BASTIAAN THIJSSEN BORDUURT OP LANGZAME WIJZE HET SNELLE STADSLEVEN

Door Georgette Koning  Fotografie: Carmen Kemmink

Sinds 2017 borduurt Bastiaan Thijssen full-time onder zijn merk Coat of Many Colors, inderdaad een verwijzing naar Dolly Partons’ gelijknamige hit – waarover later meer.

Waar komt je fascinatie voor borduren vandaan? ‘Vroeger was mijn moeder altijd aan het handwerken, fascinerend vond ik. Later ben ik het borduren en handwerken gaan toepassen als modestudent aan de Gerrit Rietveld academie, waar ik in 2003 afstudeerde.’

Wat opvalt aan je borduursels is dat je het alledaagse straatleven als uitgangspunt neemt. Wat spreekt je hierin aan? ‘Voor mij is het belangrijk het alledaagse, snelle straatleven vast te leggen en ik doe op een ‘langzame’ manier. Zelf zeg ik altijd:  ‘I capture the fast image of time in a slow manner’. Deze tegenstrijdigheid fascineert en inspireert mij.’

Is er qua thematiek/inspiratie een overeenkomst met borduurwerk uit vroegere tijden? ‘Vroeger werden er vaak merklappen en herinneringslappen gemaakt, dat zijn lappen waar belangrijke voorstellingen van gebeurtenissen op werden geborduurd. Overigens: in de middeleeuwen borduurden mannen vaak meer dan de vrouwen, borduren was toen echt een ambacht!’

Met je borduursels refereer je niet aan klassieke borduursels - met fauna en flora -  haal je hier wel inspiratie uit? ‘In een heel enkel geval - eventueel sommige technieken -  maar ik heb ook een periode veel met bloemen gedaan, maar niet per se om een klassieke stijl neer te zetten. Maar ter illustratie en versterking van de mannen in het werk, de tegenstelling van de mannen met de bloemen vond ik interessant.’

Stel je hebt een idee – hoe begin je dan? ‘Ik begin altijd met het uitwerken van een idee in mijn hoofd, dan ga ik schetsen en teken de mannen. Voor mij is het belangrijk het tijdsbeeld van mannen, mode en lifestyle vast te leggen.’

Borduur je dagelijks, kun je dit lang doen achter elkaar? ‘Ik borduur elke dag, ondertussen luister ik naar luisterboeken, podcasts en muziek. Ik moet geconcentreerd blijven en kan niet even een film kijken onder het werken. Borduren is tijdrovend en geconcentreerd werk en arbeidsintensief.

Soms borduur ik lijnen, maar ook ingevulde vormen soms in combinatie met patchwork. In ieder geval kost alles altijd meer tijd dan ik dacht, het is echt monnikenwerk! Ik zie het als kantoorbaan; ik werk ongeveer 8 uur per dag met pauzes om te lunchen en ontspannen, zoals wandelen met mijn hond Astro. Die pauzes tijdens zijn belangrijk omdat ik de hele dag in een zelfde houding werk en dezelfde bewegingen maak. De weekends probeer ik vrij te houden, maar soms moet iets af en ga door.’

Voor de liefhebber: welke steken gebruik je het meest? ‘De rijgsteek en de platsteek om vlakken in te vullen en de steelsteek. Met die steek geef ik de contouren van het werk aan.’

Voer je werk uit in opdracht of maak je alleen vrij werk? ‘In opdracht werken doe ik eigenlijk heel weinig. Het is voor mij echt een must om mijn eigen ideeën te kunnen uitvoeren. Een van mijn opdrachtgevers is Frans Ankoné, op zijn verzoek schets ik en stel dan voor wat ik leuk vind om voor hem te maken. Zo is er inmiddels een hele Frans Ankoné collectie ontstaan met borduursels op kleding.

Ik vind het leuk om op kleding te borduren en door mijn opleiding in de mode kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan en maak ik naast canvassen ook kleding. In het begin was het echt meer het upcyclen van stropdassen en andere kledingstukken. Daarnaast recyclede ik oude denim kledingstukken tot nieuwe denim kledingstukken waar het geheel handgemaakt en geborduurd is.’

Ik zag op je site dat een enorme verzamelaar bent! Verzamel je ook (oude) borduursels? ‘Inderdaad. Soms vind ik wel eens leuke borduursels maar dat is dan niet om het verzamelen, maar meer om eens te gebruiken als inspiratie. Meestal zijn dat traditionele borduursels uit India, Portugal of Oekraïne.’

Heeft je merknaam Coat of Many Colors te maken met het gelijknamige nummer van Dolly Parton? ‘Ja dat nummer gaat over de waarde en de emotionele waarde van een kledingstuk. Voor mij is het inspirerend en belangrijk dat de waarde van kleding gezien wordt, dat het handgemaakt is emotionele waarde kan hebben. Tegenwoordig herkennen mensen de waarde en herkomst en arbeidsintensiviteit van kleding niet meer. Kleding is een wegwerpproduct geworden, dat doet pijn!’

MEER OVER BASTIAAN THIJSSEN

Bastiaan Thijssen studeerde in 2003 af op de Gerrit Rietveld Academie met een autobiografische collectie van 26 outfits, voor elk levensjaar 1 outfit. Aansluitend volgde hij de master-opleiding Fashion Design en Management in Arnhem en legde zich toe op het maken van concepten en forecasting voor de modebranche.

Bastiaans fascinatie voor mannenmode ontstond tijdens een stage bij het tijdschrift MAN, waar hij meewerkte aan mooie editorials.

Na het behalen van zijn master ging Bastiaan direct aan de slag bij een modebedrijf waar Amerikaanse urban merken geproduceerd werden voor de Europese markt. Bastiaan was verantwoordelijk voor de concepten van alle merken. Voor zijn werk verhuisde hij naar Hong Kong. Terug in Nederland begon hij als docent aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam waar hij forecasting doceerde en eindexamenstudenten begeleidde. Tegelijkertijd opende hij een concept store in het centrum van Amsterdam waar vintage en kunst werd verkocht. Sinds de sluiting van de shop in 2017 borduurt Bastiaan fulltime.

Vorige
Vorige

MARIAN NEWMAN: 'IK SNAP LAK'

Volgende
Volgende

BUCCAAL VETVERWIJDEREN