INTERVIEW GREGORIS PYRPYLIS CREATIVE DIRECTOR HERMÈS BEAUTY
De collectie van Hermès Beauty groeit gestaag verder. Le Regard Hermès is de eerste schepping van de nieuwe creative director Gregoris Pyrpylis. ‘Ik wil weten wat mensen verwachten, wat ze nodig hebben en zelfs waarover ze fantaseren.’
‘Jaune Impérial!’ De okerkleur van mijn gelakte nagels valt Gregoris Pyrpylis meteen op. Ik ontmoet de Griek, sinds 2022 creative director van Hermès Beauty, in één van de kantoren van Hermès in Parijs. Op de hoogste verdieping van het moderne, lichte gebouw met een prachtig uitzicht over de stad staat alles in het teken van Hermès Beauty en Parfums.
Hermès Beauty is in 2020 gelanceerd als nieuw Hermès métier, de aanduiding voor de zestien soorten van vakmanschap waarin het huis excelleert. Van lederwaren en mode tot parfums.
Als Pyrpylis begint als creative director is de Plein Air skincare-lijn net verschenen. ‘Het moment voelde ideaal, de visie was duidelijk’, zegt Pyrpylis. ‘Onder andere de lipsticklijn Rouge Hermès, de blushes van Rose Hermès en de nagellakcollectie Le mains waren al in de markt gezet.’
Pyrpylis’ eigen kantoor is twee etages lager. ‘That’s were the magic happens’, lacht de Griek. ‘Oh?’, vraag ik, ‘zoals?’ ’Pyrpylis: ‘Ik werk daar samen met de afdeling e-commerce en ontwikkel tutorials. Het draait niet alleen om het creëren van producten maar ook om de verhalen daarbij. En ik heb veel meetings.’
Het ontwikkelen van Hermès-collecties is een tijdrovend proces en een samenspel van creativiteit en verschillende inzichten. Poëtisch gezegd: Hermès Beauty is een dialoog van disciplines, een creatie van vele handen. Aanwezig bij Pyrpylis’ meetings zijn onder anderen creative director Pierre-Alexis Dumas, parfumeur Christine Nagel en creative director van het zijde ‘métier’ voor vrouwen Cécile Pesce. Wie nooit ontbreekt is creative director voor schoenen en juwelen Pierre Hardy, die ook de designer is van de beauty-verpakkingen. ‘Iedereen beschrijft Hermès vanuit zijn of haar eigen perspectief. Uiteindelijk drijven altijd de overeenkomsten boven. We volgen nooit trends, we ‘zoeken’ duurzame, tijdloze beauty-standaarden’, zegt Pyrpylis met zijn zachte, prettig schurende stem. Hij heeft een open blik, is spraakzaam en slank, gekleed in het donkerblauw. Met bijna twintig jaar ervaring als make-upartist doet hij sinds 2022 ook de make-up voor de modeshows. ‘Hermes Beauty is in vele verschijningsvormen in het huis aanwezig.’
Het verrassende beauty-avontuur van Hermès, van oorsprong een lederwarenhuis, verbaasde Pyrpylis allerminst. ‘Het is een logische stap. Ik snap ook waarom ze niet in één keer een hele collectie in de markt hebben gezet, maar zijn begonnen met lipsticks. Kleur heeft meteen impact. En Hermès is vanwege de rijkdom aan kleuren een ‘house of colour’. Een andere reden is dat lipstick talks to every woman. Bij bijvoorbeeld oogschaduw moet iemand de techniek van het aanbrengen beheersen, dat kan drempelverhogend werken.’
Of ik de nieuwe lijn Le Regard al heb mogen aanschouwen, vraagt Pyrpylis. Vlak voor het interview kreeg ik inderdaad een snelle sneakpeak. Ombres d’Hermès bestaat uit zes kleurrijke oogpaletten, de Trait d’Hermès mascara’s zijn er in zes kleuren en er is een vijftal tools zoals kwasten en een wimperkruller. Alles gepresenteerd op zijn Hermès’: in harmonie. Immers bij Hermès draait het nooit om de wow-factor, maar altijd om de zoektocht naar balans. Tussen design, materiaal, constructie, afwerking (zichtbaar en onzichtbaar), duurzaamheid en functionaliteit. Natuurlijk moet dat nieuwe ook eigentijds én begeerlijk zijn. Alleen een ontwerp is niks.
