BEN JIJ DE NIEUWE/JONGE/OUDE GUCCI KLANT?

Een van de meest gehypete modeshow van 2023 is gelopen. Het debuut van Sabato De Sarno – Gucci’s nieuwe creatieve directeur – leverde uiteenlopende reacties op. Met name op X was de toon vernietigend.

Tot De Sarno’s Gucci-aanstelling was de Italiaan de afgelopen 14 jaar in dienst bij Valentino, onder andere als design director. Daarvoor werkte hij voor Prada en Dolce & Gabbana. Kortom: een indrukwekkend CV gevuld met louter wereldwijd bekende merken.

BLOOT & MAKE-UPLOOS Onder De Sarno, was Gucci’s eerste publiekelijke actie het schoonvegen van het Gucci-Instagram account. De nieuwe, eerste post in september, was een portretfoto van een uiterst serieus, haast zorgelijk kijkende De Sarno.

Het inmiddels rommelige account, toont ook Gucci’s eerste De Sarno campagne met een blote, make-uploze 40-jarige Daria Werbowy als een blanco canvas. Boodschap: de focus ligt niet langer op de piepjonge modegevoelige shoppers (in Azië en de VS) die volgens de verkoopcijfers uitgekeken zijn op Gucci (eigendom van Kering), maar op een meer welvarende, oudere klant.

Zelf was ik al op Gucci uitgekeken na de tweede collectie van De Sarno’s voorganger, Alessandro Michele met zijn stylingtrukendoos. Al vond ik Michele’s frisse visie op Gucci Beauty en de vormgeving en casting van zijn magistrale shows erg interessant vanwege de diversiteits-insteek.

15 MILJARD Maar onderschat het merk niet! Afgelopen juli vertelde François-Henri Pinault (Kerings eigenaar met merken als Saint Laurent, Chloé, Bottega Veneta, Stella McCartney, Balenciaga, Alexander McQueen enz.) dat Gucci verantwoordelijk is voor maar liefst twee derde van Kerings winst. Het doel is om in de nabije toekomst van Gucci een merk te maken met een jaarlijkse winst van 15 miljard. Zou dit De Sarna’s zorgelijke portretfotoblik verklaren? Zijn lat ligt sky high.

DE SHOW Het meest in het oog springend waren de in glossy-leer uitgevoerde micro-rokjes en micro-behaatjes. Iets meer damesachtig, strakke knielange rokken met on-damesachtige kruishoge splitten. Streetwear was vertegenwoordigd in de vorm van low-rize oversized jeans met her en der een hoodie.

TIKTOKKABLE Retro was de sixties vibe met wijd uitlopende mini-jurkjes en glinsterende kristallen bandeau-tops. Eyecatchers: de bekende Gucci paardenbitloafer als torenhoge platformschoen. Allemaal erg TikTokkable en celeb worthy.

Of de nieuwe beoogde klant het oppikt voor in de boardroom? Een ding is zeker,  Sabato De Sarno heeft het merk, opgericht in 1921 door Guccio Gucci, niet opnieuw uitgevonden. Iets zegt mij dat dit ook niet zijn opdracht is. Zie enkele recente Instagramposts van Gucci reisbagage, met identieke branding uit Gucci’s retro verleden.

Oja, die andere gehypete ‘show’ is de comeback van Phoebe Philo – het is overigens geen show maar een drop geworden. Het wachten hierop is tot 30 oktober.

Vorige
Vorige

VAN BUITENBEENTJE NAAR COVER MODEL

Volgende
Volgende

VINTAGE EVENTS in oktober