FIORUCCI’S COMEBACK?

Fiorucci maakt een comeback! Althans dat is het plan van het Italiaanse merk, opgericht in 1967 door wijlen Elio Fiorucci. Of het succes zal komen?

Het klinkt ongelofelijk, maar ooit, in de jaren tachtig was Fiorucci groter in populariteit dan landgenoot Gucci. Met het bijkomende voordeel dat Gucci toen ook al onbetaalbaar was en Fiorucci wat toegankelijker. Maar helaas Fiorucci was opeens foetsie!

Maar zie, Fiorucci heeft (weer) een nieuwe eigenaar, nieuw management en een nieuwe creative director (Francesca Murri). En het merk verhuisde van Londen (waar de vorige eigenaar huisde) terug naar Milaan – Fiorucci’s bron. September aanstaande showt het merk tijdens de Milanese Fashion Week. Een kleine pilot collectie werd al gelanceerd.

Onlangs opende de eerste Fiorucci pop-up store in Rinascente, hét warenhuis van Milaan, gepositioneerd naast hippe merken als Acne en Jacquemus, zeg maar het accessible luxury segment. Begin maart popt Fiorucci op in Galeries Lafayette in Parijs.

De erfenis van Fiorucci is groot. Elio Fiorucci lanceerde als eerste in 1967 een hip retailconcept in Milaan. New York volgde met een toffe flagshipstore die werd beschreven als a daytime Studio 54.  Met klanten die ook ‘s avonds de echte Studio 54 frequenteerden: van Andy Warhol, Truman Capote, Jean-Michel Basquiat, Madonna, Marc Jacobs, Robert Mapplethorpe tot Jean-Paul Goude.

Lees door onder foto

Waar je aan moet denken bij Fiorucci, toen? In de hoogtijdagen stond het merk voor speelsheid! Verder was het een tikkeltje kitscherig, lollig, kleurig (pastels!), veel poppy prints, Met ‘stoffen’ als body-hugging vinyl en glanzende (disco!) lycra stoffen. Maar ook denim.

Zeker, goede denim, mits onderscheidend, is tegenwoordig relevant. Of Fiorucci zich  kan onderscheiden in de huidige mode-overdaad zal moeten blijken. Fiorruci-online is vooralsnog een ongeïnspireerde bende met vooral basics. Het logo, bestaande uit twee engeltjes is qua branding echter goud waard.

Plan is dat er binnenkort een levendige Casa Fiorucci in Milaan opent, in het drukke Chinatown, op een steenworp afstand van andere designstores en het ADI Design Museum. Bedoeling is dat er veel samenwerkingen volgen, je bent gewaarschuwd!

Vorige
Vorige

DE NIEUWE ALEXANDER MCQUEEN

Volgende
Volgende

DURAN LANTINK KANS OP LVMH PRIZE (€400.000!)