AUDELÀ BREEKT MET BINAIRE GENDERROLLEN IN FASHION

Cool, jong en queer, dat is Audelà. De oprichters van dit non-binaire modemerk plus winkel - met een mix van vintage, upcycled en nieuw ontworpen stukken -  zijn Charlotte van Remmen en Cedric Pradel. Vrijdag aanstaande lanceren ze hun eerste upcycled Audelá collectie.

Charlotte is afkomstig uit de eventwereld met ervaring in goede doelen, en Cedric heeft een achtergrond in de mode-industrie, onder andere als visual merchandiser, buyer, fotograaf, retoucher en art director. Een eigen modelabel is altijd zijn droom geweest. Samen combineren Charlotte en Cedric als creative director hun de dynamische expertise en passie om Audelà te leiden als een inclusief en creatief merk in de mode-industrie.

Charlotte en Cedric, wat zijn jullie drijfveren? ‘Om non-binaire mode aan te bieden en iedereen de vrijheid te geven om zichzelf te uiten en te kleden op een manier die bij hen past. We streven naar inclusiviteit en willen dat Audelà niet alleen een winkel is, maar ook een plek waar mensen zich geaccepteerd en geïnspireerd voelen.’

Heeft de betekenis van het Franse "Au-delà" (voorbij) hiermee te maken? Ja, de betekenis van “Au-delà” symboliseert ons streven om voorbij traditionele grenzen en normen te gaan, met name op het gebied van genderexpressie en mode. Het benadrukt ons verlangen om een ruimte te creëren waar iedereen zichzelf kan zijn en zich vrij kan uiten, voorbij de beperkingen die door de samenleving zijn opgelegd.’

Sinds wanneer, en hoe zijn jullie actief als Audelà? ‘Audelà staat sinds januari 2021 ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Onze eerste Instagram-post met de aankondiging van onze webshop was op 21 mei 2021. De webshop ging live op 11 juni 2021. In de tussentijd zijn we fysiek 5 keer verhuisd. Op 2 december 2022 hebben we de winkel geopend in een oude autogarage op het NDSM-eiland.’

Wat maakt jullie bijzonder? ‘Dat is onze focus op cool, jong en queer. We zijn voorlopers in de toekomst van mode en bieden non-binaire kleding aan, waarbij we iedereen aanmoedigen om zichzelf te uiten. Met een unieke mix van vintage stukken, zelfgemaakte merch en upcycled items biedt Audelà een platform voor creatieve expressie en individualiteit. Onze inclusieve benadering en samenwerkingen met de queer gemeenschap maken Audelà een inspirerend merk dat de grenzen van de mode-industrie verlegt.’

Hoe omschrijven jullie de Audelà vibe? En kunnen jullie meer vertellen over de nieuwe upcycled collectie?Onze ontwerpen zijn modern, sexy en funky. We houden ervan om met de grenzen van mode te spelen en te experimenteren met termen zoals chic en ready to wear. We stellen onszelf vragen zoals: wat maakt een kledingstuk mooi? Wanneer is iets klaar om te dragen? En waarom? Onze upcycled collectie is te herkennen aan mooie grote labels met het Audelà-logo en de tekst FANCY. De prijzen beginnen bij €49.’

Steeds meer designers maken upcycled collecties – hoe zijn jullie onderscheidend? Onze ontwerpen zijn anders door onze unieke stijl, de nadruk op individualiteit en expressie, en door onze sterke focus op inclusiviteit en diversiteit. Daarnaast zijn onze ontwerpen sexy, jong en “snel”. We hebben bijvoorbeeld voor de kenmerkende Audelà chrome touch prachtige metalen logo’s die we op de kleding bevestigen. Zo blijven weg van het stoffige imago van tweedehandskleding.’

Ondernemen in de mode is anders dan pak ’m beet vijf jaar geleden. Met wat voor insteek zijn jullie begonnen? ‘Als relatieve nieuwkomers in de mode-retail zijn we vrij onbevangen gestart met Audelà tijdens de coronaperiode, we hadden toen allebei veel vrije tijd. Vanuit die onbevangenheid is Audelà uitgegroeid tot een webshop en winkel. Bijna al onze communicatie verloopt via social media. Dat was volgens mij vijf jaar geleden nog niet zo gebruikelijk - maar we bestonden toen nog niet - dus kan ik daar verder niet veel over zeggen.’

Jullie verkopen ook pre-owned stukken van designers. Komt dit voort uit duurzaamheid of vooral uit een liefde voor vintage stukken? Waar speuren jullie specifiek naar - is het juiste (bekende) merk tegenwoordig belangrijk? ‘Dat we vintage verkopen, komt vooral voort uit onze liefde voor vintage. Deze stukken hebben zich al jaren bewezen, aangezien ze er nog steeds zijn. We zoeken hoofdzakelijk naar sexy, funky pieces. We merken dat onze klanten labels wel belangrijk vinden, daar komen ze onder andere ook voor. Maar uiteindelijk gaan ze toch liever voor een bijzonder vintagestuk dan voor een merk.’

Wanneer en waar? Vrijdag 30 juni. 19.00 - 23.00. Ms Oslofjordweg 8d Amsterdam-Noord. De lancering van de nieuwe collectie wordt uitbundig gevierd. Een avond met DJ’s; Queen Saba, Bassou en Doppelgang en een speciale performance door F*GS of Destiny. Daarnaast zijn er mocktails & cocktails met zelfgemaakte limonades en Swarovski toothgems. Ook kan je natuurlijk heerlijk winkelen.

Vorige
Vorige

ALLES OVER DE PARIJSE COUTURE WEEK

Volgende
Volgende

GLOSS: LIPPEN ALS LOKAAS