Le Regard Hermès is geïnspireerd op observeren. Of Gregoris Pyrpylis het verband kan uitleggen tussen observeren en zelfexpressie? ‘In eerste instantie is Le Regard een tool voor zelfexpressie en zelfvertrouwen, het uitdrukken van emoties met kleur. Kleur heeft die kracht. Het observeren gaat over de actieve blik van vrouwen op de wereld en de toekomst, terwijl ze ook door het verleden geïnspireerd worden. Door al observerend te ‘editen’, ontdekken ze wat ze willen behouden en wat ze moeten afwijzen.’
Pyrpylis’ eigen visie op schoonheid is kristalhelder. Van transformerende make-up houdt hij absoluut niet. ‘Mijn doel is het tot uitdrukking brengen van een bepaald facet van iemands persoonlijkheid, waarvan die persoon zelf misschien niet eens weet dat die er is.’
Pyrpylis ontdekt zijn talent bijna twintig jaar geleden, als hij als leek op het gebied van make-up een vriendin opmaakt. Hij ervaart het als een levensveranderende ervaring. ‘Ik herinner me alles: wat ik moest doen met de hoogstens 5 producten uit haar make-upetui, het aanbrengen van de texturen, maar vooral de sparkle in haar ogen! Ze zei: Gregoris, je móet naar een make-upschool!’
Gregoris Pyrpylis (37) groeit in de jaren negentig op in Griekenland, zijn ouders runnen een drukke apotheek waar ook huidverzorgingsmerken worden verkocht, zoals de typische apotheekmerken Vichy, La Roche-Posay en het Griekse Korres. ‘Ik zag mijn moeder klanten advies geven op het gebied van huidverzorging. Ik verbaasde me over hoe trouw mensen waren aan producten die zorgden dat ze er niet alleen beter uitzagen maar zich ook beter voelden.’
Als kind is Pyrpylis creatief, hij tekent graag. Als tiener begint hij magazinecovers en modeproducties te bestuderen. Wat hem precies bevalt in die tot de verbeelding sprekende papieren droomwereld, begrijpt hij pas later. ‘Terugkijkend voelde ik me aangetrokken tot die schoonheid en harmonie. Ik hield van de creativiteit van de mode- en beautyproducties.’
Maar op de middelbare school staat zijn doel vast: leraar Engels worden. Hiervoor verhuist hij in 2004 naar Athene. In het eerste jaar van zijn studie Engelse literatuur aan de universiteit beleeft hij de openbaring van dat make-upmoment. Pyrpylis schrijft zich, naast zijn studie, in bij een make-upschool. ‘Op eigen kosten, ik wilde mijn ouders niet belasten met een mogelijk tijdelijke passie.’
Tijdelijk blijkt die passie allerminst te zijn. Hij ontpopt zich tot een gedreven en talentvolle make-upartist. Hij geniet van het werken in een team, het maken van producties en leert over de geheimen van goed licht. ‘Je kan de mooiste make-up maken maar als het licht is slecht is…’
Nadat Gregoris Pyrpylis in 2007 de opleiding afrondt, vindt hij meteen een baan bij MAC Cosmetics in Athene. Na anderhalf jaar stapt hij over naar Maybelline New York als senior make-upartist voor de Griekse en Cypriotische markt. Op zijn 23ste knaagt de ambitie. ‘Ik wilde mezelf uitdagen, Griekenland was te klein.’
Pyrpylis kiest voor Parijs en onzekerheid. Hij biedt zich aan bij een agentschap als jong talent en krijgt de vraag of hij assistent wil worden van de bekende visagist Tom Pecheux, Global Beauty Director van YSL Beauty. Met Pecheux als mentor werkt hij met topmodellen en topactrices. Nee, aan namedropping doet de Griek niet.
Na drie jaar assisteren volgt een contract met Bioderma. ‘Interessant vanwege de sterke verbinding tussen make-up en skincare – het preppen van modellen backstage’, zegt Pyrpylis. ‘Ik leerde veel over huidverzorging. Die kennis komt hem na twee jaar Bioderma goed van pas bij Shiseido, het Japanse merk dat hij in verschillende werelddelen gaat adviseren op het gebied van kleur en skincare. Hij steekt veel op van de Aziatische markt.
