1/OFF: KLAAR VOOR HET MAKEN VAN GROTERE STAPPEN

Door Eugenia Melissen Ferrer

Het in 2019 opgerichte merk 1/OFF geeft items van luxe modehuizen als Chanel en Yves Saint Laurent een tweede leven. En dat lukt niet onopgemerkt. 1/OFF was één van de debutanten tijdens Amsterdam Fashion Week 2022 én trekt internationaal veel belangstelling. Het idee? Om afgedankte kleding niet verloren te laten gaan. Transformatie is het sleutelwoord.  Hoe duurzaam is het verdienmodel van 1/OFF precies? En wat zijn de toekomstplannen van oprichter Renée van Wijngaarden?

Renéé, kun je iets vertellen over je achtergrond Ik heb digital arts/conceptuele marketing gestudeerd en ben opgegroeid in een ondernemende familie werkzaam in de mode-industrie.

Voor het starten van 1/OFF werkte ik in Berlijn en Parijs voor Vestiaire Collective, een digitale marktplace waar consumenten hun designstukken verkopen. Daarnaast heb ik een groot deel van mijn jeugd landelijk basketbal gespeeld en denk dat ik door beide ervaringen veel discipline en interesse voor sport, cultuur en design heb ontwikkeld. Ook het belang van het werken in een team, is key bij het bouwen van 1/OFF.

Hoe gaat het nu met 1/OFF? 1/OFF bestaat nu bijna 4 jaar en we hebben een mooie groei laten zien. In zowel het ontwikkelen van het concept, het team, onze visuele identiteit, community en de verkoop van unieke stukken. We verkopen wereldwijd aan onder andere Selfridges, Toms Greyhound, Harvey Nichols en aan een mooi assortiment multi-brand stores.

Sinds het opstarten van 1/OFF, schakel ik continu tussen design, sourcing, productie, marketing, sales en finances. Zodra het ene staat gaat soms het andere ‘schommelen’. Maar ik kan wel zeggen dat we in vier jaar samen een mooie basis hebben ontwikkeld. We zijn klaar om grotere stappen te gaan maken.

Je noemt mode-items geen wegwerpvoorwerpen, maar onderdeel van 'een oneindige cirkel van inspiratie'. Kun je dit toelichten? Op dit moment wordt er te weinig emotionele waarde aan een kledingstuk toegeschreven en té veel op trends ingespeeld. De levenscyclus van een kledingstuk is hierdoor erg kort is geworden. Met 1/OFF probeer ik, naast het verlengen van de levensduur van de stukken, ook mensen te inspireren om anders naar kleding te kijken. De oneindige cirkel van inspiratie vertaal ik door in creatieve campagnes. Met elke collectie probeer ik te verrassen met nieuwe technieken en vintage om de oneindige mogelijkheden te laten zien.

Wat is eigenlijk het verhaal achter de naam van 1/OFF? Het logo is geïnspireerd door het editienummer van een kunstwerk, dat aangeeft wat de oplage van de serie en welk rangnummer dit kunstwerk is. Bij 1/OFF is elk stuk een one of a kind; er bestaat maar één van op de hele wereld.

Kun je het ontwerpproces beschrijven? Dat is een combinatie van marktonderzoek en ik kijk naar wat te koop is bij onze vintage leveranciers. Eigenlijk komt veel inspiratie altijd vanuit de vintage zelf. Dan starten we met het team met ideeën en gaan we dit testen. Door het transformeren van deze stukken komen we ook vaak weer verder met ideeën en details. Elke collectie staat voor een bepaalde mood en fase. Ik vind het ook interessant om met verschillende stijlen te spelen en te combineren. Een contrast zoeken tussen stijl en materiaal wat je veel bij 1/OFF ziet terugkomen.

Waar haal je inspiratie uit? Vanuit veel verschillende hoeken. De vintage items waar ik mee werk zijn erg belangrijk en kaderen vaak al af waar iets zich voor leent. Daarnaast haal ik ook inspiratie uit het alledaags leven, en eigen ‘moods’, maar ook de mensen om mij heen. Ik vind verschillende scènes interessant, net als het zoeken naar contrasten binnen een bepaalde stijl.

Je collectie bestaat uit couture en ‘klassieke' items. Wat is, los van de prijs, het verschil tussen beide categorieën? De couture-stukken komen uit couture-collecties van bijvoorbeeld Chanel, Burberry en YSL. Dit zijn zeldzame stukken en dat vergt een specifiek sourcingproces. Deze stukken zijn gevonden via een netwerk en vaak direct afkomstig van de consument. De klassieke, iconische vintage-stukken worden opgekocht wordt in grotere aantallen. Elk stuk is nog steeds uniek, maar de categorie is in grotere oplages op te kopen. Denk bijvoorbeeld aan shirts van Ralph Lauren of Levi’s jeans.

Is elk geüpcyclede kledingstuk uniek? En is het mogelijk om met jouw duurzame ethos in oplage te produceren? Ja, elk stuk is zeker uniek, het is gemaakt vanuit vintage en dus niet vanuit eenzelfde stof geproduceerd. Het ontwerp wordt wel herhaald binnen dezelfde categorie, maar merken als Levi’s of Wrangler hebben hun ontwerpen door de jaren heen bijvoorbeeld veranderd, dat is terug te zien in jeans jasjes. Daarnaast is de kleding gedragen. Ik vind het vaak bijzonder als daar sporen van terug te zien zijn.

Wat is je favoriete ontwerp tot nu toe? De jeans tailored jacket. Een spijkerjasje in combinatie met een vintage leren shirt. Het silhouet, de materialenmix, maar ook de eenvoud en tijdloosheid ervan is waar ik zelf erg van houd. Daarnaast biedt het contrasten: harde materialen in combinatie met een vrouwelijk silhouet. Het is een soort uniform geworden binnen ons team.

Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.
— Quote Source

Wat zijn je toekomstplannen? Het uitbreiden van 1/OFF en het verder ontwikkelen van de technieken binnen het upcycle process. Er is nog zoveel te leren en te ontdekken. We zijn ook bezig met het ontwikkelen van een tweede 1/OFF-lijn waarbij de stof gemaakt wordt van bestaande kleding. Met oog op de toekomst zou ik willen kijken hoe we met reststukken van onze vintage ook weer stoffen kunnen maken. Daarnaast is Azië een interessante markt en zijn we druk bezig om met de juiste partners daar voet aan de grond te krijgen.

Check & Shop www.1offparis.com Ook via X Bank, Spuistraat in Amsterdam





Volgende
Volgende

WARDROBE STATEMENT: INTERVIEW MET RONALD VAN DEr KEMP