TREND TAROT

Laten we de kaarten opnieuw schudden en de toekomst lezen uit het verleden. Alles wat was, zal zijn. Een column door Lena Widmann.

Wie ontwerpt eigenlijk de vintage van de toekomst?

Heb je wel eens geprobeerd iets te repareren dat eigenlijk geen reparatie nodig heeft? Spoiler alert: ik ook niet. Want waarom zouden we?

Goed design kenmerkt zich door duurzaamheid en zorgvuldigheid en overleeft dankzij kwaliteit, want uiteindelijk moeten we er elke dag mee leven. Dit concept leek te werken in tijden waarin men één outfit per jaar kocht en verder kon putten uit een goedgevulde kledingkast voor het leven.

Het hoge tempo dat niet alleen ons leven maar ook ons ​​consumptiegedrag domineert, leek lange tijd geen ruimte te laten voor duurzaamheid en het teruggrijpen op waardevolle dingen. Tot de komst van de tweedehands-hype, toen het plotseling wel mogelijk werd om het ‘snelle’ met het ‘duurzame’ te verbinden.

Gefeliciteerd! Nu kunnen we ons binnen 10 seconden kleden in social-media-microtrends door een snelle duik te nemen in het modeverleden. 

Meedoen met de trend Office Siren? Geen probleem, als je ergens een iets te krappe, gestreepte jaren 90 DKNY blouse vandaan tovert. 

Is olijf plotseling dé kleur van het seizoen? Zo gefixt, want YSL verwerkte de groentint al in de jaren zeventig! 

Zeker, dit is een vooruitgang, want anders zou er elke keer iets nieuws moeten worden gemaakt voor die 10 seconden aandacht. Het voordeel: we grijpen nu terug op goed design dat tientallen jaren geleden geduldig en zorgvuldig is gemaakt.

Is de wereld dan zo overvol dat we het creëren van nieuwe producten onbezorgd kunnen overslaan? Het combineren van het bestaande heeft zeker iets creatiefs, maar is niet per se een creatieve daad. Misschien voelden de ontwerpers van deze wereld zich daarom plotseling zo over het hoofd gezien dat uit deze creatieve FOMO het concept van upcycling ontstond – gebaseerd op het misverstand dat iets bestaands veranderen altijd een verbetering is.

Ik wacht oprecht op een bewijs van het tegendeel, maar upcycling weet zich zelden uit de Etsy-knutselhel te bevrijden. Bijna altijd resulteert het hoogstens in leuke decoraties. Meestal zijn het schijnbare verbeteringen – dus verslechteringen – van bestaande producten. Upcycling is niet creatief zoals echt design waar  (in het beste geval) een product vanaf de basis opnieuw wordt doordacht.

Ik wil écht niemand het plezier ontnemen om een paar kralen op een top te naaien of twee verschillende jeanspijpen aan elkaar te zetten, maar noem dat alsjeblieft geen duurzaam design. Je weet toch zelf dat het moment van weggooien door deze korte termijnknutselarij slechts minimaal wordt uitgesteld. 

Als je echt wilt ontwerpen, neem dan liever de tijd en begin bij het begin, want alleen zo creëer je de vintage van de toekomst.

Lena Widmann

Verzamelaar van het verleden, want dat werpt licht op de toekomst. Als serial entrepreneur en stilistische deeltijdheks zoekende naar een weg in de rusteloze wereld van mode. Lena Widmann wil geloven dat tijd lineair is – stel je voor dat alle modetrends zich tegelijkertijd zouden ontvouwen! Met een overvloed aan meningen en een beperkt aantal tekens zowel verwarrend als verward. Ze geniet evenveel van het bedenken van modeconcepten voor niches als voor de massa, omdat het verkennen van grenzen altijd uitdagend is, ongeacht de beperkingen.

Vorige
Vorige

DEZE SERIE WIL JE ZIEN: BECOMING KARL LAGERFELD

Volgende
Volgende

DRIES VAN NOTEN: MAKER MODIEUZE ANTI-MODE STOPT