THE CHOSEN ONE: MATTHIEU BLAZY VOOR CHANEL. HIER LEES JE WAAROM

Fotografie: Wendelien Daan voor MIRROR MIRROR X CHANEL

Opwinding en verrassingen! Of Matthieu Blazy als nieuw artistiek directeur van Chanel daar voor kan zorgen, zal over een half jaar blijken, in september. Want pas dan vindt de eerste Chanelshow plaats onder zijn artistieke directie.

Na maanden van speculaties is de meest begeerde baan in de mode-industrie voor Matthieu Blazy. Een outsider voor de doorsnee fashionista, maar de kenners weten wel beter. Want deze zeer ervaren veertiger, die de afgelopen drie jaar onder contract stond bij Bottega Veneta, werkte eerder met Raf Simons (die hem in 2007 ontdekte als vers afgestudeerde student van de Brusselse La Chambre modeacademie), stages liep bij John Galliano en Balenciaga onder Nicolas Ghesqhuière, en werkte voor Maison Martin Margiela en voor Phoebe Philo bij Céline. Hij opgroeide op in een bad van cultuur: zijn vader is een kunstkenner en zijn moeder historicus.

Officieel begint de Frans-Belgische designer in april aan zijn monsterklus. De komende twee Chanel collecties – Haute Couture in januari en ready-to-wear in maart – zijn ontworpen door de Chanel studio. Gezien Blazy’s indrukwekkende cv zijn de verwachtingen extreem hoog gespannen.

Blazy is de opvolger van Virginie Viard die vorige zomer na 5 jaar op een naar verluidt niet zo gezellige wijze plotseling vertrok bij het luxe modehuis dat in 1910 werd opgericht door het genie Gabrielle Chanel. Zij overleed in 1971, met als erfenis een dolend modehuis, maar wel eentje met potentie. Die werd niet ten volle benut door haar opvolger Philippe Guibourgé, die in 1977 de eerste Chanel ready-to-wear collectie lanceerde; hij vertrok in 1982.

Entree: Kaiser Karl. Hem lukte het vrijwel meteen om het ingeslapen modehuis een enorme boost te geven. Deels omdat hij uitstekende ontwerper was en deels als gewiekste quote-machine die vooral de laatste jaren – 36 jaar lang gaf hij leiding aan Chanel – continue zorgde voor ophef en ja ook vertier. ‘Nee zoveel verbaal geweld willen we niet nog eens, dat is niet meer van deze tijd, het draait om Chanel’, moeten de Wertheimers, de eigenaren van Chanel, hebben gedacht (ik verzin de quote zelf want de familie interviewen lukt niemand ;). De Wertheimers kozen met Blazy voor een rasdesigner (dus geen stylist à la Hedi Slimane) met een verfijnde smaak, oog voor kwaliteit en vooral een bescheiden ego.

Verder kan het niet anders dan dat Blazy is gekozen vanwege zijn expertise en liefde voor kostbaar handwerk – die de hoge prijzen van Chanel-items moeten rechtvaardigen. Wel zal Blazy het iconische merk opnieuw moeten uitvinden, zonder het Chanel DNA te verloochenen. De vraag is hoeveel vrijheid (en tijd) Blazy hiervoor gaat krijgen.

Vorige
Vorige

ARIE FOREVER: MODE-ILLUSTRATIE VOOR AAN DE MUUR

Volgende
Volgende

ARTY COMEBACK: LOUIS VUITTON X TAKASHI MURAKAMI