MEET THE PATCHWORK FAMILY
Door Eugenia Melissen Ferrer
The Patchwork Family is een duurzaam en democratisch modedesigncollectief. Hoe is het om te werken als collectief? En wat zijn de ambities van de vijf huidige talenten binnen The Patchwork Family?
Jonge modeontwerpers die na hun studie een eigen merk willen opzetten krijgen al snel te maken met de harde commerciële werkelijkheid. Zonder investeerders of subsidies lukt het meestal niet. Bij een eigen merk horen ook veel administratieve en logistieke zaken, zoals shows organiseren, kleding produceren en uitleveren. Dat alles is lastiger om in je eentje te realiseren dan als groep.
Enter The Patchwork Family, een designcollectief dat jonge ontwerpers een duwtje in de rug wil geven én zich inzet voor een meer duurzame en democratische mode-industrie. De voordelen? Onder andere een gedeeld netwerk, meer creatieve vrijheid en een verbeterde mentale gezondheid.
The Patchwork Family is begin 2022 opgericht door Marco Blazevic en zijn creatieve vrienden Wolter Pot, Meike van Lelyveld, Kenza Iatrides en Rachel Klok. Recente nieuwkomers zijn Hannah Creak, Billy Jansen en Papa Yorick. Ondanks hun verschillende ontwerpstijlen, leggen ze allemaal hun vinger op belangrijke onderwerpen, zoals feminisme, kapitalisme en duurzaamheid.
Na het succes van hun live-event in Club Church wil The Patchwork Family vaker performance combineren met mode. Verder is het collectief van plan om internationaal te groeien (niet alleen in de grote modehoofdsteden) en in verschillende landen aanwezig te zijn met shows, pop-ups en showrooms.
WOLTER POT
Wolter Pot (23) omschrijft zijn stijl als ‘simple shapes with a big gesture’. ‘Ik ben heel erg Nederlands in mijn vormtaal. Dit vertaalt zich in draagbare designs met niet te veel toeters en bellen, maar met wél een uitgesproken gebruik van kleur en materiaal.’
Volgens Pot werk je als collectief veel sneller. Toch moet je als groep tot een compromis komen over hoe je jezelf naar buiten brengt. Dit kan soms lastig zijn, mede omdat Pot naar eigen zeggen commerciëler is en zijn esthetiek iets afwijkt van die van de groep.
Van (vintage) handdoeken als designmateriaal wil Pot zijn trademark maken. Hij verzamelt handdoeken van over de hele wereld. Zijn afstudeercollectie viel samen met de coronaperiode, toen aanraken niet mogelijk was. Zo kwam hij bij de handdoek, die volgens hem een intiem moment symboliseert waarop je jezelf naakt afdroogt.
Na zijn afstuderen in 2021 is Pot met handdoeken blijven werken, zonder dat hier een ingewikkeld concept achter zit. Zijn doel is om voor aankomende zomer een accessoiremerk neer te zetten met de naam Wolter Pot. Het moet zowel in Nederland als internationaal verkrijgbaar zijn.
RACHEL KLOK
Rachel Klok (25) zet in haar non-conformistische couture vaak contrasterende (kleding)referenties tegenover elkaar. Het doel is om aspecten van klassieke couture over te nemen en daar iets onverwachts aan toe te voegen. Haar stijl omschrijft ze als: ‘Enfant terrible, punk, scene-queen, goth, glamrock tegenover goedgemaakte couturesilhouetten en couture-technieken.’ Na haar stages bij Ninamounah en Maison the Faux sloot ze zich aan bij The Patchwork Family. Ze combineert haar werk als ontwerper met een parttimebaan.
‘Het fijne aan in een collectief werken is dat iedereen zijn eigen kwaliteiten heeft die efficiënt ingezet kunnen worden’, zegt Klok. ‘En ik denk dat een groep meer gunfactor heeft.’ Naast het neerzetten van een toegankelijke made-to-order-collectie, komen haar ambities overeen met de rest van The Patchwork Family. ‘We streven naar een duurzaam en gezond modeklimaat waarin ontwerpers normaal betaald en behandeld worden.’
MARCO BLAZEVIC
De Duitse Marco Blazevic (24) studeerde net als de meeste andere leden van The Patchwork Family in 2021 af aan Artez Academie voor Art & Design in Arnhem. Voor zijn afstudeercollectie Humble Hustle liet hij zich inspireren door working class-helden aan de rand van de maatschappij en wees hij op de kapitalistische aspecten van onze samenleving. Blazevic pleitte voor een meer bewuste ‘hustle culture’, waarbij het milieu wordt gerespecteerd. Met de collectie Humble Hustle werd hij één van de winnaars van Lichting 2021.
Tijdens zijn master social design aan de Design Academy Eindhoven kreeg Blazevic het idee om een collectief op richten. Na zijn afstuderen en zijn stage bij Daily Paper in Amsterdam vond hij in The Patchwork Family een manier om samen te blijven werken met vrienden. De leden van The Patchwork Family delen hun netwerken en kunnen onder andere de hoge kosten spreiden die gepaard gaan met modeshows. Bovendien is het vaak handiger om financieringsaanvragen met meerdere mensen in te dienen dan in je eentje.
Volgens Blazevic kan de mode-industrie erg competitief en stressvol zijn, wat tot mentale problemen leidt. ‘Als je samen bent, besef je dat elke jonge ontwerper in precies hetzelfde schuitje zit.’ Het enige nadeel: ‘Vooruitgang boeken gaat soms trager als groep. Maar zelfs dit is nuttig, omdat je meer tijd hebt om te reflecteren.’ Hij werkt nu aan een commerciële collectie, die de ‘verschrikkelijke winter’ symboliseert die ons volgens hem te wachten staat.
