DAVID LAPORT HEEFT NIEUWS
Acht jaar geleden startte David Laport een onafhankelijk label vanuit een klein atelier in Amsterdam. Inmiddels is Studio David Laport uitgegroeid tot een allround design studio met sinds dit jaar ook een werkplek in New York.
1X PER JAAR
De missie van Studio David Laport is om met onze designs een visie te vormen op een duurzame toekomst waarin natuur, kunst en expressie elkaar vinden. Daar hoort ook een duurzaam werkritme bij.
David Laport: ‘Vanaf nu lanceren we daarom één moderne couture-collectie een aantal kleinere ready-to-wear drops per jaar. Ondertussen werkt onze design studio het hele jaar door voor opdrachtgevers.’
TUMBLEWEED COLLECTIE
Nieuw is de TUMBLEWEED 2023 Collectie, bestaande uit twintig outfits.
David Laport: ‘We ontwikkelden een modern 3D-textiel in verschillende structuren maar blijven trouw aan onze liefde voor klassieke vormen. Het resultaat is een mix van zowel couture als pret-a-porter stukken in experimentele silhouetten.’
‘De collectie is geïnspireerd op de tumbleweed, de tuimelende ronde plant die gedijt op droge, hete vlaktes. De tumbleweed is prikkelbaar en rusteloos. Hij verspreidt zaden tijdens het rollen, maar vernietigt daarbij ook zijn omgeving. Deze tegenstrijdigheid symboliseert de moeilijke positie waarin we ons nu bevinden: de mode-industrie veroorzaakt schade terwijl we in leven willen blijven.’
PRIKKELIGE CACTUSSEN
‘Het ronde silhouet van de tumbleweed is een belangrijk kenmerk van deze collectie. Maar ook prikkelige cactussen en kleurrijke, glimmende vetplanten kunnen onze toekomstige flora worden. Zal de kleding van de toekomst stekels hebben om ons te beschermen tegen de zon?’
ELK VEERTJE MET DE HAND GEPLAATST
Voor de collectie hebben we gebruikgemaakt van gerecycled wol, geplooid tule en duurzaam ontwikkelde jacquard. Elk veertje is met de hand geplaatst. Ook is onze nieuwe materiaal hyper fringe, waarvoor we een Dutch Design-nominatie hebben ontvangen, verwerkt in de kleur Gun Metal. Een aantal ready to wear stukken zullen vanaf het begin van deze zomer beschikbaar zijn!’
NIEUWE MATERIALEN
Verder nog nieuws? ‘We zijn een ambitieus onderzoekstraject begonnen naar duurzame oplossingen in de couture-branche. Samen met Europese en Amerikaanse partners duiken we in nieuwe materialen, spreken we bedrijven uit de hele keten en leren we nieuwe productiemethodes. De bevindingen zullen resulteren in een boek en een nieuwe collectie die internationaal gepresenteerd zal worden.’
MUSEUMSTUKKEN
Drie van onze stukken zijn aangekocht door musea! Onze Rihanna feather dress is aangekocht en vanaf 2023 onderdeel van de vaste collectie van het fantastische Amsterdam-museum.
De uitbundige yellow dress die Solange Knowles droeg naar het Met-gala is gekocht door het Kunstmuseum in Den Haag.
De gouden show stopper jurk gedragen door Chantal Janzen op het Eurovisie Songfestival in Rotterdam is aangekocht door Madame Tussauds en door het Media Museum in Amsterdam.