ARTY COMEBACK: LOUIS VUITTON X TAKASHI MURAKAMI

Ruim twintig jaar geleden verbaasde ik me in Parijs over de nogal kinderachtig gedessineerde tasjes die aan mij voorbij trokken tijdens de Louis Vuitton show voor zomer 2023. Het was een idee van toenmalig creative director Marc Jacobs die, zo later bleek, een neus had voor commerciële samenwerkingen. In dit geval met de in Europa onbekende Japanner Takashi Murakami. Terugblikkend bleek hij ook nog een voorloper op het gebied van  het fenomeen collabs.

 

Takashi Murakami’s vrolijke dessins sloegen aan als een malle, en de Japanner zelf werd wereldberoemd, grote exposities volgden in onder andere Fondation Cartier. De Action, zag ik deze week, verkoopt voor enkele euro’s Murakami-achtige bloemenkussens.

Een andere ontdekking van Marc Jacobs was de toen al stokoude Yayoi Kasama, je weet wel die Japanse stippenkoningin wiens eveneens kleurrijke werk vorig jaar weer opnieuw opdook in Vuitton collecties.

De aantrekkingskracht van dergelijke arty samenwerkingen? Verzamel de waardevaste ontwerpen allemaal!

Murakami’s  vrolijke herinterpretaties zijn te koop vanaf 1 januari , en keren terug op de iconische LV City Bags, zijden sjaals, zonnebrillen, sieraden, schoenen en parfums.

De nieuwe Louis Vuitton × Murakami collab is volop te zien in etalages, pop-ups en pop-ins, evenals innovatieve in-store activaties en een reclamecampagne met wereldster Zendaya geschoten door Ines & Vinoodh.  In maart 2025 volgt deel twee met het door Murakami opgepimpt Cherry Blossom-motief.

Vorige
Vorige

THE CHOSEN ONE: MATTHIEU BLAZY VOOR CHANEL. HIER LEES JE WAAROM

Volgende
Volgende

DEZE MODE-HYPE ZORGT VOOR NIEUWE NATUURRAMP