PEARL OCTOPUSS.Y: MAXIMAAL MINIMALISME

De Noorse Cathrine Børter ontwerpt multifunctionele kettingen, repurposed blazers en—waarom ook niet—kandelaars met daaraan bungelende juwelen. Met Pearl Octopuss.y, opgericht in 2018, wil ze het helemaal anders doen. MIRROR MIRROR spreekt de ontwerpster in haar studio.

Tijdens de recente Oslo Runway 2024 serveerde ontwerpster Cathrine Børter haar publiek precies waar het naar verlangde: een diner met zilverkleurige boter, een show met melodische techno-klanken en een uitgebalanceerde collectie kleding en sieraden.

Cathrine Børter noemt zichzelf een maximalistische minimalist en valt met haar merk Pearl Octopuss.y op door een welkome variatie op stille luxe in zuinig kleurgebruik (met soms een pop of color) en voor het merk typerende stijlelementen zoals franjes, dikke barokke parels en spiraalvormige broches. En dus die candelabras.

Tijdens Oslo Runway 2024 vond de show plaats in een ietwat kille zaal in hartje Oslo. Te zien waren 25 looks, met vooral vloerlange silhouetten, veel laagjes (katoenen blazers, wollen jassen) en terugkerend koningsblauw.

Lees door onder de foto

Volgens de lokale modescene was de show—en het absurde digestief dat linea recta op TikTok belandde—het hoogtepunt van de Noorse modeweek. Precies daarom wilde ik Cathrine Børter interviewen, mét een heerlijk Skoleboller, vers van de bakker.

Eigenlijk wilde ze het liefst in de knusse bakkerij afspreken, appte Børter vlák voor het interview. Het werd toch haar studio, midden in de hippe buurt Grünerløkka. ‘Normaal spic en span’, zegt Børter verontschuldigend.

In de studio worden alle kledingstukken en sieraden van Pearl Octopuss.y eigenhandig gesampled en deels geproduceerd. Nu staat de galerie-achtige ruimte boordevol dozen en ligt de vloer bezaaid met flikkerende zilveren kraalsnoeren. Een gebruikelijk aangezicht vlak na een modeshow.

Op zakelijk gebied gaat het je goed af. Waarom slaat Pearl Octopuss.y zo aan? Ik denk dat Pearl een gevoelige snaar raakt door het toevoegen van accenten aan de strakke esthetiek die al even in de mode zijn. Onze filosofie? Dat sieraden en andere accessoires een basisgarderobe extra allure kunnen geven. Het pak, dat onmiskenbaar thuishoort in de kast van een minimalist, wordt een totaal ander stuk als je er statement ketting, een manchet, riem of broche op loslaat. Zo kun je het verschil maken met je look zonder iets nieuws te hoeven kopen.

Pearl Octopuss.y begon als juwelenmerk. Nu presenteer je een volwaardige collectie met kleding en sieraden. Leg eens uit? Voordat ik met sieraden begon, werkte ik al jaren in de prêt-à-porter (voor Børters eerste label: Fall Winter Spring Summer, red.).

Pearl is het beste van twee werelden: geen kleding- en geen sieradenmerk, maar een stylingmerk dat de mensen leert om - met twists en tweaks - zelf serieuze looks te creëren. Een zilveren snoer staat bijvoorbeeld te gek als choker, sjaal of tailleriem op een blazer. Man of vrouw, dat maakt niet uit. We presenteren die ideeën zo minimalistisch mogelijk om het eigentijds te houden. Maar uiteindelijk staat Pearl voor flexibiliteit en de meest toegankelijke vorm van maximalisme. Dus ja, we maken zwarte jackets, sieraden én discokandelaars. Alles mag. Zolang het merk haar speelsheid maar niet verliest.

Met welke ontwerpers hoop je dat mensen je werk associëren? Ik ben dol op uitgesproken en groot, maar het moet wel duidelijk zijn. Ik hou niet van clutter. Zo is Dries Van Noten mijn favoriete ontwerper allertijden. De manier waarop hij balans vond in minimaal en maximaal voelt subtiel. Elsa Schiaparelli bewonder ik ook, door haar brutale kleurkeuzes en organische vormen.

Lees door onder de foto

Je past duurzame ontwerpprincipes toe. Is dat ook de toekomst van Pearl? Sieraden maken we van gerecycled goud, zilver en brons. Omdat we werken met ‘vaste’ kleuren en materialen die als het ons ligt niet uit raken, kunnen we kralen en andere hardware altijd demonteren en gebruiken voor het volgende seizoen. Dat noemen we zero-waste policy, maar voor mij is het vanzelfsprekend.

Al onze blazers zijn preloved en dat blijft zo, ook als we gaan groeien. We sourcen ze via tweedhandspartijen uit Italië, maar ik tik ook geregeld zelf een blazer op de kop. Er is genoeg aanbod in de boetieks in Oslo.

Materialen—inclusief het leer voor onze tassen—zoeken we bij Kupp Tekstil, een stoffenwinkel om de hoek. Eigenaresse Mimmi Van Der Crussen rijdt elk jaar stad en land af voor duurzame stoffen uit Europa. Deadstock (stofrestanten, red.) is haar specialiteit, maar voor onze jurken vragen we haar ook wel eens om iets nieuws, zoals wol of viscose van mooie kwaliteit.

Lees door onder de foto

Soms moeten we concessies doen. Voor de tassen in SS25 had ik bijvoorbeeld maar een klein stukje van het type restleer dat ik wilde. We moesten het opknippen om het vervolgens weer in elkaar te zetten. Dan krijg je dus meer panelen, maar ziet dat er niet te gek uit? Stukken die niet identiek zijn en niet eeuwig beschikbaar. Dat vind ik charmant.

Je schept luxe en schoonheid in een wereld vol brandhaarden. Hoe ga je om met die paradox? Dat is heel weird en ik denk er veel over na. Niemand in het Westen heeft kleding nodig. Daarom heb ik me voorgenomen: alles wat ik produceer, moet mensen raken. Ik wil dat ze er verliefd op worden. Mensen zullen zich altijd mooi willen voelen. Of dat gevoel nu komt vanuit muziek, kunst, of het dragen van kleding en sieraden: in deze wereld is alleen een sprankeling van dat gevoel al heel waardevol.”

Na samenwerkingen met Jason Wu en H&M, verkoopt Pearl Octopuss.y deze herfst ook bij Bloomingdales en Bergdorf Goodman. www.pearloctopussy.com

Anna Roos van Wijngaarden

Sustainable fashion journalist

Vorige
Vorige

DIOR - A NEW LOOK: ODE AAN ALLE FACETTEN VAN DE DIOR-VROUW

Volgende
Volgende

JA IK WIL! TROUWEN IN DE JURK DER JURKEN