DIOR - A NEW LOOK: ODE AAN ALLE FACETTEN VAN DE DIOR-VROUW

De tentoonstelling ‘Dior – A New Look’ is nu te zien in Kunstmuseum in Den Haag. En dat is heerlijk wegdromen bij zwierige, op-en-top vrouwelijke creaties van Christian Dior.

Dat vrouw-zijn voortdurend aan verandering onderhevig is, weet de huidige creatief directeur Maria Grazia Chiuri als geen ander. Zo combineert de Italiaanse bijvoorbeeld lange rokken met grote, chunky laarzen en eerder ontwiep ze de spraakmakende T-shirts met feministische teksten als (Dio)Revolution’ en ‘We Should All Be Feminists’.

Chiuri haalt haar inspiratie onder andere uit boeken van Virginia Woolf, foto’s van surrealist Man Ray en de eveneens surrealistische couture van Elsa Schiaparelli uit de jaren dertig. Typerende stijvere silhouetten uit de fifties geeft ze een eigentijdse, stoere twist. Vooral hiermee maakt ze het merk Christian Dior actueel. “Mijn dochter van 16 en haar vriendinnen smeekten om een uitnodiging naar de opening van de tentoonstelling”, vertelt modeconservator Madelief Hohé tijdens de opening. “Dat is een groot compliment”.

DROMERIG ÉN PRAKTISCH Christian Dior liet vrouwen na de sobere en functionele mode van de Tweede Wereldoorlog opnieuw dromen door getailleerde, lange jurken en wervelende wijde rokken gemaakt van vele meters stof. Dat laatste had een zakelijke reden: er moest weer geld in het laatje komen en meer stof staat gelijk aan een hoger prijskaartje. Wat ook een rol speelde, was dat de Franse stoffenleverancier Boussac in die tijd eigenaar was van het merk Christian Dior. Boussac verdiende dus lekker aan de vele thuisnaaisters.

NEW LOOK De naoorlogse uitbundige creaties van de Franse couturier werden na het zien van Diors eerste show in 1947 door moderedactrice Carmel Snow bestempeld als ‘The New Look’. Hier hoorden ook gewaagdere looks met luipaardprint bij, die in 1947 door Christian Dior voor het eerst in de geschiedenis op de catwalk werden getoond.

De tentoonstelling toont hoe de traditionele, stijve en romantische ontwerpen van Christian Dior een dialoog aangaan met de moderne looks van Maria Grazia Chiuri. Zij wil graag het romantische aspect van de mode behouden, maar vindt dat kleding vooral draagbaar moet zijn.

Verwacht in Den Haag onder andere jurken gedragen door de legendarische actrice Marlène Dietrich, Nicole Kidman en wijlen Lady Diana. Maar ook: gereconstrueerde jurken uit het Dior-archief met een bijzonder verhaal, oogverblindende enorme, onpraktische costume jewellery en een overdaad aan bloemendessins – die terugkomen op de museummuren. Dior haalde namelijk veel inspiratie uit bloemen, die hem deden denken aan de bloementuin van zijn moeder en zijn zus én muze Catherine die rozen kweekte. Zelf was hij ook een verwoed tuinier. Dior beschikt nog altijd over een indrukwekkende aantal bloemkwekerijen (parfums!)

Handig aan de tentoonstelling is dat er zowel korte als lange lappen tekst ter verduidelijking naast alle kledingstukken staan.

Zin om je onder te dompelen in een wereld van Franse haute couture en verrast worden door de rijke geschiedenis van Dior? Dat kan tot 26 januari 2025. Info: Kunstmeuseum.nl

Eugenia Melissen Ferrer

Eugenia is a writer and recovering perfume addict with a passion for maximalist fashion and sunny locations. She loves reading, oversized sunglasses and being by the sea. 

Vorige
Vorige

CHANTELLE X EN ESTER MANAS - BEYOND BOUNDARIES/INCLUSIVE LINGERIE

Volgende
Volgende

PEARL OCTOPUSS.Y: MAXIMAAL MINIMALISME