GLOSS: LIPPEN ALS LOKAAS
‘Romig’, ‘zacht’, ‘glijdend over de huid’. Suggestief nietwaar? We hebben het over texturen van lipgloss. De comeback van lipgloss is te danken aan datingsapps en Rihanna. Geschreven door Georgette Koning
‘X-Rated’, zoals films boven de achttien. Dat was de spannende naam voor de eerste lipgloss uit de jaren dertig van de vorige eeuw. X-Rated werd in Amerika ontwikkeld voor het witte doek, voor actrices met perfect gepolijste make-up die met een vochtige, glossy mondopslag nóg meer tot verbeelding spraken.
Toen de gewaagde gloss later werd geproduceerd voor de massamarkt, werd het een bescheiden hitje. Pas in de glamrock-seventies dook lipgloss weer op – vaak verpakt in tubetjes en potjes en met een zoet smaakje zoals Maybelline’s Cherry Smash Kissing Potion. De gloss-trend (vooral onder tieners) sloot naadloos aan bij het disco-tijdperk (shine!) dat iets later losbarstte. In de jaren negentig waagden grote merken als Clinique en Lancôme zich aan een naturel ogende gloss.
Het kan niet anders dan de groeiende verkoopcijfers van lipgloss komen voort uit een massale obsessie voor een ‘gehydrateerde’ look. Een stralende, gezonde glowy huid en glanzend haar staan voor jeugdig en gezond.
Dat de mond een opvallende rol speelt bij seksuele aantrekkingskracht blijkt uit verschillende onderzoeken (weliswaar vanuit de male gaze). Het verklaart het succes van lipsticks en waarom vrouwen al eeuwen hun lippen verven.
Lippen als lokaas? Volle, rode glossy lippen ontketenen bij mannen seksuele opwinding. Helemaal als de tong streelt langs de lippen, die door opwinding bij de vrouw voller worden en dieper van kleur. Het verband met schaamlippen ligt voor de hand.
ZAADVRAGENDE BLIK
Ook in de literatuur refereren lippen vaak aan seksueel genot. Schreef Jan Cremer in zijn Logboek in 1978 over dames met een zaadvragende blik terwijl ze wellustig likten aan hun lippen. Een variant op Cremers zaadvragende ogen zijn de zaadvragende lippen zoals beschreven door Martin Bril. De columnist/schrijver duidde wulpse lippen ook aan als Vanessa-lippen, naar de voormalige stereotype sexbom Vanessa aka Connie Breukhoven.
Het feit ‘sex sells’ verklaart de talloze suggestieve lipgloss-namen zoals X-rated uit de jaren dertig, maar ook het sappige Wet Cherry (Lime Crime, €17,95, Douglas) en het expliciete Oral Pleasure (Beauty Indiscrets, €12,95), duidelijk gericht op bedplezier en niet verkrijgbaar bij de gebruikelijke parfumerieën. De nieuwe gloss van M.A.C heet Squirt Plumping Gloss. Get it?
HET PLUMPING EFFECT
Tegenwoordig is een stel mooie, glanzende lippen als een begeerlijk accessoire. Dat bewijzen de aantallen hashtags (#lips 40 miljoen) gelinkt aan lippen. Vergelijkbaar met een tas van Chanel of Hermès, die hotte Balenciaga sneakers en de nieuwste iPhone. Luxe, waarmee het heerlijk pronken is op de sociale media.
De lipgloss-comeback van een paar jaar terug is natuurlijk te herleiden tot de pregnante aanwezigheid van de Kardashians en Jenners op de invloedrijke sociale-mediakanalen. Met de Lip Kits van Kylie Cosmetics als een van de grootste lipgloss-aanjagers. Binnen drie jaar verkocht het in 2015 opgerichte influencer-beautymerk voor 630 miljoen dollar aan make-up, waaronder ongeveer 330 miljoen sinds de lancering van de Lip Kits in 2017.
TINDER & HAPPN
De stijgende verkoopcijfers van lipgloss zijn ook te danken aan datingapps zoals Tinder en Happn. Een foto waarop wordt geposeerd met een stralende mond wordt nu eenmaal gezien als een teken van aantrekkelijkheid. Helemaal in combinatie met volle lippen, die staan voor wellust. Dunne lippen worden geassocieerd met veroudering. Een lipverkleining is tegenwoordig een zeldzame operatie, volgens cijfers van de Amerikaanse Society of Plastic Surgeons. Daarentegen nam het aantal lipvergrotingen tussen 2000 en 2017 toe met 60 procent.
IRRITERENDE INGREDIENTEN
Voor wie niet aan de (verslavende) spuit wil, koopt als alternatief lipgloss met een ‘plumping’-effect. Dit altijd tijdelijke effect wordt gestimuleerd door irriterende ingrediënten, zoals kaneel, menthol, cafeïne, gember en capsicum (dat ook in hete chilipeper zit). Die stofjes zorgen voor bloedtoename in de lippen waardoor ze opzwellen. Het effect kan bij gevoelige lippen als een tikkeltje pijnlijk worden ervaren. ‘Pijnloos’ zijn lipproducten met natuurlijk collageen, eveneens voor een tijdelijk resultaat, hoewel soms nauwelijks zichtbaar.
UNIQUE SELLING POINT
Hoewel de verkoop van lipgloss die van lippenstift nog niet overschaduwt, neemt het aanbod toe, zodat er steeds sneller naar gloss wordt gegrepen. Zin in eentje met gouden glitter van Nars? ‘A luminous glow makes lips look irresistible’, zei François Nars al.
Plumping, hydratie, verzorging. We stipten het al aan, de moderne lipgloss heeft verbeterde formules. Ook opgelost is het euvel van plakkerige gloss. Een ‘non sticky gloss’ was het unique selling point van het inclusieve cosmeticamerk Fenty Beauty, opgericht in 2017 door popster Rihanna. Na de lancering van een nieuwe tint uit de Gloss Bomb-lijn vloog de verkoop door het dak, de zacht roze Fu$$y-tint verkocht acht keer uit. Onlangs werd de derde lipgloss-lijn gelanceerd, Gloss Bomb Heat Lip Luminizer.
VASELINE
Sinds lipgloss niet meer irritant plakkerig voelt, draagt de substantie prettiger. Dat blijkt uit het aanbod op webwinkels als Net-a-Porter en Sephora met zo’n ruim honderd tinten en varianten van lipgloss, zoals de kristalheldere gloss van MAC Cosmetics met Lipglass in Clear, vernoemd naar de glasachtige finish. Ideaal is de combinatie van glans en de krachtige pigmenten van een lipstick. De moderne lipgloss is long-lasting, verzorgend, hydraterend met formules die zijn verrijkt met oliën, of serums met vitamines als het beschermende vitamine E. Nadeel: al die eigenschappen maken lipgloss duurder. Voor wie alleen zin heeft in basic shine, volstaat een likje vaseline.