KENZA IATRIDES
Voor Kenza Iatrides (24), die is opgegroeid in Parijs en Zuid-Frankrijk, voelt de modegemeenschap in Nederland ‘niet zo druk, waardoor er meer over jonge ontwerpers gesproken wordt’. Na haar afstuderen in 2021 verhuisde Iatrides terug naar Parijs, waar ze tijdelijk een bijbaan moest nemen om de stad te kunnen betalen. Nu is ze volop bezig met het opstarten van haar merk.
Iatrides is gefascineerd door hoe een kledingstuk transformeert door beweging. Ze knoopt vaak iets verkeerd en gebruikt lingerie als bovenkleding. Ze vindt het geweldig om als collectief te werken. ‘Tijdens mijn laatste jaar bij Artez vertrouwde ik veel op de groep als ik twijfels had over mijn ontwerpkeuzes. Het voelde heel veilig om een ruimte te hebben waar we konden discussiëren en onze ideeën konden delen. Binnen The Patchwork Family kunnen we elkaar helpen én onze individualiteit behouden.’
PAPA YORICK
Papa Yorick (25) is sinds begin 2023 lid van The Patchwork Family. Hij houdt van de ‘bro look’, afgetrapte sneakers en dingen kapotmaken die over het algemeen gezien worden als de norm. Yorick noemt zichzelf een ‘small town village boy’ die van vissen, wandelen en kamperen houdt, maar tegelijkertijd ook grote ambities heeft. De Nederlandse burgerlijkheid is volgens Yorick terug te zien in haar modewereld, die hij ‘ontzettend saai’ vindt. Hierdoor wil hij graag experimenteren en hoopt hij met zijn kleding mensen een beetje te ontregelen.
Yorick studeerde afgelopen zomer af aan de modeafdeling van de Gerrit Rietveld Academie. Tijdens zijn afstudeerjaar liep hij stage bij Vaquera in New York en ondersteunde hij het modemerk tijdens zijn eerste Paris Fashion Week. Nu werkt hij een paar keer per week bij Club Church.
Volgens Yorick is het essentieel om samen te werken en ideeën uit te wisselen. “Onze generatie is opgegroeid met constante digitale interactie. Daarom is het onzin om jezelf als individu te beschouwen tegenover een kapitalistische industrie”, aldus Yorick. Met andere woorden: “Multiple superstars are better than one superstar.”
BILLY JANSEN
Billy Jansen (28), die zichzelf ‘characharaboy’ noemt, rolde per toeval The Patchwork Family in, nadat hij een drankje deed met de vader van Marco Blazevic tijdens Amsterdam Fashion Week. Het werd al snel duidelijk dat hij vanwege zijn achtergrond een goede aanwinst zou zijn voor het collectief, waar hij sinds 2023 officieel deel van uitmaakt.
Jansen studeerde in 2021 af aan de VAV-afdeling van de Gerrit Rietveld Academie, waar de focus ligt op de ontwikkeling van het bewegende beeld. Hier werkte hij met illustratie, animatie en textiel.
Jansen is gefascineerd door fictionele karakters en de dynamiek tussen de virtuele wereld, fictie en de realiteit. Verder is hij geïnteresseerd in ‘de dunne lijn tussen kunst en mainstream’ en zet hij graag contrasterende thema’s tegenover elkaar.
Voor zijn meest recente werk voor Berlin Fashion Week toverde hij Checkpoint Charlie om tot Checkpoint Chara, dit keer vanuit het perspectief van de toerist die hij zelf in Berlijn is. Voor deze collectie begon hij met het inkopen en upcyclen van tweedehands toeristenshirts met kaarten van Oost- en West-Berlijn erop en gebruikte hij deadstock Duitse voetbaljasjes van verschillende merken in twee kleuren, om de oppositie tussen twee teams duidelijk te maken.
Ontwerpen vanuit je eigen belevingswereld, met een groep ‘kritische meedenkers’ in de vorm van een collectief, is volgens Jansen de beste manier om te werken. “Het geeft je de kracht om dingen te ondernemen die moeilijk zijn in je eentje, en bovendien is alles wat bij zo'n groep komt kijken bespreekbaar.”
HANNAH CREAK
Hannah Creak (24) is de laatste officiële nieuwe aanwinst van The Patchwork Family. Ze laat zich inspireren door Vivienne Westwood en Charles Jeffery - ontwerpers die allebei nadenken over actuele kwesties en krachtige collecties creëren die een verhaal vertellen.
Creak volgde de mode-opleiding aan Kingston University in Londen, en studeerde in 2021 af. Om het dure leven in de Engelse hoofdstad en de nodige stoffen voor haar studie te kunnen betalen, werkte ze als nanny. Daarna verhuisde ze naar Parijs, waar ze dankzij haar baan als oppas met huisvesting, haar portfolio kon blijven ontwikkelen. In die tijd werkte ze als naaister voor het modemerk Anna Castellano en ondersteunde ze masterstudenten met het creëren van hun afstudeercollecties.
Momenteel is ze bezig met haar eigen merk, dat afvalmaterialen uit de Parijse mode-industrie gebruikt om duurzame kleding te maken. De punkcollectie waar ze nu aan werkt, is geïnspireerd door haar situatie in het buitenland, waar ze Engeland in chaos zag vervallen. Ze begon aan haar nieuwe collectie te werken toen de koningin stierf. “Ik vond de gedwongen rouw geldverspilling, terwijl het hele land te maken heeft met een wooncrisis”, vertelt Creak. “De punkbeweging is voor mij inspirerend vanwege hun rebellie en anarchie”, voegt ze toe.