LADY GAGA IS AL FAN. LEES MEER OVER DE MEIDEN ACHTER SKUA

Fotografie Joost ter Meer

Het vak van schoenmaken en mode zit Anousjka Röben en Naomi Hille van SKUA Studio in het bloed. Net als creativiteit. SKUA schoenen herken je meteen aan de bijzonder hak. ‘De hak is voor ons de kern van elke schoen. Het is niet alleen een technisch element, maar ook een krachtig symbool van balans, zelfverzekerdheid en sculpturale schoonheid.’ Een interview met Anousjka en Naomi van SKUA Studio die eigenzinnig als ze zijn ook schoenen leveren in maat 46.

Om te beginnen bij het begin. Hoe leerden jullie elkaar kennen? Onze paden kruisten elkaar op de Dutch Shoe Academy in Utrecht. We hadden direct een klik. Het werd al snel duidelijk dat we een gedeelde visie hadden op mode, design en vakmanschap. Onze samenwerking voelde bijna onvermijdelijk. Wij zeggen altijd dat we één brein delen en soms zonder te communiceren weten wat we gaan doen.

Dat jullie zijn gaan samenwerken klinkt dus logisch, wat was jullie eerste opdracht? Tijdens onze studie kreeg Naomi in 2029 een opdracht voor Paris Fashionweek. Dit was een te grote opdracht om alleen uit te voeren. Vanuit daar ontstond de eerste gezamenlijke klus.

In het begin werkten we nog even als onafhankelijke studio’s, maar al snel gingen we samen projecten oppakken. In 2020 zijn we officieel onze krachten gaan bundelen en SKUA Studio gestart. 

SKUA schoenen zijn op zijn zachtst gezegd opvallend. Wat is de achterliggende design-gedachte? Bij SKUA draait alles om empowerment. We ontwerpen schoenen waardoor de drager zich sterker voelt. In onze ontwerpen combineren we een rauw randje met elegantie; met scherpe lijnen, gedurfde kleuren en unieke vormen die kracht en verfijning uitstralen. Elke schoen is een statement, een design dat zowel draagbaar als prikkelend is. Verder halen we erg veel inspiratie uit retro-futurisme en de space age waar exploratie van vormen, materialen en de mens centraal staat.

LEES DOOR ONDER DE FOTO

Fotografie Joost ter Meer

Het accent ligt duidelijk op de hak. Kunnen jullie daar meer over vertellen? De hak is voor ons de kern van elke schoen. Het is niet alleen een technisch element, maar ook een krachtig symbool van balans, zelfverzekerdheid en sculpturale schoonheid. Onze hakken zijn gedurfd in vorm en materiaal. Dat zorgt voor een onderscheidend, in het oog springend silhouet. Het benadrukt de houding en uitstraling van de drager, terwijl comfort altijd centraal blijft staan.

Een ander gedachtengoed waar we voor staan, zijn kleine en de grote maten in hakken. Wij zijn van mening dat de huidige schoenindustrie nog veel te leren heeft als het gaat om de maatvoering in hakken. We hebben een lang ontwikkelingstraject gehad met producenten om onze visie te kunnen vormgeven en flink moeten strijden én investeren om tot en met maat 46 te kunnen produceren. Over het algemeen willen producenten dat niet. Of ze weten niet goed hoe het aan te pakken. Gezamenlijk hebben we gelukkig een uitweg gevonden.

Op het moment lanceren jullie de eerste SKUA schoenen in oplage, waarom nu pas? Bij SKUA gaan we tegen de stroom in. We geloven niet in de vluchtigheid van seizoenen, maar in unieke ontwerpen die op hun eigen moment de spotlight krijgen. Met onze collectie combineren we verschillende technieken, terwijl we trouw blijven aan onze kernwaarden: vakmanschap, comfort, originaliteit en elegantie.

Onze productie vanuit Spanje is kleinschalig en authentiek, met een focus op lokale materialen en precisie. Met onze Pret-a-Porter OWN YOUR OWN collectie maken we deze ervaring toegankelijker dan ooit. Deze limited-edition modellen (slechts 200 stuks per kleur inclusief eigen certificaat) brengen stijl en comfort samen, in maten van 35 tot 46, zodat iedereen die hakken wil dragen dat zou moeten kunnen.

Jullie ontwerpen ook schoenen in opdracht, wat moet ik me hier bij voorstellen? In opdracht maakten we al voor bekende popsterren schoenen zoals Lady Gaga, Solange Knowles en Christina Aguilera maar ook hele collecties voor modeshows. Meestal worden we benaderd door ontwerpers voor een samenwerking voor Fashion Weeks. Hieruit kan van alles ontstaan, leuk, want we houden van experimenteren.

Hoe ervaarden jullie de afgelopen vier jaren? We hebben zeker wat bergen moeten beklimmen om op het punt te komen waar we nu staan. En we zullen er vast en zeker nog meer verrassingen tegenkomen. Meestal gaat het dan zo: even de tanden op elkaar zetten en weer door gaan. Uiteindelijk komen we in een flow waarin we elkaar overnemen en ondersteunen.

Wat hopen jullie dat de toekomst brengt? In de toekomst willen we het buitenland kennis laten maken met onze collecties. In januari introduceren we bijvoorbeeld onze collectie in Parijs tijdens Fashionweek. We zouden het waanzinnig vinden om bijvoorbeeld onze designs terug te zien in het straatbeeld van Japan, de Verenigde Staten en Zuid Korea.                                                                                                                                      

Fotografie Joost ter Meer

Vorige
Vorige

PRIMEUR: PUPA MILANO INTRODUCEERT PUPA MAN

Volgende
Volgende

DURAN LANTINK ALWÉÉR FINALIST VAN GROTE INTERNATIONALE MODEPRIJS