THE MET GALA: KIM’S TAILLE & MEER

DEMI MOORE IN DE ‘BEHANGJURK’ VAN HARRIS REED EN CARTIER JUWELEN

Er bestaan momenteel twee écht mega mode-events. Beide beheersen al dagenlang de socials: het Songfestival en de Rode Loper van het New Yorkse Metropolitan Museum of Art.

We hebben het op dit platform nooit over het Songfestival, en dat houden we zo. Maar we kunnen niet voorbij gaan aan het Rode Loper event van het Metropolitan Museum – met als sponsor TikTok – waar vrijdag in het Costume Institute de prachtige expositie: Sleeping Beauties: Reawakening Fashion opent.

Dit jaar was het Rode Loper-thema The Garden of Time, inderdaad, een vette knipoog naar de Sleeping Beauties tentoonstelling.  

Op de socials waren de meest genoemde keywords: Zendaya, Straykids, #Metgala, Anna Wintour én Tommy Hilfiger (de laatste vanwege de Straykids gekleed in preppy looks van Tommy Hilfiger).

Volgens dit rijtje hebben de #kardashians het nakijken. Erger nog, Kris Jenner, gekleed in een zakkige witte jas, was volgens WWD een van de slechtst geklede gasten – samen met Rita Ora in haar weinig verhullende kralenjurk en Gigi Hadid in een conceptueel gedrocht van Thom Browne.

WHAT ABOUT KIM KARDASHIAN? Behoorlijk wat buzz was er rond de wespentaille van Kim. Op een event dat ik the day after het #Metgala bezocht gonsde de vraag: ‘waarom die extreme wespentaille van Kim?’ Nou, in eerste instantie omdat het kan. Kim Kardashian ‘speelt’ als geen ander met haar lichaam. Als geen ander weet ze ook: het lichaam is maakbaar; opgeblazen billen, opgestuwde borsten, een taille zo slank als de omvang van een theeschoteltje. Het kan en gebeurt overigens al eeuwen! Dus experimenteren maar! Gelukkig is Kim zo verstandig om alleen de meest visionaire ontwerpers toe te laten om hun dromen op haar bot te vieren.

Denk aan het vertrouwen dat Kim eerder gaf aan Balenciaga’s Demna. Zulke ster-ontwerpers stellen nooit teleur. Voor het #Metgala droeg de Amerikaanse realityster van Maison Margiela, a one of a kind piece van John Galliano met focus op de taille, geperst in een letterlijk adembenemend korset en wat padding op de hips, zodat de taille nóg smaller lijkt. Yes, mode is lijden! Heerlijk om te zien, en geheel aansluitend bij het kolderieke Met Gala dat elk jaar meer wegheeft van een erg entertainend rariteitenkabinet.

Och ja, de rest van jurken. Voorbij kwamen achterlijk veel protserige slagroomtaart jurken. Het is jammer en meelijwekkend dat wereldsterren zoveel vertrouwen hebben in hun stylist en alles maar ‘blind’ aantrekken. Met als dieptepunt Cardi B in een tule-ontwerp van Windosen. Saai waren de tsunami aan cliché-paillettenjurken. Andere cliché: het vele aandachtrekkende naakt met Emily Ratajkowski in een alles onthullende blote Versace. Verrassend was Doja Cat in witte wetlook van Vetements (ja dat merk bestaat nog). Geen geweldige match was Zendaya in Maison Margiela. De meid is mooi en de jurk prachtig, maar het dragen van het conceptuele Maison Margiela – vraagt om vrouwen met curves of en een uitgesproken persoonlijkheid zoals Kim Kardashian, zie hier boven. Het was in het geval van Zendaya meer jurk én hoed dan vrouw.

Hadden we ook een favoriet? Zeker. Dat was actrice Demi Moore in een ruimtelijke, met bloemen gedessineerde en 3D-doornen versierde creatie van de Britse queer designer Harris Reed. De sculpturale creatie, vertelde Reed, is gemaakt van vintage Fromental-behang (vraag niet hoe precies, iets met afweken) uit de seventies die het behang een tweede leven had gegeven als haute couture jurk. Als ambassadeur van Cartier droeg Moore als eyecatcher Cartiers gloednieuwe juwelenset met in de oren Nature Sauvage Chloris oorbellen en om de hals het diamanten Nature Sauvage Chloris collier met een knots van een groene smaragd. Tot volgend jaar maar weer.

Vorige
Vorige

ROSA VERONICA: ‘MIJN ONTWERPEN ZIJN UNISEKS, MAAR NIET SEKSLOOS’

Volgende
Volgende

NU IN BERLIJN: DE KLEURRIJKE PSYCHE VAN ELIZAVETA PORODINA