Het Shiseido-contract stopt in het begin van pandemie. Hét moment om zich af te vragen hoe en wat hij nou écht wilde. ‘Ik had altijd hard gewerkt, met topmodellen, actrices en in de mode met nogal veel ego’s. Wat ik miste? Verandering! Creatief zijn, het ontwikkelen van producten trok me aan.’
In augustus 2021 belt Hermès. Pyrpylis grijpt zijn kans. ‘Zo begon de hele trip.’
In zijn functie als creative director van Hermès Beauty duikt Pyrpylis meteen in de eindeloze archieven van het huis. De kleuren en texturen van zijn debuutcollectie Le Regard zijn geïnspireerd op die van Hermès-zijde. Pyrpylis pakt één van de zes oogpaletten die op tafel liggen. ‘Kijk, de paletten bevatten verschillende texturen. Deze iriserende textuur glanst als zijde lamé. Die satijnen finish lijkt op het typerende zijde twill-weefsel van Hermès. En deze matte, heldere finish oogt als mousseline de soie, zijden chiffon.’
Van de zes gekleurde Trait d’Hermès mascara-tinten is eentje geïnspireerd op Rouge H, de beroemde roodbruine Hermèskleur, die ook terugkomt in de oogschaduw, en al eerder als nagellak en lipstick. Pyrpylis streelt met zijn vingers over de slanke mascarahuls. Het ontwerp van Pierre Hardy heeft een lange ‘steel’ met aan het eind een dun borsteltje. Dat werkt het beste voor allerlei soorten wimpers. Mascara aanbrengen met een brede borstel is lastig, zegt Pyrpylis. Over het design legt hij uit dat dit altijd mooi en functioneel moet zijn. ‘Schoonheid ontstaat uit gebruik en functie, zeggen we altijd. Die benadering geldt voor alles bij Hermès.’
Het Ombres d’Hermès oogpalet ziet er erg speels uit met afwisselend vierkantjes en rondjes. Daar zit vast een idee achter. Lachend: ‘Natuurlijk. Pierre wilde een functioneel én speels ontwerp met rondjes en vierkantjes, net als de begin twintigste-eeuwse ontwerpen van Bauhaus, de kunststroming die de inspiratie was voor de paletten. De tinten in de rondjes zorgen voor een highlight-accent en maken als verrassingskleur de make-up vibrerend. De tinten in de vierkantjes zijn zachter en kunnen gedragen worden als basis- of transitiekleur.’
Hermès Beauty kwamen tot stand met Christine Nagel, parfumeur van Hermès. ‘Het is belangrijk dat producten van beautymerken een eigen parfumsignatuur hebben. Al onze beautycollecties zijn geparfumeerd op Le Regard na, omdat oogproducten niet mogen irriteren.
‘Mijn favoriete geur is die van de Hermès Plein Air Complexion Balm-collectie. Oh, alsof je in een wolk met sandelhout zit, maar het is niet té aanwezig. Dat is zo goed aan Christine, ze weet précies hoe iets niet de overhand neemt, maar wel verheft.’
Mis ik in Le Regard een eyeliner? ‘Ik heb niks tegen eyeliners, en ze zitten ook niet in de collectie omdat ze nu een trend zijn. Onze Ombres oogschaduw is vergelijkbaar met een eyeliner en is geïnspireerd op ‘beweging’. Kijk, met een kwastje kun je verschillende oogschaduw-effect aanbrengen, maar ook een grafische strakke eye-linerlijn.’ Pyrpylis trekt een fijne donkergrijze lijn op zijn hand. ‘Zie je?’
Heb je, net als je moeder, ook de neiging om in winkels klanten te adviseren? ‘Onbewust wellicht. Ik zag inderdaad destijds het belang daarvan. Maar ik geef de voorkeur aan een spontaan winkelbezoek en dan niet met de bedoeling om dingen te checken, mijn intentie is observeren. Zien hoe Hermès Beauty wordt ontvangen, ervaren. Weet je, ik sta open voor kritiek en wil weten wat mensen verwachten, wat ze nodig hebben en zelfs waarover ze fantaseren. Vergelijk het met een premier van een land die in zijn paleis blíjft zitten en dus geen idee heeft van wat er buiten leeft. Het is onmogelijk om zo een land te regeren. Zo zie ik het ook. We bedenken een creatie maar het ‘begint’ pas op het moment dat de klant klaar staat om die creatie te kopen.’
