ZO VERZAMEL JE VINTAGE MODE MAGAZINES

Julen Morras Azpiazu verzamelt vintage magazines. Zijn passie ontstond toen hij het werk van couturier Cristóbal Balenciaga, de fotograaf Richard Avedon en moderedactrice Diana Vreeland ontdekte. Dat was pre-internet tijdperk toen er nog nauwelijks informatie over deze fascinerende personen te vinden was. Een interview.

De eerste magazines die u kocht waren 2 nummers van Vogue uit 1949, gevolgd door een nummer van Harper’s Bazaar (US) uit 1962. Verzamelt u volgens een bepaalde strategie? ‘ Toen ik begon met verzamelen bezocht ik Iedere zondag in Barcelona - waar ik woon - Sant Antoni, een  tweedehands boekenmarkt. Hier vond ik vaak interessante magazines. Door de komst van het internet werd het makkelijker om vintage magazines te vinden en kopen. Mijn strategie is het regelmatig bezoeken van bepaalde websites, en aan de handelaren vragen wanneer deze een goede voorraad magazines verwacht.’

Wat maakt het verzamelen van vintage magazines zo aantrekkelijk? ‘De onschatbare waarde aan informatie. Dan heb ik het niet alleen over de mooie foto’s, de modellen en couture, maar ook over achtergrond informatie over de mode business, zoals de fabrikanten van stoffen etc. Het spreekt vanzelf dat het belangrijk is hoe ieder exemplaar redactioneel in elkaar zit, omdat dit de evolutie van mode en stijl weergeeft.’

Op dit moment bestaat mijn collectie uit zo’n 5000 exemplaren
— JULEN MORRAS AZPIAZU

Heeft een voorkeur voor magazines uit bepaalde periodes? Favoriet zijn magazines uit de jaren 50’ en 60’, toen waren magazines namelijk van ongeëvenaarde kwaliteit. Mijn collectie bestaat echter uit een ruim assortiment, beginnend  bij het vroegste exemplaar uit 1870 van een blad tot titels uit jaren 90’.

Waar koopt u magazines en hoe spannend is de zoektocht? Waar ik bladen koop hou ik liever geheim, maar de meeste aankopen doe ik online. Het plezier dat ik ervaar na het vinden van een nummer waarna ik op zoek was, of het ontbrekende nummer van een bepaald jaar, is groot! Ook wordt ik blij als ik een titel tegenkom dat ik nog niet kende of speciale edities die moeilijk te krijgen zijn.’

Welke bladen heb je in je collectie en staat er een speciaal exemplaar op je verlanglijstje? Mijn collectie bevat vooral Amerikaanse, Franse en Italiaanse exemplaren van Vogue en de Amerikaanse Harper’s Bazaar. In de loop der tijd heb ik ook andere titels weten te waarderen zoals, Elle, Linea Italiana en andere Franse magazines die zich op couture richten. Wat mijn verlanglijstje betreft, ik ben nog altijd op zoek naar een speciale editie van Harper’s Bazaar (1965), met op de cover  Jean Shrimpton, gefotografeerd door Richard Avedon. Op dit moment bestaat mijn collectie uit zo’n 5000 exemplaren’.

Papier is kwetsbaar. Hoe zorgt u dat de collectie veilig bewaard wordt?’ Mijn collectie bewaar ik op een veilige plek en ieder magazine zit in speciale vochtbeschermende zak.

Wat is voor u het grootste verschil tussen bladen uit de jaren 50’ en 60’ en huidige modebladen? ‘De wijze waarop mode gepresenteerd wordt. Vintage tijdschriften geven een gedetailleerde beschrijving van kleding, zoals de snit van het kledingstuk, de stof en hoe iets het beste gedragen kan worden. Vroeger was er nauwelijks aandacht voor het merk of het model. Wat in de jaren 50’ en 60’ belangrijk was, heeft nu geen waarde meer. Tegenwoordig gaat het om celebrity-cultuur, luxe merken en de promotie van producten door adverteerders.’

Welk advies zou u een beginnend verzamelaar willen geven? Wees consistent in je zoektocht, zowel online als in tweedehands winkels in je woonplaats, omdat je nooit weet wanneer een mooi exemplaar opduikt.’

Maria Kublin

Maria Kublin is kunsthistorica en fotografie-curator, gespecialiseerd in modefotografie uit de jaren 50’ en 60’. Ze werkt aan een boek over de carrière van haar vader, de invloedrijke modefotograaf en filmmaker Tom Kublin. De uitgeverij is Thames & Hudson.

Vorige
Vorige

HIERVOOR WORDEN ABSURDE PRIJZEN BETAALD!

Volgende
Volgende

WE ZOEKEN EEN STAGIAIRE