FLAWLESS IN DE RECHTBANK

Kijk aan, in deze column komen een Netflixtip, mode en juridische zaken zomaar samen. De tip is Extraordinary Attorney Woo, een Koreaanse serie over een beginnend advocaat in haar eerste baan bij een groot advocatenkantoor. Hoofdrolspeler Woo Young Woo is een extreme slimmerd, die sociale vaardigheden ontbeert omdat ze een vorm van autisme heeft. Dat levert ontroerende, grappige en onhandige situaties op (van lawaai of boosheid raakt ze bijvoorbeeld overstuur en drempels en draaideuren zijn serieuze hindernissen voor haar).

In elke aflevering staat een rechtszaak centraal, met los daarvan verschillende verhaallijnen. Van jaloezie op de werkvloer, een liefdesverhaal, familieperikelen tot… walvissen. Kortom, K-drama van de bovenste plank en na Squid Game de meest bekeken Koreaanse serie wereldwijd.

Om de zoveel jaar popt een serie op waarin mode meer dan gemiddeld opvalt. Het beroemdste voorbeeld is nog altijd Sex and the City, waarin de persoonlijkheden uit de serie - Carrie, Miranda, Charlotte en Samantha - vet onderstreept werden met passende looks en accessoires. In And Just Like That…(de reboot op HBO Max, zonder Samantha) wordt dit doorgezet. Actueler is Emily in Paris, met actrices in de meest krankzinnige looks.

De Koreaanse advocatenserie Extraordinary Attorney Woo is stilistisch van een totaal andere mode-orde. Meteen vanaf de eerste aflevering (met als case ‘de afgezakte trouwjurk’), raakte ik gebiologeerd door hoofdpersoon Woo Young Woo’s outfit en haar perfecte gezichtje, omlijst door een symmetrisch pagekapsel en haar onafscheidelijke noisecancelling koptelefoon. Woo (voortreffelijk gespeeld door Park Eun-Bin) draagt in aflevering 1 een licht beige wollen pak, bestaande uit een rechtvallend kort jasje en een gerende, knielange rok en ietwat lompe zwarte loafers. Dat, in combinatie met haar frêle gestalte en ongecontroleerde bewegelijkheid, maken haar tot een (onberispelijk gekleed) stripfiguur. In het eerste seizoen van 16 afleveringen blijft ze op die look variëren in outfits die altijd een beetje aan klassiek Chanel doen denken.

Fascinerend in deze serie is het typisch Koreaanse schoonheidsideaal; een lichte ‘bedauwde’ huid - de zogenaamde ‘glass skin’ in combinatie met een klein gezichtje met een flauw puntig kinnetje, smal bescheiden neusje en grote ogen. Om meer van de schoonheidsobsessie van Zuid-Korea te begrijpen, is het belangrijk te weten dat plastische chirurgie, als poging jezelf te verfraaien, als positief wordt gezien.

Verfrissend, maar het heeft ook een keerzijde. In Korea gelden duidelijke sociale normen over hoe iemand er hoort uit te zien. Koreanen trekken het zich erg aan hoe andere mensen over hen denken. Dat legt een grote druk op iedereen om er perfect uit te zien. Anders dan in de rest van de wereld gaat in Korea uiterlijke schoonheid verder dan alleen schoonheid. Je kan het zien als een wapen in een uiterst competitieve samenleving en als waarde van een individu.

De gemiddelde Koreaan, vrouw én man, is obsessief bezig met zijn of haar uiterlijk. Hoewel het menselijk is om een zekere mate van schoonheid na te streven, is dit streven in Korea tot een obsessie uitgegroeid, je ziet dat terug in Extraordinary Attorney Woo. Zonder Woo Young Woo, met haar dwangmatige tics en amusante interesse voor walvissen - ze weet alles over elke soort en kan er bijna niet over ophouden - zou deze serie nooit een internationale kijkcijferhit zijn geworden. En de mode is top – ook voor mannen. Oordeel zelf als deskundige over alle rechtszaken.

Vorige
Vorige

50 JAAR VALENTINO ROSSO

Volgende
Volgende

THEATER MEETS FASHION #3