Ontbreekt er nog iets in Le Regard Hermès? ‘Ja, maar dat is geheim en het komt volgend jaar uit.’
Miste je vroeger als make-upartist iets? ‘Jazeker, toen ik begon als visagist bevatten alle producten siliconen. Zoiets als een blacklist met verboden producten was er destijds nog niet. Merken mochten gebruiken wat ze wilden. Het draaide om de performance van producten. Ik herinner, rond 2006, ophef over parabenen in lipsticks en hoe je kon testen of er metalen in lipsticks zaten. Toen voelde ik wel dat er veranderingen zouden komen in de vorm van natuurlijke beauty waar we destijds nog geen idee van hadden.
‘Onze oogschaduw bevat afhankelijk van de kleur en textuur respectievelijk 72% en 98% ingrediënten van natuurlijke origine. De mascara en het geconcentreerde serum bevatten 97%. Dat is hoog hoor.’
Iets heel anders, kan ik Hermès Beauty beschouwen als tegengif voor celebrity beauty? ‘Ehm… goeie vraag. Bij Hermès - in het algemeen - zeggen we altijd: onze beste ‘spokespersons’ zijn de klanten. Het vertrekpunt is een palet, een mascara enzovoort. Het is niet nodig dat de make-up gedragen wordt door een beroemdheid om de capaciteit ervan te tonen. Zodra een product uitkomt en in winkels ligt zijn we extreem trots dat het klaar is voor de markt. Het is zijn eigen spokesperson. Wat ook anders is bij Hermès Beauty en bijvoorbeeld ook bij Shiseido, waarvoor ik eerder werkte, is dat de essentie altijd het onthullen is door middel van make-up, in plaats van het veranderen van een vrouw zoals bij merken – ik noem geen namen - waar het draait om transformeren en harde contouring.’
Hermès Beauty is luxe. Wat precies maakt Hermès Beauty luxueus?
Pyrpylis kaatst de vraag terug: ‘Wat betekent luxe voor jou?’
Kwaliteit, esthetiek, uniciteit, comfort… ‘Ja dat. En luxe is ook hoe onze objecten communiceren, iemand aanspreken en uitnodigen ze aan te schaffen. Vakmanschap is ook luxe. Onze kwasten van gelakt hout zijn handgemaakt door een Frans bedrijf uit 1793, met de beste haartjes. Dat luxegevoel ervaar je niet als ze van plastic zijn en in een fabriek gemaakt. Onze lipsticks worden met de hand in elkaar gezet.
‘Luxe is ook high performance. De toegevoegde waarde door onderzoek naar de beste formules die huid en gezondheid respecteren. Je kunt je de hoeveelheid werk die daar in zit voorstellen. Je koopt niet alleen een prachtig object, maar ook een mooie respectabele textuur.’
Kan luxe een marketingtool zijn? ‘Bij Hermès zal dat nooit gebeuren, we houden al ruim 180 jaar vast aan onze waarden. Daarom zijn onze producten succesvol en worden ze gewaardeerd.’
Hermès Beauty is kostbaar, maar het maakt - ongeacht de prijs - ook hebberig. ‘Ja, dat is interessant voor ons. We zien een nieuwe generatie meisjes en jongens. Overigens, toen ik jong was, durfde ik de winkels van Hermès niet eens binnen te gaan omdat ik me de producten niet kon veroorloven. Maar toen ik net voor Hermès werkte en het zijdeatelier in Lyon bezocht, veranderde mijn perceptie van het huis. Ik zag niet alleen de mooie shawls, maar ook al het werk erachter! Ik dacht, die sjaals zouden veel duurder kunnen zijn. Als je weet hoe onze beauty tot stand komt, dan zou je hetzelfde denken.’
Hermès Beauty is verkrijgbaar via Hermes.com en in de Hermès boutique: P.C. Hooftstraat, Amsterdam