door Eugenia Melissen Ferrer

Jassies is auteur van de boeken ‘TikTologie’ en ‘Instaproof’ en geeft regelmatig trainingen en presentaties voor bedrijven en influencers over de optimale inzet van TikTok voor hun bedrijf. Welke impact heeft TikTok op de mode-industrie en hoe zet je TikTok slim in als fashion insider? Mirror Mirror vroeg het haar tijdens een telefonisch interview.

Waar komt je fascinatie voor sociale media vandaan? 

“Ik heb het internet altijd al interessant gevonden. Ik werkte vroeger in de bladenwereld, maar vond de digitale wereld al snel veel boeiender dan de ‘oude media’. Facebook en Twitter waren vooral op tekst gebaseerd, maar toen Instagram er in 2010 bij kwam, werd dit echt mijn kanaal vanwege de combinatie van tekst en beeld. Toen video erbij kwam in de vorm van TikTok en reels werd het voor mij nóg leuker. Hierdoor kun je zelf via je smartphone verhalen vertellen op een manier die je vroeger eigenlijk alleen zag in tv-programma’s waar hele redacties aan verbonden waren. Je hebt nu een gratis marketingtool binnen handbereik, waarmee je jouw verhaal kunt vertellen.” 

Wat betekent het om ‘Tiktoloog’ te zijn?

“Nadat ik ‘Instaproof’ had geschreven, waarin je ontdekt hoe je op Instagram zo ‘Instagramwaardig’ mogelijk kunt zijn, kwam ik in mijn zoektocht naar een titel voor mijn volgende boek op het woord: ‘tiktologie’. Ik besloot deze zelfbedachte term te gebruiken om de kunst van het maken van korte video’s te omschrijven. Voor mij is het een leuk en uniek woord waarmee ik me onderscheid van de rest van de sociale media-experts. Als Tiktoloog houd ik me bezig met het bestuderen van filmpjes op TikTok en analyseer ik wat wel en niet goed werkt, en hoe de creators te werk gaan. Vervolgens leg ik aan bedrijven uit hoe ze dit zelf succesvol kunnen toepassen.” 

Vertel eens iets over je boek ‘TikTologie’

“Mijn boek is vorig jaar in september uitgekomen. Daarin leg ik alles uit over korte video’s voor Instagram (reels), TikTok en Youtube shorts. Ik vertel onder andere uit hoe het werkt, hoe je het kunt toepassen, en er staan veel interviews in met creators. Het boek is bedoeld voor marketing- en communicatiemedewerkers, social media-redacteuren en mensen in de mode-industrie die de verdieping willen opzoeken van TikTok, geïnspireerd willen raken en ermee aan de slag willen gaan.” 

Wat is het belang van TikTok voor de modeliefhebber en mode-industrie? 

“Mode blijft heel leuk om naar te kijken. Op TikTok is er dan ook veel toffe, vernieuwende en heel persoonlijke content over dit onderwerp te vinden. Het voordeel van TikTok is dat het hier een extra dimensie krijgt, omdat je de persoon ziet praten, de stof ziet bewegen, en de audio een extra beleving biedt, waardoor het geheel helemaal tot leven komt.” 

Maken modemerken volgens jou al goed genoeg gebruik van TikTok?

“Eigenlijk niet. Gucci is hier wel op een leuke high-class manier mee bezig en maakt bijvoorbeeld gebruik van toffe challenges. Er zijn verrassend genoeg veel kleine boetiekjes die heel goed gebruikmaken van TikTok en het op een persoonlijke, authentieke manier inzetten, met veel leuke outfit switches voor de spiegel. Soms doen ze dat zelfs beter dan grote modemerken, die er er langer over nadenken en heel serieus mee omgaan, waardoor ze minder durven. Beautymerk Fenty Beauty pakt het ook slim aan door goed samen te werken met creators, waardoor ze zelf minder content hoeven te maken; dat doet de community eigenlijk al voor ze.” 

Wat zijn de ingrediënten voor een perfecte TikTok op het gebied van mode?

“Het is belangrijk om humor en een duidelijke stijl te hebben, en deze goed tot uiting te laten komen in je video’s. Dus als je net als het personage Wednesday heel erg gothic bent, trek je dit door in de muziek en zorg je voor een gothic sfeer in je TikTok filmpje. Laat vooral veel verschillende outfits zien en vergeet niet dat het geen catalogus is. Denk dus aan inclusiviteit en laat niet alleen modellen zien, maar mensen met persoonlijkheden. Laat deze creators vervolgens ook hun eigen verhalen vertellen om het extra persoonlijk te maken.” 

Moet een modemerk meer op Instagram of TikTok actief zijn om de beste resultaten te bereiken?

“Dat hangt van je doelgroep af. Als je een jongere doelgroep hebt (onder de 25), is TikTok een betere keuze. Is je doelgroep tussen de 25 en 45 en vrouw, dan is Instagram nog steeds een must, want het blijft nog altijd een groeiend kanaal en er komt steeds meer omzet uit. Je kunt op dit moment heel hard groeien op TikTok en veel experimenteren. Op Instagram is het op dit moment juist lastiger om te groeien, maar hoe meer je in een bepaalde niche zit, met een specifiek onderwerp en een duidelijke doelgroep, hoe beter de resultaten zijn op beide platforms.”

Welke impact zal TikTok volgens jou in de toekomst hebben op de mode-industrie? 

“Omdat filmpjes nu alle aandacht krijgen en een catalogus met foto’s bijna hopeloos ouderwets te noemen is, denk ik dat filmpjes waarin digitale kleding tot leven komt steeds belangrijker zullen worden. Je zult in de toekomst steeds meer virtuele influencers en foto’s zien die je kunt maken met kunstmatige intelligentie (AI). Hierdoor zal de scheidslijn tussen wat echt en nep is steeds meer vervagen. Ik denk ook dat de mode-industrie steeds duurzamer zal worden door meer gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en kleding voor productie eerst op digitale wijze te testen op sociale media. Het gebruik van 3D prototypes die mensen zelf toepassen op hun eigen avatars, is iets wat nu al veel op sociale media gebeurt en dit zal volgens mij alleen maar zal toenemen.”

TikTologie. Door Kirsten Jassies Uitgerverij Snor €20 https://www.bol.com/nl/nl/p/tiktologie/9300000064886450/

Eugenia Melissen Ferrer

Eugenia is a writer and recovering perfume addict with a passion for maximalist fashion and sunny locations. She loves reading, oversized sunglasses and being by the sea. 

Vorige
Vorige

CARTIER’S NIEUWE SPOT IN AMSTERDAM

Volgende
Volgende

LEVEN MET EEN EETSTOORNIS